בחינת הבגרות במתמטיקה (צילום: אילן אסייג)
בחינת הבגרות במתמטיקה (צילום: אילן אסייג)

מרסקים את עיקרון השוויון בחינוך

פורסם בתאריך: 17.3.18 21:55

בשבועיים האחרונים התבשרנו על ההנחיה החדשה שאותה פרסם משרד החינוך כמעט בחשאי במהלך פורים, אשר קובעת כי בתי ספר יידרשו ללמד מקצועות ליבה לתעודת בגרות בסיסית בלבד. לצורך למידת מקצועות ברמה של 5 יחידות לימוד ויותר יוכלו בתי הספר לגבות כסף מהורי התלמידים. ההנחיה מאפשרת לבתי הספר ללמד 22.5 שעות פחות מדי חודש, ולגבות כסף על שעות לימוד שקודם לכן ניתנו בחינם.

במצב כזה ההורים יהיו אלה שיממנו לימודים של 5 יחידות במקצועות אנגלית ומתמטיקה ובמקצוע מורחב נוסף. כך ישלמו הורים שיכולים להרשות לעצמם תמורת מה שעד כה ניתן בחינם, ואילו הורים שלא יכולים להרשות לעצמם יצטרכו לקצץ בתקציבם ולחילופין לא לאפשר לילדיהם ללמוד את המקצועות האלה ברמה הגבוהה ביותר שמוצעת. למרבה הכלימה מתברר שמצב זה כבר קיים ברשתות החינוך הממלכתי-דתי. העובדה שהכסף שנגבה בהן הועבר למשכורות ולשאר עניינים שאין להם קשר לשעות לימוד הובילה לפנייה לבג”ץ, אלא שבמקום לתקן את המעוות נעשה מהלך של הסדרה בדיעבד של הנורמה הפסולה הזאת, לא רק בחינוך הממלכתי-דתי אלא במערכת החינוך כולה.

משרד החינוך לא אמור להתנהל כמו עסק כלכלי קר שחורץ גורלות אלא לאפשר הזדמנויות ולראות בעצמו כמי שמופקד על הבסיס החשוב ביותר שעליו נשענת החברה. לצערי, לא זה המצב בישראל של היום. אחרי ניסיונות של שנים להעניק חינוך שוויוני ולבטל את ההסללה על ידי מדיניות של אי הנשרה וביטול של ההפרדה בין בעלי אמצעים לבין מי שידם אינה משגת, אנחנו חוזרים לתקופת בתי הספר המקצועיים ומחזקים את החינוך הפרטי על חשבון החינוך הציבורי. ההחלטה מעמיקה את אי השוויון בישראל בכלל ובחיפה בפרט. גם כך יש בחיפה דומיננטיות בעייתית של החינוך הפרטי שתמורתו משלמים הורים סכומי עתק בריאלי, בליאו באק ובחינוך הכנסייתי במגזר הערבי.

ההחלטה הזו מובילה לכך שמערכת החינוך תהיה כזו שבה מקסום הפוטנציאל וההזדמנויות לעתיד יהיה תלוי במצבם הכלכלי של ההורים כבר בשלב הלימודים בבית הספר, וזה עוד לפני שמגיעים ליתרון המובנה של הורים שיכולים להעניק לילדיהם שיעורים פרטיים או לרשום אותם לבתי ספר פרטיים. גם אלה הם יתרונות שמוטב היה שיתבטלו, אבל במעשה הזה לוקח משרד החינוך עוד צעד אחורה ומנציח את האפליה במקור, בזכות ללימוד עצמו ובמתן כרטיס כניסה לא שוויוני לעתיד.

 

 

הורים שאין להם כיסים עמוקים לא יוכלו לאפשר לילדיהם את ללמוד את המקצועות החשובים האלה, גם אם הם מצליחים בהם. זהו ריסוק של עקרון שוויון ההזדמנויות באופן בוטה מתמיד אשר מחייב התערבות משפטית ומחאה ציבורית.

ואכן, הקליניקה למשפט ומדיניות חינוך באוניברסיטת חיפה שיגרה מכתב לשר החינוך נפתלי בנט בדרישה לבטל את ההחלטה לפני פנייה לבג”ץ בשל זכות התלמיד לתקצוב הולם של שעות הלימוד לבגרות.

החובה לשמור על הזכות ללמוד ולגשת לבגרות כעיקרון שאינו תלוי ברמת ההכנסה מוטלת על כולנו, כתפישה ערכית, חינוכית וסולידרית ומתוך אחריות חברתית לשוויון ולצדק. על הרשויות המקומיות להתנגד נחרצות להחלטה הזאת, ויותר מכך – על עיריית חיפה ועל העומד בראשה לומר חד משמעית כי היא תיאבק בהחלטה הלא צודקת הזו, ובמקביל תתקצב את הרחבת הבגרות במתמטיקה, באנגלית ובמקצוע שלישי בבתי הספר העירוניים. יונה יהב צריך לומר בקולו באופן חד וברור שלא ייתן יד להפרטה מסוג זה ולהפיכת בתי הספר העירוניים למעמדיים ומפלים, ולכאלה המעניקים את הזכות ללמוד לפי הכנסת ההורים, תוך הרחבת הפער בין בתי הספר הממלכתיים לפרטיים.

 

הכותבת היא פעילה פוליטית ואקטיביסטית חברתית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר