סניף הדר של בית הספר הריאלי (צילום: אביב מלכי)
סניף הדר של בית הספר הריאלי (צילום: אביב מלכי)

ניצחון להורים: הריאלי הקפיא את העלאת שכר הלימוד

במכתב נוקב להנהלת בית הספר הריאלי כתבו ההורים: "דרישת התשלום המיידית, באמצע שנת לימודים, בהתראה כה קצרה ובהיקף כה משמעותי היא בגדר בריונות ואינה תואמת את ערכי בית הספר". בתום פגישה בין יושבי ראש הסניפים להנהלה הוחלט על הקפאת העלאת שכר הלימוד

פורסם בתאריך: 21.12.22 07:56

בעקבות לחץ ההורים הוקפאה העלאת שכר הלימוד בבית הספר הריאלי. במכתב נוקב להנהלה כתבו ההורים: "דרישת התשלום המיידית, באמצע שנת לימודים, בהתראה כה קצרה ובהיקף כה משמעותי היא בגדר בריונות ואינה תואמת את ערכי בית הספר".

הנהלת הריאלי החליטה להיענות לבקשת יושבי הראש של הסניפים ולהקפיא את העלייה בשכר הלימוד שתוכננה לחודש פברואר. כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", ביום שני הודיעה ההנהלה להורים כי שכר הלימוד בכיתות א'-ח' יעלה ב-260 שקל בחודש, שהם 3,120 שקל בשנה, החל בחודש פברואר 2023. ההורים התרעמו ופתחו שלוש קבוצות ווטסאפ בשם "ריאלי גבייה בהפתעה – מאבק 2022" שבכל אחת מהן כ-1,000 הורים, כאשר רוב הטענות בהם עסקו בחוסר שקיפות של הנהלת הריאלי בקביעת התוספת לשכר הלימוד. חלק מההורים אף קרא לצאת למאבק חזיתי בהנהלה ולהפסיק את הוראות הקבע לתשלום שכר הלימוד.

אתמול (שלישי) בערב נערכה ישיבה שבה השתתפו יושבי ראש הסניפים וחברי הנהלת בית הספר בראשותו של המנכ"ל ד״ר יוסי בן דב. בישיבה שארכה ארבע שעות הוצגו כל הנושאים שהועלו בקבוצות הווטסאפ ובתכתובת פרטית בין יושבי הראש להורים, ובהם הסבר על מחויבותו של הריאלי אל מול הסכם בין הסתדרות המורים למשרד האוצר ולמשרד החינוך, הדחיפות שבמפגש פרונטלי מול ההורים, וההתדיינות על ההעלאה ועל קביעת המועד הסופי להגדרת ההעלאה.

בישיבה נקבע כי יוקם צוות משותף של ההנהלה, יושבי ראש הסניפים ונציגי המורים, שבו יוצגו ויידונו ההיבטים התקציביים הקשורים בעליית שכר המורים. נוסף על כך תקיים ההנהלה כנס הסברה שיתקיים מחר בשעה 20:00 באולם פבזנר בסניף בית בירם, ובו יוצגו הנתונים שהביאו להחלטה להעלות את שכר הלימוד ויינתן מענה לשאלות ההורים. בתום הישיבה נשלחה להורים הודעה שבה נכתב: "אנו קוראים לכלל ההורים לנהוג באחריות ולנהל שיח מכבד בפורומים השונים. מדובר בשמו ובשלומו של בית הספר היקר לכולנו ולילדינו".

קדם לישיבה מכתב נוקב לבן דב, שעליו חתמו הורים רבים ובו נכתב. "אנו, הורי התלמידים בכיתות היסוד והחטיבה בכל סניפי הריאלי, מבקשים להביע תרעומת מגובה שכר הלימוד המבוקש ומדרך דרישת הבזק להגדלת שכר הלימוד באמצע שנת הלימודים. כמו כן, אנו מבקשים למחות על חוסר השקיפות בעניין אופן בקשת העלאת שכר הלימוד. נדגיש כי קיום הסכם שכר חדש ומרחיב בין משרד האוצר להסתדרות המורים היה ידוע לבית הספר זה חודשים רבים. מכאן, שאופן הבקשה כעת להעלאת שכר הלימוד נראה כתמוה בעינינו, זאת בעיקר לאחר שבוצעה העלאה משמעותית בתחילת שנת הלימודים. בנוסף, לראייתנו היה מקום גם לשקלל את הפחתת שעות הלימוד של המורים (הורדת יום שישי) ואת הגדלת מספר התלמידים בחלק מכיתות הלימוד, כמו גם את הגדלת מספר הכיתות בשכבה אשר מקטינה העמסת עלויות עקיפות לכל תלמיד".

 

 

עוד כתבו ההורים: "דרישתכם להעלאת שכר הלימוד השנתי היתה אמורה להיות שמורה, על פי נוהלי בית הספר, למקרים שבהם חלה עלייה משמעותית בהוצאות הכלולות בתקציב בית הספר ו/או צמצום משמעותי בהכנסות בית הספר הכלולות בתקציב, אשר אינן צפויות מראש. דרישת התשלום המיידית, באמצע שנת לימודים, בהתראה כה קצרה ובהיקף כה משמעותי, ומבלי שנבחנו והוצגו אלטרנטיבות למקורות מימון נוספים או התייעלות, היא בגדר בריונות ואינה תואמת את ערכי בית הספר ואת מערכת היחסים שבית הספר מתפאר בהם. דרישה זו אינה סבירה בעינינו ולא מאפשרת לנו כל גמישות בקבלת החלטות, שכן אנו ההורים והתלמידים 'שבויים' של ההחלטה הבלתי הוגנת. לחלקנו מספר ילדים המתחנכים בכיתות היסוד והחטיבה, ונטל התשלום הנוסף הוא כבד מנשוא, בעיקר בתקופה זו שבה יוקר המחיה מאמיר בתחומי חיים רבים, בעוד השכר של רובנו נותר על כנו".

ההורים הוסיפו כי "ההתרעמות בקרב ההורים על התנהלותכם היא גדולה. ראיה לכך היא הצטרפות בתוך כיממה, תוך שעות בודדות, של יותר מ-2,000 הורים לקהילת ווטסאפ שהוקמה לשם כך. במסגרת הקבוצה הביעו ההורים את זעמם על גובה שכר הלימוד המבוקש, על האופן שבו פרסמתם את הודעתכם ועל חוסר השקיפות בנושא חישוב שכר הלימוד והתוספות. חלק משמעותי מההורים אף שיתפו כי אין ביכולתם לעמוד בתשלומים המבוקשים, וכי יש מורכבות רגשית וחברתית הכרוכה במעבר לבתי ספר אחרים במהלך שנת לימודים. נזכיר שאין אנו רוצים, וחלקנו אף מתנגדים לכך, שבית הספר יוגבל ל'עשירים' בלבד, ולהעלאת שכר הלימוד השפעה מהותית על נושא זה. לצערנו, פעולתכם החד צדדית עלולה להוביל לכך. לאור כך, אנו דורשים שתהליך גביית היתר ייעצר לאלתר. כמו כן נבקש שקיפות מלאה בנושא שכר הלימוד באמצעות כנס פתוח עם ההורים בימים הקרובים, ופתיחת ספרי החשבונאות של בית הספר. התנהלותה של הנהלת בית הספר עד כה, שסירבה לדון עם הורים בנושאים שונים, אינה יכולה להימשך. בית הספר קיים בראש ובראשונה על מנת לשרת את הילדים ואת ההורים, וניכר כי התבטאותך על כך שהעלאת שכר המורים היא מחויבת וראויה, ללא שתיאמת אותה עם ההורים, היא המחשה לכך. נדגיש כי דרישה זאת להקפאת כל שינוי בשכר הלימוד בריאלי עומדת בעינה, וזאת ללא קשר לכל הבנה לכאורה שבית הספר עשוי להגיע אליה עם מי מוועדי ההורים".

בסיום מכתבם למנכ"ל כתבו ההורים: "אנו מבקשים לבחון מחדש את אופציית השתתפות המדינה בתקציב המוסד כפי שהיה בשנים עברו. נדגיש כי הגדלת ההוצאה על השכלת ילדינו, עבור משפחות המחנכות בבית הספר שני ילדים ויותר, בהיקף המסתכם בכ-10,000-6,000 שקל בשנה, היא בגדר קושי כלכלי אמיתי, ואין מנוס מבחינה חוזרת של נושא זה. בשם השקיפות אנו מבקשים כי חישוב התוספות בפרט ושכר הלימוד בכלל יוצגו באופן מפורט בפגישה, תוך התייחסות לכל מקורות המימון והתרומות שעליהם נשען בית הספר. לא ייתכן כי בכל עת הנראית להנהלה תושט ידה הארוכה אל כיסי ההורים. היה וחסרים לבית הספר מקורות מימון, ניתן לפנות גם לאפיקים אחרים ו/או לנתב תקציבים אחרים לטובת העלאת שכר המורים, כגון גיוס תרומות או בחינה מחודשת של הגדרת המוסד כמוכר שאינו רשמי וחזרה לתקצוב שכר המורים על ידי משרד החינוך. לא ייתכן כי הסכמי שכר שעליהם מדברים כבר שנים ארוכות מהווים את קצה גבול היכולת המהווה פנייה ישירה לכיסי ההורים, כאשר לבית הספר יש משאבים אחרים שניתן לנתב לטובת העלאה זו, כולל התייעלות של הצוות המינהלי וחלוקת משרות המורים באופן שונה. חינוך ילדינו חשוב לנו מאוד, ואנו מעריכים ומוקירים את בית הספר. כמו כן, אנו בעד מתן שכר הוגן ותחרותי למורים. עם זאת, יש לראות בהטבות ובתוספות הניתנות למורים בבית הספר במימון חינוך ילדיהם בבית הספר חלק בלתי נפרד ממנגנון שכרם, ולא לבדל זאת מהעלאה הניתנת למורים בבתי הספר הציבוריים. אנו כמובן עומדים על כך שיחסי בית הספר-ההורים-התלמידים ימשיכו להתבסס על ערכים של שקיפות והגינות, וייושמו גם בענייני בקשות תשלום, תוך התחשבות בהיקפן ובאופן חישובן. חשוב לנו שאלו יהיו תוצר של שיח משותף עם ההורים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. רצוי לחשוב לפני עשייה

    ההנהלה נזכרה מה קרה לישעיהו תדמור אחרי שעשה תרגיל זהה ונזרק החוצה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר