עו"ד תומר יפרח (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
עו"ד תומר יפרח (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

עו"ד תומר יפרח: "גם החשוד באלימות במשפחה זכאי לייצוג משפטי הולם"

ההד התקשורתי הנרחב סביב אלימות במשפחה הפך בתקופה האחרונה לכזה שפותח מהדורות חדשות. הסיפורים קורעי הלב והתמונות התמימות מציגים לא אחת את הקורבן, אולם כמעט ואין התייחסות גם לצד שמנגד. עו"ד תומר יפרח הוא עו"ד פלילי שמעניק ייצוג משפטי לחשודים וחשודות באלימות במשפחה

פורסם בתאריך: 25.2.21 20:32

חזקת החפות קובעת שאדם הוא בגדר זכאי כל עוד לא הוכחה אשמתו. זאת נקודת המוצא בכל הליך פלילי. היא אוניברסלית ובסיסית עד כדי שאין עליה עוררין. אולם, בעיקר בנושא הרגיש שמתייחס ליד הקשה שמפעילות רשויות החוק בתחום אלימות במשפחה, ובצדק, לא אחת אשמתו של החשוד נקבעת עוד בטרם התייצב בבית המשפט. במקרים רבים היד הקשה הופכת לקלה על ההדק והמשפט מתבצע במרחב הציבורי. משפט שדה שמתיר את דמו של החשוד מבלי לחשוב פעמיים.

עו"ד תומר יפרח, עו"ד פלילי העוסק, בין היתר, בעבירות אלימות במשפחה, מדגיש כי לכל מטבע יש שני צדדים. זה אולי לא פופולרי ומעט צורם, אך במדינה מתוקנת זה נדבך חשוב שאסור לנו לשכוח. "מדובר בנושא רגיש לכל הדעות", מסביר עו"ד יפרח. "אבל ישנה נטייה כמעט מיידית, הן בקרב התקשורת והן בקרב הציבור, לראות את החשוד באלימות במשפחה כאשם מבלי להכיר ולדעת את העובדות לאשורן. במקום הליך מסודר שבו עלינו לברר את גרסת החשוד, לצאת למסע לחקר האמת ורק אם יש באמת ראיות כדי להעמיד למשפט ולהרשיע, הלך הרוח שנוצר הוא לבצע משפט שדה ולתלות בכיכר העיר. וזה אסור שיקרה במדינה דמוקרטית שומרת חוק".

עו"ד יפרח היה במשך שנים דווקא בצד המרשיע כתובע פלילי במשטרה. מעל לשבע שנים שהוא ייצג את המדינה בהליכים פליליים, לרבות אלימות במשפחה, והיה אחראי על מעצרם של מאות חשודים בפלילים. לפני למעלה מ-5 שנים הוא חצה את הקווים, הפך לסנגור והקים את משרד הבוטיק לעריכת דין שבבעלותו. לכן, כשהוא מדבר על שני צדדים למטבע, הוא יודע בדיוק מדוע. "במקרים לא מעטים ישנם הליכי גירושים ופרידות שבעצת חברים או משפחה ממליצים לצד אחד להתלונן במשטרה במטרה להפעיל לחץ על הצד השני", אומר עו"ד יפרח. "מה שעומד מאחורי מקרים אלה הן לעיתים תלונות שווא שלא תמיד נותנים עליהן את הדעת. אנחנו שוכחים שלא כל תלונה חקוקה בסלע ובהעדר ראיות תומכות זאת בעצם מילה נגד מילה. התפקיד שלי הוא לדאוג שהחשוד יהיה זכאי לייצוג משפטי הולם ושהצד שלו יישמע".

מה מייחד את תחום האלימות במשפחה ומה הם האתגרים שעומדים בפני עורך הדין?

"במקרים של אלימות במשפחה קשה לפעמים לדעת מה קרה ואיך הכל התחיל. לא תמיד המקרה נתמך בראיות חיצוניות ואנחנו מג'נגלים בשטח לא מוכר. מדובר בתיקים אמוציונליים, לרוב מעורבים בתווך ילדים ומשפחה גרעינית, ויש אין ספור אלמנטים שצריך להתמודד איתם. זה גם המקום שבו ההסתכלות על החשוד מלכתחילה מגיעה מעמדה שיפוטית. השם של הלקוח שלך מוזכר בכל פינה, התמונה שלו מרוחה על כל העיתונים והוא עובר לינץ' תקשורתי שזה כבר ממש לא משנה אם הוא אשם או לא. בנוסף, הסיקור הוא גבוה בסמוך לחשדות ובפתיחת המשפט, אך בסוף אם הלקוח יוצא זכאי אין שם כבר אף אחד שיציין את זה. זה כבר לא 'צהוב' ולרוב יסתיים באזכור של שורה וחצי בסוף הידיעה. ואת הנזק הזה מאוד קשה לתקן".

מה אתה יכול לייעץ למי שנתקל בסיטואציה שכזו?

"במרבית המקרים מדובר באנשים נורמטיביים שהידיעה נפלה עליהם כרעם ביום בהיר. אנשים שעד לאותו רגע מעולם לא ראו חדר חקירות ולא הייתה להם כל אינטראקציה עם רשויות החוק. אין ספק שמעמד כזה מלחיץ וכשאתה בלחץ זה מתכון בטוח לטעויות. אחת מהטעויות הנפוצות ביותר היא להימנע מלבקש עו"ד כדי שלא תראה כאחד שיש לו מה להסתיר. אתה תמים, רואה במשטרה גוף אמין שנועד להגיע לחקר האמת ואתה מרגיש בנוח לפתוח את הלב. אלא כשזה קורה ללא יעוץ מקצועי מעו"ד כל מה שאמרת עלול לשמש נגדך בבית המשפט ולהפליל אותך. חשוב לי להדגיש שאף אחד לא יראה בך חשוד אם ביקשת עו"ד, זו זכות בסיסית, ואם יש משהו שאני נלחם עליו הוא לכל הפחות שהלקוח ידע את הזכויות שלו ויקבל אותן על פי דין".

אז באיזה שלב מומלץ לפנות לעו"ד?

"מהרגע שפתחת את הדלת ועומד מולך שוטר או שקבלת שיחת טלפון שמזמינה אותך לחקירה במשטרה. גם אם אתה חושב שהכל בסדר והאמת איתך אתה יכול מהר מאוד למצוא את עצמך אזוק ובדרך למעצר. למשטרה יש את המניפולציות שלה כדי להוציא מחשודים הודאה גם אם לפעמים הם חפים מפשע. יש לה תרגילים שנעים מהפחדה ועד ללחצים רגשיים ונפשיים שכאדם מן הישוב אתה כלל לא מודע אליהם. המוטיבציה שלה היא להביא ראיות לפתחו של בית המשפט, ותפקידו של בית המשפט הוא להגיע להכרעה. אף אחד מהגופים הללו לא שם בשבילך. ואז, כשכבר קוראים לעורך דין, זה מאוחר מדי וסבוך הרבה יותר. לכן, ייעוץ משפטי וליווי של עו"ד כבר בהתחלה הוא קרדינאלי, חשוב ואין לו תחליף. הוא שעושה את ההבדל בין מעצר לשחרור, בין סגירת תיק להגשת כתב אישום וכן בין זיכוי להרשעה, במידה והתיק הגיע לבית המשפט. העבודה שלי היא לעזור ללקוח כשאף אחד אחר לא ממהר לעשות את זה. אני זה שיגלה את הסיפור המלא, ישמע את הגרסה של הלקוח, יבחן עבורו את הראיות וינקה את כל רעשי הרקע. התפקיד שלי הוא לעזור לו להגיע לחוף מבטחים ולהראות לו שלא הכל חשוך".

מה ערך המוסף שאתה מביא עבור הלקוח?

"הניסיון שלי כתובע פלילי במשטרה וייצוג של מאות תיקים מכל קשת העבירות חשפו אותי לתוך הקרביים של המערכת. אני יודע איך היא עובדת ואני יודע גם איך לעבוד איתה. כך, לדוגמה, במעצר ימים עורכי הדין לא חשופים לחומרים כל עוד החקירה מתנהלת, וכבעל ידע וניסיון אני יכול לנווט בתוך מים לא מוכרים. 15 שנה כעו"ד, תחילה כאזרחי ורוב הזמן כפלילי, עוזרות לי לשאול את השאלות הנכונות, לכוון למקום הנכון ולא ללכת לאיבוד גם כשההליכה היא בחושך. הניסיון הזה הוא לא יסולא בפז. יתרה מכך, כשעברתי לצד השני כסנגור היה חשוב לי להקים משרד בוטיק שלא לוקח הרבה תיקים, כך שאני מושקע בכל תיק ברמה האישית הגבוהה ביותר. עבורי כל לקוח הוא עולם ומלואו. הוא שם וסיפור ולא מספר. אני הוא מי שמקבל את הלקוח ואני הוא מי שמייצג אותו לאורך כל הדרך. וכשאני אומר ליווי צמוד אני מתכוון לכזה שמתחיל גם בשתיים בלילה ונמשך עד לסגירת התיק או ייצוג בבית המשפט. וגם אז, אם התיק נסגר מחוסר ראיות ולא מחוסר אשמה והלקוח רוצה לנקות את השם שלו או לתבוע את מי שהתלונן עליו – אני שם. הכל במטרה להחזיר אותו לאדם הנורמטיבי וחף מפשע שהיה לפני הגשת התלונה".

עו"ד פלילי תומר יפרח

כתובת: דרך עכו 178, קריית ביאליק

טלפון: 052-5655584

לאתר

לפייסבוק

 


כתבה שיווקית


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר