העבודות להסרת האסבסט בליאו באק (צילום: חברת שקמונה)
העבודות להסרת האסבסט בליאו באק (צילום: חברת שקמונה)

הורי ליאו באק לשרה להגנת הסביבה: הקפיאי את היתר האכלוס

במכתב שנשלח לשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, באמצעות משרד עורכי הדין קרניאל ושות', דורשים הורים לתלמידים בתיכון ליאו באק להקפיא את היתר האכלוס שניתן לבית הספר: "הודעות המשרד להגנת הסביבה עשויות להיות הונאה של ממש כלפי ציבור המורים, העובדים, התלמידים וההורים"

פורסם בתאריך: 5.9.22 08:33

הורים לתלמידים בתיכון ליאו באק דורשים מהשרה להגנת הסביבה תמר זנדברג להקפיא את היתר האכלוס שניתן לבית הספר בשבוע שעבר. הדרישה נשלחה ממשרד עורכי הדין קרניאל ושות', שאת שירותיו שכרו ההורים לצורך טיפול בנושא, וזה הקציב לשרה 14 ימים לענות לדרישה, ולא – יינקטו צעדים משפטיים נגד המשרד.

"נבקשכם לראות במכתבנו זה פנייה אחרונה בכל הנוגע למיצוי הליכים טרם פנייה לערכאות", נכתב במכתב הדרישה, שעותק ממנו נשלח גם למנהלת אגף אסבסט ורישום כימיקלים במשרד להגנת הסביבה רעות רבי ולראש העיר עינת קליש רותם.

ההורים טוענים שהכוונה באישור האכלוס היא רק לאפשר לקבלן השיפוצים ולעובדיו לעבוד כרגע במקום, ולא לכניסתם של תלמידים ומורים לבית הספר. "הודעות אלה (הודעות המשרד להגנת הסביבה שהמבנה בטוח ומאושר לשימוש; ש"מ) עשויות אף להטיל, לצד האחריות המינהלית והשלטונית, גם חבות נזיקין על המשרד להגנת הסביבה לתחלואה שעלולה להיגרם חס וחלילה בהסתמך על הודעות המשרד", נכתב, "זאת מבלי לגרוע מהחבות המינהלית והנזיקית שעשויה לחול על עיריית חיפה ועל הנהלת המוסד החינוכי עצמו".

כזכור, במהלך הקיץ הוסר אסבסט פריך מתקרת בית הספר, ולאחרונה הוציא המשרד היתר המאפשר את חזרת התלמידים והמורים למבנה, שבימים אלו עובר תהליכי ניקוי, שיקום ושיפוץ. "אין מנוס מהמסקנה כי הודעת המשרד להגנת הסביבה אינה נכונה, והיא מציגה באופן מעוות את ההודעות ואת האישורים שניתנו מטעם המפקחים", כתבו עורכי הדין לשרה זנדברג, "'אישור האכלוס' של המפקח (יורם ורגה; ש"מ) מ-31 באוגוסט קובע מפורשות, בלשון שאין אפשרות לטעות בה, כי הוא איננו מהווה אישור לאכלוס מבנה החטיבה העליונה בתלמידים, במורים, בעובדי המוסד החינוכי או בציבור המשתמשים, אלא באכלוס המבנה בעובדי קבלן השיפוצים ובהם בלבד, ואף זאת תוך הצבת התניות חמורות לאופן ביצוע השיפוץ".

עורכי הדין הוסיפו כי "על יסוד האמור נדהמו מרשינו לקרוא את הודעת המשרד להגנת הסביבה מ-1 בספטמבר, שלפיה 'עבודות הסרת האסבסט הסתיימו וניתן לחזור לשגרה מלאה במתחם'. עוד נכתב בהודעה כי 'המשרד להגנת הסביבה קיבל ממפקח העבודות אישור אכלוס. אפשר לחזור לבית ספר בריא ובטוח יותר. אפשר לשוב ולהשתמש במבנה, הוא בטוח ולא נשקפת כל סכנה לשוהים בו' למרבה התדהמה הודיע המשרד כי 'לאחר שבחן את דוח סיום העבודות אישר המשרד את השימוש במבנה ואת חזרת התלמידים והמורים לבית הספר', וכן 'מודיע על הסרה מלאה של האסבסט ונותן אישור לחזור להשתמש במתחם ולשוב לשגרה מלאה בו'".

 

 

נוסף על כך מצוין במכתב שמפקחי האסבסט ורגה וערן הרשקוביץ קבעו את מתכונת ביצוע הבדיקות החוזרות, שאמורות להיערך בכמה סבבים עם סיום עבודות השיפוצים, "תוך שנקבע אפילו הריווח הנדרש בין הבדיקות לבין עצמן עד לקבלת תוצאות סופיות שיאפשרו קביעה בדבר אכלוס המבנה מחדש. בנסיבות אלה, 'מתן אישור' מטעם המשרד להגנת הסביבה ל'חזרה לשגרה מלאה' ולחזרתם של התלמידים, המורים והעובדים אל מבנה החטיבה העליונה הוא בבחינת אישור בלתי חוקי שניתן בחוסר סמכות, ולחילופין תוך חריגה קיצונית ממתחם הסבירות והמידתיות. זאת ועוד, ככל שהודעת המשרד כוונה למתן אישור כעת לאכלוסו מחדש של המבנה עם סיום השיפוץ (ב-1 בנובמבר), הרי שבהתאם לחוק ולאישור מטעם המפקחים, לא ניתן לעשות זאת בהחלטה מראש אלא אך ורק בהתאם לתוצאות הבדיקות החוזרות, שאמורות להתבצע לאחר סיום עבודות השיפוץ". עורכי הדין אף ציינו בפני השרה כי אפילו המפקח ורגה המליץ לקבלן השיפוצים לבצע ניקוי חוזר בגמר עבודות השיפוץ.

במכתב מצוין עוד כי "בהיבט המעשי, הודעות אלה עשויות להיות הונאה של ממש כלפי ציבור המורים, העובדים, התלמידים וההורים, אשר מסתמכים על הודעות המשרד להגנת הסביבה כדי לכלכל את התנהגותם בבואם למתחם בית הספר. יודגש כי עמידה בהוראות הדין מתחייבת לא רק מן ההיבט הפורמלי, אלא מאחר שהפרתן מעמידה את בריאות התלמידים וצוות בית הספר בסכנה ממשית – עניין שלא ניתן להשלים עמו או להתפשר בעניינו. נוכח כל האמור לעיל מתבקש המשרד להגנת הסביבה למשוך את הודעתו ולמסור תחתיה הודעה חדשה, שלפיה מבנה החטיבה העליונה במרכז החינוכי ליאו באק לא הותר ל'אכלוס', אלא שבהתאם להודעת המפקחים ניתן כעת להמשיך לשלב הבא – השיקום והשיפוץ של המבנה".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "ב-31 באוגוסט התקבל במשרד אישור אכלוס מאת מפקחי הפרויקט, שמשמעותו היא כי עבודות האסבסט הסתיימו ובוצעו לפי ההנחיות והדרישות של המשרד להגנת הסביבה ובהתאם להיתר שניתן לעבודה זו – והכל לפי החוק למניעת מפגעי אסבסט ואבק מזיק ותקנותיו. המשרד בחן את אישור האכלוס ואת תוצאות כלל הדיגומים שנעשו, ועל סמך כל אלה אישר להשתמש במתחם ולשוב לשגרה מלאה בו. נוסף על אישור האכלוס צירף המפקח מסמך המלצות, שהן מעבר לאישור האכלוס ולדרישות של המשרד. לאחר בחינה מקצועית של המלצות אלו מצא המשרד כי הן אינן נדרשות לאור תוצאות הבדיקות שבוצעו בסיום העבודות להסרת האסבסט, ולכן אין כל צורך לבצע בדיקות נוספות. בסיום ההסרה ולאחר ניקוי יסודי של החללים האטומים וסביבתם בוצעו דגימות אוויר בתוך חלל המבנה ודגימות משטח מהתקרה שהוסר ממנה אסבסט. בהתאם לתוצאות נתן מפקח האסבסט המורשה אישור אכלוס למבנה. המשרד להגנת הסביבה פיקח במהלך ההסרה באופן הדוק על טיב העבודה ובחן את אישור האכלוס ואת תוצאות הדיגומים שנעשו. בהתאם לכך הודיע המשרד על הסרה מלאה של האסבסט ועל מתן אישור לחזור להשתמש במתחם ולשוב לשגרה מלאה בו. המשרד יבחן וילמד את הפנייה (של הורי התלמידים בליאו באק; ש"מ) וישיב בהקדם ובמסגרת המקובלת".

בתוך כך, ועד ההורים של תיכון ליאו באק שלח הודעה להורים שבה נכתב כי "לאחר מאמץ שנעשה בשבועות האחרונים על ידי קבוצת הורים (יוזמה פרטית) הצלחנו לארגן מפגש זום עם פרופ' ארתור פרנק – רופא ומומחה עולמי לאסבסט – ביום שלישי, 20 בספטמבר, בשעה 20:00. פרופ' פרנק קיבל מאיתנו מסמכים רלוונטיים ודוחות הקשורים לפרויקט האסבסט בליאו באק, והוא יענה על שאלות שיישלחו אליו מראש".

בהודעה צוין כי פרופ' פרנק הוא בעל תואר M.D מבית הספר לרפואה של בית החולים הר סיני בניו יורק ובעל דוקטורט במדעי הביו רפואה: "הוא עורך מחקרים ברחבי העולם הקשורים לאסבסט כבר יותר מ-50 שנה. מחקריו במכון הלאומי לסרטן ופעילויות המחקר העיקריות שלו כוללות חקר מחלות ריאה תעסוקתיות כמו אסבסטוזיס וסיליקוזיס וסרטן תעסוקתי, במיוחד אלו הקשורים לחשיפה לאסבסט. פרופ' פרנק הסכים לעזור לנו ללא מחויבות כספית כלשהי מצדנו, והכל כי הנושא יקר ללבו והוא מודע לכך שניסיונו הרב בנושא יכול להיות לנו לעזר. המפגש ייערך בשפה האנגלית. על מנת להשתתף במפגש ולשלוח שאלות יש להירשם מראש עד יום שישי, 16 בספטמבר".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אליעזר

    לצערנו הנהלת בית הספר אינה מתפקדת , לכן ההורים לקחו את ההובלה והטיפול מול הגורמים האחראים .

  2. צדק תרדוף

    כדי להמשיך לקיים את בית ספר לאובק,הייתי מעבירה את כולו על כל אגפיו,כיתות הלימוד שלו וצוותי ההוראה,למבנים אחרים בעיר לתקופה ארוכה. נכון לעכשיו, זה הפתרון הבטוח היחידי הראוי, במצב של זיהום אסבסט.
    זאת תהיה הוצאה גדולה אמנם, אך הבריאות קודמת לחינוך. ובכך גם יוחזר אמון הציבור בהיה"ס והנהלתו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר