עינת קליש רותם (צילום: אוליבייה פיטוסי)
עינת קליש רותם (צילום: אוליבייה פיטוסי)

קברנית האמנות / טור דעה

קליש רותם בישרה השבוע על השקת מיזם, שיכשיר חללים במבנים נטושים לצורך עבודתם של אמנים. מיזם מבורך, אך לא מספק. קליש רוצה להיות פטרון האמנות של חיפה, אבל מעשיה, למרבה הצער, מלמדים בדיוק ההיפך

פורסם בתאריך: 22.4.21 15:44

השבוע בישרה ראש העיר עינת קליש רותם על השקת "מיזם האמנים", תוכנית עירונית להכשרתם של עשרות חללי סטודיו לאמנות במבנים שעד היום ניצבו נטושים במשך שנים רבות. חללי הסטודיו הללו, אשר ירוכזו בשלב ראשון באזור ואדי ניסנאס, הדר והעיר התחתית, יאפשרו לעשרות אמנים לפעול וליצור בחופשיות בחללים אישיים המתאימים להם ולקדם את האמנות בחיפה.

לא רק שאין שום דבר רע בעידוד אמנים להתגורר וליצור בחיפה ולהעמיד לרשותם חללי סטודיו, אלא שזה אף מצוין – גם לאמנים וגם לעיר. במיוחד כשלצורך כך ישוקמו מבנים ישנים ונטושים במיזם עירוני שיפיח בהם חיים מחודשים.

אלא שמיזם דומה לזה כבר נוסה פעם ולא מזמן כל כך. לפני כשמונה שנים נפתח בקול תרועה רמה מיזם דומה למדי בעיר התחתית המחודשת. "מתחם 21" כלל 21 חללי סטודיו לאמנות וליצירה שפוזרו ברחבי העיר התחתית. האמנים קיבלו מן העירייה פטורים מארנונה והקלות בשכירות בתמורה לפעילות יצירתית במקום. זה החזיק מעמד בערך שנתיים. שלא במפתיע, כשתמו ההקלות שנתנה העירייה אט-אט התפזרו האמנים והמתחם נעלם כלא היה.

חללי עבודה הם תנאי הכרחי אך לא מספק. כדי שאמנות תפרח, היא חייבת השקעה, תמיכה, אמונה. היא חייבת פטרון.

קליש רוצה להיות פטרון האמנות של חיפה. המדיצ'י של הכרמל. אבל מעשיה, למרבה הצער, מלמדים את ההיפך.

לפני כחודש וחצי הביא טור זה סיפור מקומם על הסיבות להתפטרותו של מנכ"ל מוזיאוני חיפה, יותם יקיר. כוונת העירייה "לגנוז" חדר תצוגה במוזיאון מאנה כץ לטובת מטבח לבית קפה שכלל אינו נחוץ היא שהובילה את יקיר להודיע: "איני יכול עוד".

מה שלא פורסם אז בשל קוצר היריעה היה תוכנית נוספת אך דומה של קליש: לגנוז גם את חדר סדנאות ההדרכה של מוזיאון טיקוטין במרכז הכרמל לטובת הקמת מטבח לבית קפה חדש במוזיאון, כשגם במקרה זה הוא אינו נחוץ כלל, מכיוון שישנו בית קפה נחמד הפועל בקומה העליונה של המוזיאון.

את המחיר של סגירת חדר ההדרכות ישלמו בעיקר בני הנוער, תלמידי העיר. אלפי תלמידים מבקרים בכל שנה במוזיאון ומקבלים בו הדרכות והפעלות על אמנות יפנית ועל היסטוריה ותרבות יפן. כך מקדמים אמנות ומנחילים אותה לדורות הבאים. זהו תפקידו של מוזיאון.

 

 

ראש עיר המעודד אמנות ותרבות לעולם לא היה מצמצם שטחי תצוגה או מבטל חדרי הדרכה לטובת בית קפה או מטבח. ראש עיר התומך באמנות היה יוצא במסע לגיוס תרומות, כדי להרחיב ולהגדיל את המוזיאונים שבעירו.

פרסום פרשת בית הקפה במאנה כץ, אודה ולא אבוש, עורר תהודה עצומה בעולם האמנות והתרבות בישראל. מאז נחשפה הפרשה היא זכתה לדיונים בתוכניות תרבות ועוררה מחאה, אמנם שקטה אך נחושה, של בכירי מוסדות האמנות והמוזיאונים בישראל.

חברי מועצת הנהלת המוזיאונים שלחו מכתבים זועמים לראש העיר. הם נותרו ללא מענה; פורום מוסדות תרבות ואמנות בישראל, המאגד יותר מ-150 מוסדות תרבות, שלח מכתב זועם לקליש, ובו הפציר בה לשקול שנית את החלטתה. "מוזיאוני חיפה הם חלק מהסמלים התרבותיים של העיר חיפה… הניסיון מלמד שמוסדות התרבות הם זרז ליצירת מרחבים ציבוריים תוססים", כתבו נציגי הפורום. גם הם נותרו ללא מענה; ומעל לכולם הביע את מחאתו איגוד המוזיאונים ואיקו"ם ישראל במכתב חריף. "פגיעה במוזיאון היא דבר שלדעתנו יש להימנע ממנו בכל דרך וצריכה לרעוד היד שמחליטה על פגיעה בתכנים ובחללים מוזיאליים", ציינה במכתבה נאוה קסלר, יו"רית איקו"ם, והפצירה בקליש לשוב ולשקול את צעדיה.

מאז שלחה קסלר את מכתבה, לפני כחמישה שבועות, היא לא קיבלה מראש העיר כל מענה. גם עשרות שיחות טלפון שעשתה אל הלשכה במטרה לשוחח עם קליש – גם הן לא הועילו. עד לרגע זה, היא לא קיבלה כל התייחסות. משרד התרבות, שהבין כמובן את חומרת העניין, התגייס גם הוא לטובתו.

אך קליש בשלה. כפי שהתעלמה מתחנוניו של האדריכל, כפי שהתעלמה מעמדותיו של המנכ"ל, כפי שהתעלמה ממכתביהם של חברי הדירקטוריון ומועצת העיר, כך התעלמה גם מאנשי פורום מוסדות התרבות ומיו"רית איקו"ם וממשרד התרבות.

כזו היא פטרונית האמנות של חיפה. בידה האחת פותחת חללי סטודיו לאמנים, ובידה השנייה כורה את קברם ומתעלמת מזעקתם.

 


 

 


 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. לא מסכים אין שום בעיה בתוכניות

    אין שום פסול להקים בתי קפה במתכונת של פוד טראק זה דורש שטח מינימלי. בשביל בית קפה לא צריך להרוס כלום רק להציב מכולה קטנה עם מטבחון כמו במשאיות המזוו. מהומה על לא מאומה.
    כל היוזמות של העיריה בתחום הזה נכונות מאד וחשובות.

  2. הבנת הנקרא

    אלא שלא אלה התוכניות. התוכניות.מדברות על בניית מטבח בשטח המוזיאון – גם במאנה כץ וגם בטיקוטין.
    פוד טראק זה לא בית קפה.

  3. מיכאל

    איך נפלנו עם ראשת העיר הזו, כל מילה מיותרת לתאר את גודל הכישלון שלנו, תושבי חיפה, בבחירתה

  4. לפעול להוסיף כמו תל אביב וירושלים

    אף אחד לא ראה את התוכניות אולי יציגו אותן לציבור בשיתוף הציבור כמו שראש העיר הבטיחה שיקרה והתושבים יוכלו לשפוט ולהעיר
    חשוב להגדיל את התרבות והמוזיאונים בחיפה
    בירושלים נפתחו שני מוזיאונים חדשים וייפתח הסובלנות ובהקמה הספריה הלאומית.
    בתל אביב נפתח מוזיאון הטבע ומוזיאון בית התפוצות החדש
    חיפה שוב נשארת מאחור צריך השקעה גדולה להוסיף ולא לגרוע. בבית מכבי בהדר צריך לקום מוזיאון תנועת מכבי.

  5. יהודית מ.

    אולי אדריכלית טובה, איני יודעת לא בחנתי את עבודותיה.
    לנהל – אינה יודעת.
    ודאי שאינה יודעת לנהל עיר.
    מן הסתם עבודת ההֶרס שלה תסתיים רק בבחירות המוניציפליות הבאות, שאינן קרובות.
    עד אז – מגע המידס שלה ימשיך להרוס כל חלקה טובה.
    עיר שלמה מקרטעת.
    אנשים רבים הוּלְכוּ שולל.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר