הפגנת ראשי הרשויות בעמק והתושבים נגד הקמת שדה התעופה ברמת דוד (צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו)
הפגנת ראשי הרשויות בעמק והתושבים נגד הקמת שדה התעופה ברמת דוד (צילום: דוברות המועצה האזורית מגידו)

לא לשלוח את התיירים למדבר

פורסם בתאריך: 3.2.18 21:16

החלטתן של החברות ישראייר ואיסתא לבטל את כל טיסותיהן הבין לאומיות המתוכננות לקיץ הקרוב משדה התעופה בחיפה היא מרגיזה, טיפשית ובעיקר מעוררת דאגה.
רק בשנה שעברה ניצת זיק חדש של תקווה בעיניהם של תיירני הצפון. אחרי עשרות שנים שבהן לא היה כלל שחקן בזירת התעופה ושירת כמעט אך ורק כמנחת למטוסים קלים פרטיים או לכל היותר טיסות פנים לאילת, הרחיב שדה התעופה החיפאי את פעילותו והחל להפעיל קווים בין לאומיים סדירים למרחקים קצרים – בעיקר ליוון ולקפריסין.

38,000 נוסעים עברו במהלך שנת 2017 בטיסות בין לאומיות שיצאו משדה התעופה בחיפה או נכנסו אליו. זוהי עלייה של לא פחות מ־655 אחוז בתנועת הנוסעים בשנה אחת בלבד. מדיניות השמים הפתוחים וכניסתן לישראל של עשרות חברות לואו קוסט, שמציעות כרטיסי טיסה במחירים מגוחכים, חוללו מהפכה אמיתית בעולם התעופה בכלל ובזה הישראלי בפרט והפכו את הטיסות לחו”ל לשוות לכל נפש ומתאימות לכל כיס.

אפילו חנות דיוטי פרי חדשה נפתחה בשדה רק לפני פחות מחצי שנה, ורשות שדות התעופה אף ניערה מהנפטלין תוכנית ישנה להארכת המסלול ב־300 מטר נוספים כדי להגביר את הבטיחות. התוכנית הזו אמנם לא ירדה לפי שעה מהפרק, אך כל עוד נפח הפעילות בשדה הולך ומצטמצם במקום להתרחב ולגדול, עתידו וגורלו של שדה התעופה בחיפה נותרים מעורפלים.
מגמת חיזוק הפעילות בשדה היתה אמורה להימשך גם בקיץ הקרוב, אך כעת נראה כי למרבה הצער המגמה תתהפך. הסיבות הרשמיות להחלטתן של ישראייר ואיסתא הן מחסור בכוח אדם ומחלוקות תקציביות עם משרד החוץ, אבל זהו רק תירוץ וניצול בעיה פעוטה ובת פתרון לצורך שינוי אסטרטגי.

 

הסיבה האמתית לדעתי נעוצה בהיעדר תקווה של חברות התעופה הישראליות לקיומו של אופק כלכלי בשמי הצפון. מאבקם הנוקשה והבלתי מתפשר של אלפי תושבי עמק יזרעאל נגד החלטת משרד התחבורה ומשרד הביטחון להקים ברמת דוד את נמל התעופה המשלים לנתב”ג והתעקשותם להעביר את הנמל העתידי דווקא לנבטים שבנגב מעבירים מסר ברור וחד משמעי לחברות התעופה בישראל ובעולם: אל תספרו אותנו.

רבות כבר נכתב על המאבק הציבורי המפרך הזה. גם אחרי שכבר התקבלה לכאורה ההחלטה הסופית להשאיר את תוכניות הקמת הנמל בעמק, התושבים לא ויתרו, יצאו לסדרת הפגנות ופעולות שתדלנות והפכו את הקערה על פיה. כעת, כך פורסם, שבה המדינה ופותחת מחדש את הדיון על החלופה הדרומית למורת רוחו של משרד הביטחון.
התנגדותם של תושבי העמק היא מובנת, אך בלתי מוצדקת. “איננו רוצים מטוסים חגים מעל לראשינו ביום ובלילה וממררים את חיינו”, אומרים התושבים. אלא שבעקבות שאיפתם לשמור על איכות חייהם הם אינם מפנימים את מכת המוות שהם ממיטים על תעשיית התיירות בצפון ואת ההשלכות הכלכליות שלה.

כמעט כל ראשי הרשויות והתיירנים בצפון מבינים היטב את הפוטנציאל הכלכלי העצום ומשוועים לתיירים. הם היו מאושרים לקבל מאות אלפים מהם בטיסה ישירה לצפון במקום להשקיע מאמצים כבירים מול סוכני נסיעות בניסיונות להביא אליו אוטובוסים עמוסי תיירים. גם התיירים ישמחו מאוד לנחות בצפון הירוק והיפה, הרחק מן הצפיפות האורבנית הסואנת של תל אביב, ולהתחיל את טיולם בישראל דווקא בטבריה, בצפת, בנצרת או בחיפה. אבל תושבי העמק רוצים לשלוח אותם למדבר.
הצפון זקוק נואשות לנמל תעופה בין לאומי גדול ואיכותי שעשוי להיות גלגל ההצלה האחרון לפני קריסה כלכלית מוחלטת.

הכותב הוא עיתונאי, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. תושבת הצפון

    מה אתה אומר????? יש שדה בצפון בחיפה ולא רוצים אותו ורוצים להקים לנו העמק 1.5 ק"מ מהבית שדה תעופה שימרר את חיינו. אם רוצים בצפון שיפתחו את חיפה שיאריכו את המסלול. הרבה יותר זול והרבה יותר מהיר. למה להרוס את עמק יזרעאל. ומה הקשר בין המאבק לשדה בחיפה. כתבה מטופשת וסתמית סותרת את עצמה

  2. תושבת הצפון

    גיבוב שטויות. אין שום קשר בין ביטול הטיסות בחיפה למאבק של תושבי עמק יזרעאל.

    השדה המתוכנן בעמק יזרעאל היא איוולת מכל כך הרבה סיבות. הוא יחריב את אחת הריאות הירוקות האחרונות שנותרו בארץ ויהרוס את החקלאות באדמות הפוריות בארץ. בנסוף יקבע שיא אולמי של חלמאות- הקמת שדה תעופה בנתיב מרכזי של נדידת ציפורים. ויש עוד…

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בחיפה קיים שדה תעופה בין לאומי. מסיבותיו שלו יונה יהב לא תומך בהרחבתו למרות שישנה התכנות מלאה לפרוייקט ללא פגיעה באיכות החיים של אף אזרח.
    נושא הרעש הוא אכן סיבה משמעותית להתנגדותנו ואיך לא, מטוס כל ארבע דקות מעל הבית הוא מפגע בלתי נסבל. אולם אלו לא הסיבות היחידות, המשמעות של שריפת 20000 טון דלק סילוני בתוך העמק יהפכו את אזור שכבר היום סובל מזיהום האויר שמגיע מאיזור חיפה למזוהם בצורה בלתי נסבלת עד כדי סיכון חיים. 6מפגעי רעש, מהסוג שהכותב רוצה להביא אלינו ,מוכחים כגורמים להפרעות למידה בילדים ולההתפרצות מחלות קשות כמו סרטן שבץ מוחי וסוכרת.
    הכלכלה שהכותב מציין שתפרח מסתירה את הרס החקלאות בעמק. למי שלא יודע, כל הרפתות בעמק יסגרו כיוון שמסכנות את המטוסים.
    אני יכול להמשיך עוד ועוד על החלמאות שבשדה שהכותב כל כך מאמין בו אבל אסיים רק בדבר אחד, כשדור שלנו ילך מה אנחנו נשאיר לילדים שלנו ולנכדים שלנו? שלמת בטון ומלט ונוף הרוס? את העמק אפשר להרוס רק פעם אחת ואנחנו נדאג שזה לא יהיה במשמרת שלנו

  4. האשם זה יונה יהב

    תגיד איך בדיוק התנגדות לנמל תעופה חדש ברמת דוד מונע התפתחות נמל תעופה בחיפה?! אולי המניע האמיתי הוא חוסר רצון והתנגדות ראש העיר יונה יהב לפיתוח השדה בחיפה? תחפש בעבר ותמצא תוכנית של עמרם מצנע לפיתוח השדהו לך איתה ליהב ותשאל מדוע לא?

  5. גנה6

    כדאי שהכותב הנכבד ילמד את הנתונים. ראשית שיפנה לראש העירייה שלו שיסביר לו למה הוא מתנגד להרחבת שדה חיפה. אין בעיה אמיתית בהפעלת השדה כבינלאומי. לא הנמל ולא שום דבר אחר וזה נבדק ע"י חברה בינלאומית מהרמה הראשונה. כנראה שליהב אינטרסים אחרים. השדה בחיפה לא מפריע לאף אחד מהאזרחים. שדה ברמת דוד מפיל על אזרחים מפגע ברמה בלתי נתפסת וכמו שהכותב הנכבד לא היה שמח אם יתקעו לו קומפרסור בבית כך גם הם. זה מפגע סביבתי ותברואתי עצום ובעיקר יהרוס את עמק יזרעאל. גם לנכדים שלנו ושל הכותב מגיע עמק יזרעאל.

  6. מגן הצפון

    כמה שטויות בכתבה אחת.
    אין שדה תעופה בצפון בגלל המתנגדים? גש ותשאל את יונה יהב למה אין שדה תעופה בחיפה. כבר יותר מ-20 שנה שרוצים לעשות שדה בחיפה ש״לא ישלח את התיירים למדבר״. אין שום קשר למתנגדים לרמת דוד.
    הכתבה הזו היא גיבוב ממומן של שטויות!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר