דוקטור גרומן ירוסלבסקי
דוקטור גרומן ירוסלבסקי

הארכיאולוגים החדשים באוניברסיטת חיפה

פורסם בתאריך: 28.2.19 17:41

תנופת הפיתוח בישראל בשנים האחרונות מובילה לעליה דרמטית במספר החפירות הארכיאולוגיות ובהיקפן. לצד ההתקדמות האדירה שחלה במחקר הארכיאולוגי, ישנה התעוררות ניכרת בתחום הארכיאולוגיה ונהירה ללימודים לתואר בתחום. במסגרת מהפכת המולטי-תואר באוניברסיטת חיפה, החוג לארכיאולוגיה מציע שילובי חוגים ייחודיים ומפתיעים, כלים טכנולוגיים מתקדמים והכשרה מעשית, ההופכים אותו לחוג מבוקש. פרופ' דני רוזנברג, ראש החוג לארכיאולוגיה באונ' חיפה, בראיון מיוחד על העולם המרתק של אנשי החפירות  והמעבדות.

ארכיאולוגים ממלאים תפקיד מהותי וקריטי בחשיפת סודות ההיסטוריה האנושית כולה. ניתוח השרידים הפיזיים מספק מידע בלתי נדלה על התפתחותה המרתקת של החברה האנושית מהתקופה הפרהיסטורית ועד לימינו.

כך, אם אתם מתלהבים מהאבולוציה האנושית וחקר התרבות החומרית של בני האדם, מהווייתן של  התרבויות קודמות, משיטות שונות להכנת מזון בעולם העתיק, מהדיאטה הקדומה או כיצד בני האדם נקשרים עם המורשת שלנו ועם הסביבה חיו, תואר בארכיאולוגיה יהיה האידאלי עבורכם.

פרופ' דני רוזנברג, ראש החוג לארכיאולוגיה באונ' חיפה, אומר: "הארכיאולוגיה המודרנית היא מקצוע רב-תחומי המשלב את מדעי הרוח, החברה והמדעים המדויקים, את עבודת השדה והמעבדה ב"חבילה אחת". זאת המיוחדות שלנו, והיא מאפשרת לנו לשלב סטודנטים בעלי תחומי עניין שונים במחקרים מגוונים ולהציע קורסים יוצאי דופן במגוון תחומים.

קורסים בארכיאולוגיה מתפרשים על פני תחומים שונים וכיום הלימודים בחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה מעודדים שילוב מירבי עם חוגים אחרים באוניברסיטה, כך שניתן ללמוד ארכיאולוגיה יחד עם מקצוע נוסף. יחד איתנו, הסטודנטים שלנו בוחנים את ההיסטוריה האנושית באמצעות לימודים עיוניים, עבודה מעשית במעבדה ומחקרים וחפירות בשטח. ע"י שילוב ממצאים מהחפירות במחקר במעבדות, אנו מגלים את ההקשרים החברתיים, ההיסטוריים והתרבותיים באמצעות מבט רחב ומעמיק על פני מגוון רחב של דיסציפלינות אחרות". פרופ' רוזנברג עוסק בארכיאולוגיה למעלה מ-20 שנה. כיום הוא ראש החוג לארכיאולוגיה, מוביל הפרוייקט לחקר התפתחות הדיאטה הים תיכונית באזור שלנו וחופר את האתר הפרהיסטורי בתל צף שבעמק הירדן. פרופ' רוזנברג עומד גם בראש מעבדה לחקר כלי אבן עתיקים במכון זינמן לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה, שמתמקדת בין היתר בחקר טכנולוגיות עתיקות לעיבוד מזון, באופן ייצור הכלים ובחילוץ של שרידי מזון עתיקים מכלים אלה.

החוג לארכיאולוגיה נמצא בתנופה גדולה כעת ומושך אליו סטודנטים רבים מכל רחבי הארץ ובמיוחד מחיפה ואזור הצפון. מדובר באחד החוגים המובילים לארכיאולוגיה בישראל, אשר מציע תוכניות לימודים מגוונת לתואר ראשון, שני ודוקטורט, והוא אחד החוגים הטובים והפעילים ביותר באוניברסיטת חיפה. מאחר שבמקרים רבים העבודה בחוג ובמחקרים השונים מתקיימת בעבודת צוות, מדובר באחד מהחוגים המגובשים ביותר באוניברסיטה והוא מתייחד באווירה משפחתית וחברית וקשר אישי חם.

"החוג לארכיאולוגיה בחיפה חזק במיוחד במגוון הנושאים הנלמדים ובתוכנית הלימודים הרב-תחומית שבו אנו שמים דגש על חקר תקופות שונות והכרות עם נושאים ושיטות מחקר חדשניות הכוללות חקר סוגי ממצא שונים בשיטות ובטכנולוגיות הנמצאות בחזית המחקר הארכיאולוגי בעולם" מציין פרופ' רוזנברג.

ספר על התואר הראשון לארכיאולוגיה באונ' חיפה

"הלימוד מתחלק לשניים. מצד אחד לימודים תיאורטיים שונים, ומן הצד השני עבודה מעשית. הלימודים התיאורטיים עשויים להיות בחלקם שיעורים מקיפים על תרבות זו או אחרת, ומצד שני פרטניים מאוד, כגון לימוד ממצאים ייחודיים, עצמות בעלי חיים ותרומתן להבנת הכלכלה והסביבה הקדומות, קריאת כתובות עתיקות, מנהגי קבורה עתיקים ועוד ועוד. השיעורים המעשיים נערכים באתרי העתיקות, בסקרים ארכיאולוגיים בשדה או במעבדות. תחומי הלימוד מגוונים, גם מבחינת התקופות וגם מבחינת הנושאים הנלמדים: ארכיאולוגיה של כל התקופות – משחר האנושות, תקופת המקרא, ימי בית שני, ימי המשנה והתלמוד, התקופה המוסלמית ושלטון הצלבנים. תחומי הלימוד מגוונים גם מבחינת הנושאים הכוללים תחומים ומדעים המשולבים במחקר הארכיאולוגי המודרני, מסלול חדש בארכיאולוגיה ים-תיכונית, מסלולים למורי דרך ומדריכים ומסלולים מעניינים לתואר שני כולל מסלול לתואר שני בשנה למי שאינו ארכיאולוג ומסלול ייחודי במורשת התרבות החומרית", אומר פרופ' רוזנברג.

מהפכת ה"מולטי-תואר" של אוניברסיטת חיפה לא פוסחת גם על החוג לארכיאולוגיה. במרכז המהפכה עומדת התפיסה כי מטרת הלימודים להכין את הסטודנטים לעולם התעסוקה של המאה ה-21. לשם כך, האוניברסיטה מציעה שילובי חוגים ודיסציפלינות שונות , לצד הקניית ארגז כלים שכולל קורסי העשרה לעולם החדש והקניית כלים מעשיים.

"התואר הראשון מורכב בדר"כ מצירוף של שני חוגים – ארכיאולוגיה ושילוב עם כל חוג אחר מהמדעים המדויקים, מדעי הרוח או מדעי החברה. בשנה השניה אפשר להחליט על מעברלמסלול חד-חוגי והתמקדות רק בארכיאולוגיה.
ישנם צירופי חוגים מאוד מענייניים למשל ארכיאולוגיה והיסטוריה, ארכיאולוגיה וגאוגרפיה, ארכיאולוגיה וסטטיסטיקה, ארכיאולוגיה וביולוגיה ואפילו ארכיאולוגיה ופסיכולוגיה. כיום, הארכיאולוגיה היא מגוונת מאד ורב-תחומית בהגדרתה והיא נוגעת ומחוברת לתחומי ידע שונים ורבים ולכן, כל אחד יכול למצוא את מקומו בארכיאולוגיה והשילוב של לימוד עיוני ולימוד מעשי בשטח ובמעבדות ממקסם את החוויה ואת ההתמחות".

לצד שילובי החוגים, גם הטכנולוגיה המתקדמת הפכה להיות חלק מארגז הכלים של הארכיאולוג המודרני – החל מרחפנים שמעניקים לחוקרים אפשרויות מיפוי שלא היו קיימות עד היום, ועד לתוכנות תלת-מימד והדמיות וירטואליות ש"חודרות" לשכבות קדומות. החל משנת הלימודים הקרובה יוכלו סטודנטים בפקולטות למדעי הרוח, החברה והחינוך באוניברסיטת חיפה לקחת חטיבת לימודים מובנית, בה ילמדו את יסודות התכנות, שפות תכנות ועוד קורסים מגוונים בנושאי BIG DATA, עיבוד תמונה וראייה ממוחשבת ועוד. יכולות אלה, בשילוב הלימודים בחוג לארכיאולוגיה, יהפכו את הבוגרים ל"ארכיאולוג טכנולוגי" כזה שיוכל להשתלב גם במגוון סביבות עבודה, גם כאלה שאינן קשורות בארכיאולוגיה במישרין.

הארכיאולוגים החדשים באוניברסיטת חיפה

הארכיאולוגים החדשים באוניברסיטת חיפה

כמובן שחלק ניכר מהמשיכה של לימודי הארכיאולוגיה הם החפירות עצמן. אילו חפירות מבוצעות בעיקר במשך הלימודים?

"אנו מקיימים סיורים רבים לאתרים ארכיאולוגיים, מהאתרים הפרהיסטוריים מהחשובים ביותר בעולם דרך אתרים מקראיים ידועים ועד מבצרים צלבניים. חברי הסגל שלנו חופרים חלק מהאתרים הארכיאולוגים המרתקים ביותר בישראל. למשל, החפירות במערות הכרמל, אתר מורשת עולמית בו התגלו ממצאים להתיישבות של האדם הקדמון מלפני כ-500 אלף שנים. או החפירות בנווה דוד שבכרמל, בתל צף, יישוב מלפני כ-7,300 שנים, רגע לפני הקמתן של הציווילזציות הגדולות באזור. ויש את החפירות בתל דור, תל אסור, סוסיתא, בית שערים, שבטה במונפורט ועוד ועוד. לא רק שהסטודנטים לוקחים חלק פעיל בחפירות, במקרים רבים כבר בתואר הראשון סטודנטים מוצאים את עצמם משולבים במחקרים שלנו, בשדה, במעבדה, מתחת למיקרוסקופ, מנתחים את הממצאים שהם מצאו. זוהי חוויה שמעט מאוד סטודנטים לתואר ראשון מקבלים".

מהם היתרונות בלימודי תואר בארכיאולוגיה באונ' חיפה?

"ראשית, ההוויה עצמה. מדובר בחוג מגבש כאמור ובאווירה משפחתית. אנו מקפידים על קשר בלתי- אמצעי בין החוקרים והמרצים ובין הסטודנטים שלנו. אנו מאמינים שהסטודנטים שלנו הם דור העתיד של המחקר הארכיאולוגי בארץ ולכן משלבים את הסטודנטים כבר מהתואר הראשון במחקרים של החוקרים שלנו הן בשדה והן במעבדה. בנוסף, אנו מציעים מסלולי לימוד שאין לאוניברסיטאות אחרות, כגון מסלול מורי הדרך שלנו ומסלול בארכיאולוגיה ים-תיכונית. כיום, ללומדים לתואר ראשון אצלנו יש פוטנציאל רב לעבוד ברשות העתיקות שדורשת תואר ראשון כדי להתקבל לעבודה בה ואפשר גם לשלב את הארכיאולוגיה עם תואר "מכניס" יותר מבחינה כלכלית ועדיין לשמר את ההיבט המרתק של התחום".

פרוייקט החפירה בית שערים

פרוייקט החפירה בית שערים

מהו המסלול החדש שפתחתם השנה?

"מדובר במסלול מאוד מבוקש של תואר ראשון בארכיאולוגיה עם התמחות מסלול בארכיאולוגיה ים- תיכונית. בנוסף, אנו מספקים הקלות כגון הקלות למהנדסים והנדסאים שעושים הסבה לארכיאולוגיה ומקבלים אצלנו 30 נקודות זכות ברישום, וכן מסלול אטרקטיבי מאוד לשימור של מורשת התרבות החומרית אשר כרגע מוצע במסגרת התואר השני ואנחנו מקווים לפתוח בו תוכנית גם לתואר ראשון בקרוב. תוכנית חדשה שפתחנו מיועדת לשלב ולאפשר לימודי ארכיאולוגיה גם למי שאין לו תואר ראשון בארכיאולוגיה. בכדי לעשות זאת, ריכזנו את מרבית הלימודים לתואר השני ביום אחד והדבר מאפשר לסיים תואר שני בארכיאולוגיה בשנה קלנדרית אחת. לשמחתי מגיעים לתוכנית הרבה סטודנטים שאינם ארכיאולוגים, אולם רוצים ללמוד את התחום בשביל ההעשרה וההעצמה שלהם". התוכנית שפתחנו השנה זוכה כבר עכשיו להצלחה ולאור ההרשמה המוקדמת, אנחנו צופים שגם בשנה הקרובה התוכנית תצליח מאד.

ישנה התעוררות בלימודי תואר ראשון לארכיאולוגיה, מדוע?

"אכן. לאחר קיפאון של כמה שנים, בשנה-שנתיים האחרונות יש פריחה בחוג לארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה שמשתלבת היטב בתנופה המחקרית של חוקרי מכון זינמן לארכיאולוגיה, שהוא הזרוע המחקרית שלנו. כ-15 סטודנטים חדשים החלו את לימודיהם השנה בתואר ראשון והם משולבים במגוון של חוגים אחרים וכ-25 בתואר השני מהם כעשרה במסלול של שימור ארכיאולוגי ושימור מורשת התרבות החומרית. הלימודים בשני המסלולים לתואר שני שלנו, המסלול המרוכז החדש שפתחנו ולימודי השימור מאפשרים לימודים מתקדמים וקבלת תואר בזמן קצר ליחסית, תוך שמירה על מקום העבודה ומקור הפרנסה של הסטודנטים. בנוסף, ההתעוררות נובעת גם מהארגון מחדש של התכנים הנלמדים, הוספת נושאים חדשים ומרתקים בתארים השונים (למשל, ארכיאולוגיה עולמית, ארכיאולוגיה של סין הארכיאולוגיה והמקרא, סדנאות ממוקדות בתרבות חומרית) וחיבורים מרתקים בין חוגים שונים. מעבר לכך, החוג לארכיאולוגיה מכשיר היום בצורה מיטבית את דור העתיד של הארכיאולוגים, אנחנו חושפים את הסטודנטים שלנו למתרחש בחזית המחקר בארץ ובעולם, לשיטות המחקר והניתוח המתקדמות ביותר בשדה ובמעבדה, לעבודה בחפירות מהחשובות בארץ בכל תקופה ותקופה ולאפשרות להיפגש עם חוקרים חשובים ועם סטודנטים כמוהם באוניברסיטאות שונות בארץ ובעולם. בנוסף לכל אלו, כמות החפירות הגדולה והיקפן יוצא הדופן בשנים האחרונות הגדיל משמעותית את הסיכוי להשתלב בעבודה בעתיד כארכיאולוג".

מתעניינים בלימודי ארכיאולוגיה באוניברסיטת חיפה? לפרטים נוספים 1-800-300-032 או לחצו כאן

קישור לדף הפייסבוק

קישור לאתר

פרויקט תל דור

פרויקט תל דור


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר