הדלקת נרות שבת (צילום: גיל אליהו)
הדלקת נרות שבת (צילום: גיל אליהו)

זמני כניסת ויציאת השבת בחיפה ופרשת השבוע

שישי, כ"ג בשבט תשפ"א, כניסת השבת: 16:46. שבת, כ"ד בשבט, יציאת השבת: 17:56. פרשת "יתרו": לראות את הנשמע ולשמוע את הנראה

פורסם בתאריך: 5.2.21 13:43

בימים אלה אנחנו מציינים שנה לפרוץ מגיפת הקורונה, ואחד מהשיעורים הגדולים שלמדנו ממנה מונח בפרשת השבוע באירוע המכונן של מתן תורה בהר סיני. אחרי עשרת הדברות נכתב: "וכל העם רואים את הקולות ואת הלפידים ואת קול השופר". רבי עקיבא מפרש את המילים "רואים את הקולות" – רואים את הנשמע ושומעים את הנראה. מה זאת אומרת? איך אפשר?

חז"ל אומרים שאינה דומה שמיעה לראייה, כלומר מידת הוודאות שיש לנו באמצעות ראייה היא גדולה בהרבה מאשר באמצעות שמיעה. ובמילים אחרות – תמונה אחת שווה יותר מאלף מילים. לפי זה ניתן להגדיר ש"הנראה" הוא המוחשי, הפיזי, ו"הנשמע" הוא הרוחני, המופשט.

במעמד הר סיני התרחשו הארה והתגלות אלוקית עוצמתיות כל כך עד שעם ישראל ראו את הנשמע, כלומר הרוחני והמופשט הפך להיות המוחשי והפיזי. כתוצאה מכך גם קרה ההיפך. הנראה, כלומר המציאות הפיזית, הפך להיות קצת מרוחק ופחות מוחשי – שומעים את הנראה.

אם כן, לראות את הקולות זה לראות את הנשגב והנסתר, את מה שמעל ומעבר לאבחנה הפיזית. כבר שנה שלמה שהעולם כולו עומד מלכת, וכל האנושות עסוקה במשהו שכלל לא נראה בעין. זהו השיעור החשוב עבורנו מכל השנה הזאת – לראות את הקולות, להעמיק את המבט ולהבחין במה שמעל ומעבר.

 

 

אתמול, כ"ב בשבט, היה יום האזכרה של הרבנית הצדקנית חיה מושקא ז"ל, אשתו של הרבי מלובביץ'. בכל שנה בימים אלה מתקיים בניו יורק הכנס השנתי העולמי של שלוחות חב"ד. השנה, בשל הנסיבות, הן תיפגשנה באופן וירטואלי. הנשים הצדיקות האלה, שיצאו לשליחות בהשראתה של הרבנית חיה מושקא, מקדישות את חייהן יום יום ושעה שעה למען עם ישראל בכל מקום שהוא.

מסופר שפעם ישב בנו של בעל התניא ושקע בלימוד. בזמן הזה נפל התינוק שלו נפל מהמיטה, והוא, מרוב שהיה שקוע בלימוד, לא שמע את בכיו של התינוק. בעל התניא, שהיה בחדר סמוך, שמע גם שמע ובא להרגיע את התינוק. לאחר מכן הוא ביקר את בנו ואמר לו שתמיד תמיד צריך להיות קשובים לקול של ילד בוכה.

את הסיפור הזה הפך הרבי למוטו המרכזי של השליחות בדורנו – להיות שם ולשמוע היטב את הקול של הילד. בכל אחד ואחת יש עמוק בפנים ילד שבוכה וזקוק לעזרה רוחנית או גשמית. לפעמים הבכי של הילד אפילו לא נשמע, הוא עמום ומופשט. השלוחות נמצאות שם ורואות את הקולות – הן מבחינות בקולם של הילדים הבוכים, בין אם הן בתאילנד, באלסקה, ברומניה, בדימונה או במכבים רעות. על הנשים האלה נאמר בתלמוד: "בזכות נשים צדקניות נגאלו אבותינו ממצרים, ובזכותן נזכה גם אנחנו לגאולה השלמה במהרה בימינו אמן".

שבת שלום ומבורך.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר