תמונה ממאגר Ingimage
תמונה ממאגר Ingimage

בקצרה על הנקה בימי קורונה – דברים שחשוב לדעת למי שבוחרת להיניק

פורסם בתאריך: 6.8.20 20:39

חלב אם הוא ההזנה המיטבית לתינוקות. ההנקה כוללת אספקת תזונה מותאמת גיל, הגנה חיסונית, מגע וחום, מציצה ועוד  ובכך מספקת את כל צרכי התינוק עם לידתו.

להנקה יש גם תרומה חשובה לתחושת האם המיניקה ובריאותה.  מעבר למחקרים המעידים על התרומה הבריאותית, כמו הפחתת תחלואת סרטן, התכווצות טובה יותר של הרחם לאחר הלידה ועוד,  נמצא גם שהאם המיניקה נשכרת מאד ברמה הרגשית. כך, למשל מחקר מקיף שנעשה על  6410 אימהות לתינוקות עד גיל שנה הראה כי אימהות שהיניקו בלעדית  דיווחו על יותר  שעות שינה (בניגוד למיתוס), תחושה גבוהה יותר של  אנרגטיות  ורווחה נפשית ( (well being ותחושה נמוכה יותר של  דכדוך.  במחקרים נוספים נמצא  גם כי להנקה מוצלחת תרומה חשובה להגברת תחושת היכולת האימהית ולחיזוק תחושת הביטחון של התינוק/ת.

עם זאת,  חשובה מכל היא בריאות התינוק ובעיקר בימי קורונה אלה, בהם יש חשיבות יתרה לחוסנו הגופני והנפשי. הנקה נמצאה כתורמת לחיזוק חוסנו של התינוק גם כי נוגדנים שפתחה אמו  מועברים אליו בחלב וכן נמצא כי היא מאפשרת התפתחות מיטבית של החיידקים המצויים כרגיל במעי, חיידקים להם תפקיד חשוב בשמירה על הבריאות לאורך החיים. לחיידקים אלה תרומה חשובה להתפתחות המערכת החיסונית וחיזוקה, למניעת מחלות, להפחתת הסיכון לאלרגיות וייתכן שאף להפחתת הסיכון להשמנה ולמחלות מטבוליות נוספות בהמשך החיים. בבדיקות מעבדה ניתן לראות שבמעי של תינוקות יונקים מתפתחים חיידקים ייחודיים ושונים מאלה של תינוקות שאינם יונקים.

החוסן שחלב אם מעניק, בשילוב עם חיסוני השגרה- נותנים לתינוק הגנה מרבית מפני מחלות זיהומיות. עם זאת חשוב לציין שהנקה בלבד לא יכולה למנוע מחלות מסוימות , כמו חצבת למשל, וחיסוני השגרה מהווים רובד נוסף וחשוב מאד להבטחת חסינות היילוד בפני מחלות חמורות.  ההנקה מגבירה את הסיכוי שהתינוק יתגבר טוב יותר על זיהום שיתקוף אותו ולכך משמעות יתרה בימי קורונה.

האם אם מאומתת קורונה יכולה להיניק?

המומחים מסכימים על כך שהווירוס מחולל הקורונה אמנם חדש אך משפחת הוירוס מוכרת ואינה עוברת בחלב אם . וירוס הקורונה לא הודגם בחלב אם , והנחיית ארגון הבריאות העולמי היא המלצה להמשיך להיניק , תוך נקיטת אמצעי הזהירות של מסכה והיגיינה למניעת הדבקה נשימתית. על כן גם אם מאומתת , שמצבה מאפשר זאת, חשוב שתניק את תינוקה.  ההנחיה נסמכת גם על העובדה שהתועלת בהימצאות התינוק היונק עם אימו כולל מגע עור לעור גדולה ומשמעותית לעומת השלכות הפרדה ממושכת של תינוק מאמו .

באתר כללית ניתן למצוא דף הדרכה מפורט כיצד לנהוג.

 כיצד להתכונן לקראת הנקה?

  • בהריון – אין צורך בהכנת השד או הפטמה להנקה.
  • בחדר לידה – מומלץ להניק ראשונה מיד לאחר הלידה  עם שימת היילוד על בטן האם.
  • בחודשים הראשונים – הנקה ע"פ דרישת התינוק, עדיף להימנע ממתן מוצץ עד ביסוס הנקה.

טיפים במהלך ההנקה:

  1. בסמוך ללידה חשוב להיניק כי החלב הראשוני הקולוסטרום –הידוע גם בכינויו "הזהב שבחלב" – עשיר במרכיבים חיסוניים ותזונתיים ומותאם לצרכי התינוק בדיוק בגיל הזה.
  2. החל מהיום השלישי תתכן מלאות של השד. המלאות מבורכת, הגודש לא. הטיפול הוא מניעה בלבד .במידה והתפתח גודש, יש להתייעץ ביועצת הנקה לקבלת הדרכה מתאימה.
  1. פצעים בפטמה: לטיפול יש לבדוק את תנוחת האם והתינוק והאופן בו התינוק תופס את הפטמה. לא מומלץ למרוח משחות ללא ייעוץ מקצועי. כאב בהנקה הוא פעמון המאותת לפנות לייעוץ.
  2. הניקי על פי דרישת התינוק- מומלץ להיות קשובה לתינוק ולא לשעון. סימני מוכנות להנקה הם ערנות, ליקוק לשון, פתיחת עיניים. בכי הוא סימן מאוחר. הנקה אופיינית היא במקבצים ולא מסודרת במרווחים קבועים.  תינוק יונק בממוצע  10-12 פעמים ביממה בחודשיים הראשונים.

5 .תרופות בהנקה: חשוב ליידע את הרופא המטפל של האם והתינוק  ולהתייעץ בו. ניתן להעזר ב"מדריך התרופות"  באתר הכללית

ניתן  לפנות לייעוץ טלפוני במרכז הארצי לייעוץ טרטולוגי ותרופות משה"ב  02-5082825 או  במרכז הייעוץ הטרטולוגי ותרופות של אסף הרופא 08-9779309

6. מומלץ להיניק משני השדיים בכל הנקה. לאחר שתינוק עוזב את השד הראשון, ניתן להחליף חיתולים, להרים להוצאת אויר ולהציע שד שני. התחלת ההנקה הבאה תהיה בשד שסיימנו בו את ההנקה הקודמת. מומלץ למצוא דרך  לסמן את הצד בו הסתיימה ההנקה האחרונה (אפשר להיעזר ב"צמיד הנקה")

  1. סימנים להנקה תקינה: מהיום החמישי, התינוק מרטיב 5-6 טיטולים עם

שתן בהיר. 3-4 יציאות, משמיע קולות בליעה בזמן הנקה וגופו רפוי בסיום ההנקה . כמו כן, לאם המיניקה לא נגרם כאב בשד.

  1. תזונת האם המניקה: חשוב להקפיד על שתייה כדי צרכה, להקשיב ולהיענות לתחושת הצמא, כ- 10 כוסות מים לפחות. סימן לשתייה מספקת הוא צבע שתן בהיר ונטול ריח.

חשוב להפחית כמויות קפאין (בקפה, בתה או משקאות כמו קולה קולה) ויש להימנע מאלכוהול. אין מאכלים אסורים בהנקה, אך חשוב להיות ערנית למאכלים שנראה שמשפיעים על התינוק שלך וגורמים לו אי שקט. מומלץ להתייעץ עם גורם מקצועי לפני הפחתת מזונות מתזונת האם.

  1. אין להוסיף מים לתזונת התינוק בתקופת ההנקה, כאשר התינוק מאותת אי שקט  יש להציע לו הנקה. הנקה מספקת כל צרכי התינוק.
  2. מניעת כאבי גב: רצוי לגוון בתנוחות ההנקה. מומלץ לשבת בכורסה עם משענת ישרה ויציבה ולהביא את התינוק לשד ולא את השד לתינוק.
  3. חשוב לשמור על עירנות בזמן הנקה ולא להירדם, כדי למנוע נפילה של התינוק
  4. אחסון חלב אם: באוויר החדר 3-4 שעות, במקרר (לא בדלת) 4 ימים. בתא הקפאה, בחלק האחורי פנימי, למשך 6 חודשים.
  5. הפשרת חלב אם מומלצת בהוצאה מחוץ למקפיא, כאשר החלב מפשיר יש לערבב היטב ולשים את החלב בבקבוק בתוך כלי עם מים חמימים – לא במיקרוגל. יש לבדוק את חום החלב על גב כף היד, למניעת חימום יתר.

 

אלישבע כהן ארזי ודורית אהרונוביץ מקדמות את שבוע ההנקה בלין. צילום: דוברות כללית

אלישבע כהן ארזי ודורית אהרונוביץ מקדמות את שבוע ההנקה בלין. צילום: דוברות כללית


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר