בית הספר אליאנס (צילום: בית הספר אליאנס)
בית הספר אליאנס (צילום: בית הספר אליאנס)

תוכנית חדשה לבגרות באליאנס: לימודי איראן, מודיעין וביטחון

מגמת איראן, מודיעין וביטחון נפתחה בתיכון אליאנס כמגמה לבגרות. התוכנית פותחה באוניברסיטת חיפה על ידי פרופ' סולי שאהוור, מומחה בתחום לימודי איראן והמפרץ הפרסי, ופיני שמילוביץ', בכיר לשעבר בשב"כ שמאז פרישתו עוסק בחינוך. מנהל בית הספר רם שמואלי: "העם האיראני איננו אויב שלנו, המשטר האיראני הוא האויב"

פורסם בתאריך: 1.11.22 08:18

מגמת איראן, מודיעין וביטחון נפתחה השנה בתיכון אליאנס כמגמה לבגרות אשר נלמדת מכיתה י' עד לכיתה י"ב. התוכנית, שבה מקבלים התלמידים 530 שעות לימוד במגמה, היא תוכנית לימודים ייחודית שפותחה באוניברסיטת חיפה על ידי פרופ' סולי שאהוור – מומחה בתחום לימודי איראן והמפרץ הפרסי מהחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם, ומייסד וראש מרכז עזרי לחקר איראן והמפרץ הפרסי באוניברסיטה – ביחד עם פיני שמילוביץ' – בכיר לשעבר בשירות הביטחון הכללי שלאחר פרישתו החל לעסוק בחינוך.

במינהל החינוך העירוני אומרים כי התוכנית היא חלק מתפישת המינהל המאפשרת לתלמידים להתפתח ולהעמיק בתחומים ייחודיים.

התוכנית היא רב תחומית, ובמסגרתה לומדים התלמידים נושאים הקשורים לאיראן, בעיקר השפה הפרסית והתרבות האיראנית, לצד לימודי ביטחון ומודיעין, בדגש על הזירה המזרח תיכונית. כחלק מתוכנית הלימודים זוכים התלמידים ללימודי העשרה ולסיורים כמו סיור דתות בגנים הבהאיים (מקור הדת הבהאית הוא באיראן; ש"מ), במרכז העדה האחמדית בשכונת כבאביר ובמרכזים דרוזיים בעוספייה, סיורים בשוק לוינסקי ובשוק הפשפשים בתל אביב, וביקור במסעדה פרסית. כמו כן, במסגרת התוכנית יתארחו אנשים מהתקשורת האיראנית בישראל, והתלמידים יבקרו בתחנת רדיו פרסית המשדרת מישראל לקהילה האיראנית בעולם. במסגרת לימודי הביטחון והמודיעין יעברו התלמידים סדנת סייבר, יסיירו במרכז למורשת המודיעין בגלילות, וישתתפו בימי עיון ובכנסים באוניברסיטה.

התלמידים ייבחנו בבחינת הבגרות במקצוע ברמה של 5 יחידות לימוד, אשר מחולקות ל-3 יחידות לימוד בשפה ובתרבות פרסית ובלימודי איראן, ועוד 2 יחידות לימוד בביטחון ובמודיעין, ויבצעו עבודת חקר.

 

 

מנהל בית הספר אליאנס רם שמואלי, תת אלוף במילואים שהיה בעבר ראש להק מודיעין בחיל האוויר ומפקד טייסת, מוסיף זווית נוספת מתוך היכרותו את האיום האיראני: "העם האיראני איננו אויב שלנו, המשטר האיראני הוא האויב. לכן חשיפה לתרבות האיראנית היא חשובה, ואני מאמין שיש בה כדי לתרום להתגשמות החלום שהעם האיראני והעם היהודי ייפגשו ויתחברו, ללא הצל של המשטר העוין שגורם גם להם וגם לנו עוול גדול".

לדבריו של שמואלי, אליאנס שם דגש על לימוד נושאים שונים מתוך מגוון זוויות ומיומנויות "שמסייעים בפיתוח סקרנות אינטלקטואלית וחשיבה ביקורתית, תוך מיצוי היכולות והכישורים האישיים של תלמידינו. מגמת לימודי איראן מאפשרת לתלמידים לפתוח צוהר לעולם תרבותי, חברתי ופוליטי שבו רב הנסתר על הגלוי".

את התוכנית מלווים אבי הרן מוטהדה – רכז התוכנית, מורה למקרא, דוקטורנט בלימודי איראן בחוג ללימודי המזרח התיכון והאסלאם באוניברסיטת חיפה, סופר ומרצה על תרבותה של איראן; קטרין בליץ – מורה לשפה הפרסית, בעלת תואר שני בחוג ללימודי מזרח התיכון והאסלאם באוניברסיטה; וד"ר ערן סגל – חוקר מומחה על המפרץ הפרסי באוניברסיטת חיפה.

מוהטדה: "בשנים האחרונות אנחנו עדים לתהליכים מרתקים ופורצי דרך עם עמי האזור, כמו חתימת הסכמי אברהם, כאשר במקביל רוחות מחאה ישנות-חדשות מנשבות ברחובות איראן ומבקשות שוויון וחירות. שינויים אלה מעמידים מחדש את הקשרים המתפתחים עם מדינות האזור וכוללים היבטים כלכליים, מדיניים וביטחוניים שדורשים מאיתנו התאמות ושמירה על רלוונטיות. מכאן ברור כי זוהי העת ללמוד ולהכיר את האזור שבו אנו חיים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר