מורן אטיאס מתנדבת על בסיס שבועי (צילום: יוסף הריש)
מורן אטיאס מתנדבת על בסיס שבועי (צילום: יוסף הריש)

מחבקים את שורדי השואה

ב"בית החם" ברחוב קסל של עמותת "יד עזר לחבר" מתגוררים 100 שורדי שואה שנהנים מאיכות חיים תוך השגחה רפואית צמודה. מוקד החירום של העמותה, שהוקם לאחרונה, מאפשר מתן סיוע גם בבית ואיתור קשישים במצוקה. הסיוע מגיע תוך דקות ספורות ומציל חיים

פורסם בתאריך: 24.2.22 15:53

בימים אלה של יציאה מגל חמישי לנגיף הקורונה, נהנים שורדי שואה רבים ממגורים חדשים במבנה נוסף שנפתח עבורם בקרית החסד של "עמותת יד עזר לחבר" הפרוסה על רחובות קסל, בן שמן ובן יהודה בשכונת הדר בחיפה. עבור אלה שעדיין דרים בביתם, פתחה העמותה מוקד חירום שנותן מענה אנושי 24/7 ושקט נפשי במיוחד בימים אלה.

מנכ"ל העמותה, שמעון סבג, מספר על המיזמים שהם פרי עמלו לאורך שנים רבות ועל השאיפה להעניק לכמה שיותר קשישים ושורדי שואה ברחבי הארץ איכות חיים בערוב ימיהם.

"מתחם קריית החסד של עמותת "יד עזר לחבר" בשכונת הדר בחיפה. הפך מזמן למודל לחיקוי בארץ ובעולם. הבית החם של שורדי השואה כולל את כל האביזרים הנדרשים לטובת רווחתם של שורדי השואה, וכן, לרשותם מרפאה מאוישת 24 שעות ביממה ברופאים ואחיות מהארץ ומחו"ל.

'הבית החם' נותן מענה ברמה גבוהה מאד לכל דייר. החל מדירה עם כל הדרוש למחיה, כולל חדר מסך טלוויזיה גדול, מיקרוגל, מטבח, מקרר, חדר אוכל ולובי למפגשים חברתיים ולהפגת הבדידות, ארוחות מותאמות לדיאטה האישית של כל אחד, יש לנו בקרית חסד מכון פיזיותרפיה חדיש ומאובזר, עובדת סוציאלית שתומכת במבוגרים בפן הרגשי, צוות מטפלות, פעילויות תרבות ופנאי עשירות, לצד תיעוד הסיפורים והחוויות שעברו בשואה והצגתם במוזיאון לשואה שנמצא גם הוא בקרית חסד, יש מתנדבים שבאים לשמח את המבוגרים וגם מורן אטיאס מגיעה אלינו פעם בשבוע לחיפה ומתנדבת פעילה בעמותה", מתאר שמעון סבג.

שמעון סבג ומורן אטיאס (צילום: יוסף הריש)

שמעון סבג ומורן אטיאס (צילום: יוסף הריש)

"שורדי השואה, לצערי הרב, לא נעשים יותר צעירים וגם לא יותר בריאים, ואני רואה בכך חובה מוסרית של כל אחד מאיתנו ללוות אותם ולאפשר להם תנאי מחיה ברמה מכבדת. לפני מעל שלושה עשורים, שמתי לי למטרה לא לשכוח את האנשים היקרים האלה שהגיעו למדינת ישראל לאחר תלאות וייסורים קשים ואף על פי כן, הקימו מדינה לתפארת. חבל שבערוב ימיהם המצב הכלכלי הופך קשה עבורם ורבים מהם חיים בתנאים לא פשוטים".

עוד מוסיף סבג כי, דיירי ה'בית החם' נמצאים תחת השגחה רפואית מתמדת. שכן כיום, רבים מהם עריריים והידיעה כי הם תחת השגחה רפואית צמודה, מקלה מאוד על חייהם. יש לנו רופאים שבאים במיוחד מגרמניה להתנדב למשך כשנה, אנו דואגים לבדיקות תקופתיות, מסיעים לבדיקות, וכל זה נעשה באהבה רבה. אנחנו דואגים לכך שיהיו עסוקים לאורך היום, שלא יחוו בדידות וכל זה במימון כספי העמותה".

שומרים עליכם גם בבית

"הקמנו מוקד חירום יחידי בארץ שעומד לטובת רווחתם של עשרות אלפי שורדי שואה וקשישים בישראל. מוקד זה נפתח במטרה להוביל לשיפור איכות חייהם ולהעניק הקלה מיידית לקשישים הסובלים ממחסור, בדידות וחולי וחווים רגשות של ייאוש וחוסר אונים, המוקד מפחית את תחושת הבדידות ונותן תחושה של ביטחון.

מה שטוב במוקד זה הוא שאנחנו מחברים את הקשישים אלינו באמצעות מערכת ג'י.פי.אס, כך שהקשיש יכול להיות גם מחוץ לבית והוא יודע שאנחנו איתו בכל מצב כמו לדוגמה במקרה של נפילה, איבוד תחושת מקום בקרב הסובלים מאלצהיימר, או שפתאום לא מרגישים טוב, יש לנו את היכולת לקבל התראה על המצוקה, תוך צפייה במדדי לחץ הדם שלו וקצב הלב, לזהות את מיקום הקשיש ולהגיע באמצעות יחידת האופנועים, שהם כולם חובשים, תוך דקות ספורות למתן מענה מיידי עד להגעת כוחות ההצלה".

 

 

אילו שירותים נוספים מספק המוקד לשורדי השואה?

"דרך מוקד החירום ניתן לקבל שירותים חיוניים כמו השאלת ציוד רפואי ואביזרי שיקום למיניהם כמו מחולל חמצן, שעוני מצוקה, אוכל חם, חלוקת חבילות מזון ותרופות, כשהכל ללא עלות ולרווחתם של שורדי השואה. המוקד עובד 24 שעות ביממה, במהלך כל ימי השבוע ומופעל בהתנדבות מלאה על ידי עשרות מוקדניות וטלפניות ומערך שלם של מתנדבים, שמתקשרים לאנשים ושואלים לשלומם, בודקים מה הם צריכים, אם צריכים תיקונים בבית, ביגוד, בודקים מה חסר להם. בנוסף, יש לנו רכבים שמסיעים אותם מהבית לבדיקות כאשר צריך".

יחידת האופנועים-חובשים. יד עזר לחבר

יחידת האופנועים-חובשים. יד עזר לחבר

"בבסיס הרעיון", מוסיף סבג, "עומד הרצון לסייע לכמה שיותר שורדי שואה, להגיע לכמה שיותר בתים, אנחנו מטפלים גם במשפחות שכולות ורואים כמה הסיוע שלנו חשוב בימים אלה. הקורונה לא עשתה טוב לאלה שמתגוררים לבד בבית, יש יותר מחלות, חרדה, פחד מהניתוק החברתי, הסתגרות, וזה שיש אותנו זה נותן תקווה, זה נותן שקט וידיעה שגם אם יקרה לך משהו בבית או מחוצה לו אנחנו שם, אנחנו נאתר אותך ונגיש סיוע. כשאני רואה את החיוך על פני הקשישים, את הרוגע הן בבית החם והן בקרב אלה שקשורים אלינו באמצעות המוקד אני רגוע. אני שואף לכך שכל קשיש בישראל לא ירגיש לבד ופועל ללא לאות כדי שזה יקרה“.

 

לפרטים ותרומות: 04-866-6988 ובאתר >>>

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר