בית הספר הריאלי (צילום: איציק בן מלכי)
בית הספר הריאלי (צילום: איציק בן מלכי)

חשיפה: תלמידי הריאלי וחבר הנאמנים אישרו להזמין את אלעד

ל"כלבו - חיפה והקריות" נודע כי ההחלטה על השתתפותו של מנכ"ל עמותת בצלם חגי אלעד ביום העיון בבית הספר הריאלי התקבלה גם על ידי התלמידים והן על ידי חבר הנאמנים. אחד מהנאמנים: "מי שמחפש לעשות רעש כי יש בקרוב בחירות זה שר החינוך יואב גלנט. הוא חיפש כותרת"

פורסם בתאריך: 21.1.21 07:58

סערת יום העיון בריאלי מסרבת לשקוע. יום לאחר שמנכ"ל משרד החינוך עמית אדרי זימן לשימוע את מנכ"ל בית הספר הריאלי ד"ר יוסי בן דב ואת מנהל בית בירם מנדי רבינוביץ', ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע שעל השתתפותו של מנכ"ל עמותת בצלם חגי אלעד ביום העיון לציון זכויות האדם הוחלט כבר לפני כמה חודשים הן על ידי התלמידים והן על ידי חבר הנאמנים של בית הספר, הוועד המנהל והנהלת המוסד החינוכי.

כבכל שנה גם השנה התקיים הליך שיתוף עם תלמידי בית הספר בבחירת המרצים שישתתפו ביום העיון. שמו של אלעד עלה כבר אז, אך בגלל קולות של תלמידים שהתנגדו למהלך החליטו בבית הספר לוותר. לא חלף זמן רב וקולות אחרים החלו להישמע – של תלמידים שהיו בעד השתתפותו – והדבר גרם להנהלה להפוך את החלטתה ולהזמין את אלעד להרצאה שהיתה אמורה להתקיים בתחילת חודש דצמבר.

כזכור, ביקור זה בוטל בעקבות מחאה שהקימו צעירי הליכוד בחיפה, ובעקבות המחאה דחתה ההנהלה את ההרצאה לחודש ינואר, ומאז נערכו דיונים מקדימים שעסקו ביחס לתפישת היסוד העומדת בבסיסם של דמוקרטיה בכלל ושל חופש הביטוי בפרט, כמו גם החופש לא לקחת חלק בשיח.

ב-25 בדצמבר, לאחר דחייתו של יום העיון, התכנס חבר הנאמנים של הריאלי כדי לדון בהרכב הנואמים ביום העיון. חבר הנאמנים, שהוא למעשה הדירקטוריון של בית הספר, מונה 40 חברים ומורכב מנציגי ציבור ומנציגי קהילת בית הספר – הורים, מורים, בוגרים, נציגי הטכניון, אוניברסיטת חיפה, עיריית חיפה, משרד החינוך וצה"ל – ובראשו עומד מוקי גרדינגר. שמונה חברים מחבר הנאמנים נבחרים לוועד המנהל, אשר מפקח על עבודתה של הנהלת בית הספר.

 

 

אחד מאנשי חבר הנאמנים מספר כי באותה הישיבה, שבה חלק מהמשתתפים הגיע למקום הכינוס בבית הספר וחלק אחר השתתף בזום, רק חבר אחד מכל המשתתפים התנגד לזימונו של אלעד, וכך נסללה הדרך להזמין אותו בשנית.

מי בסופו של דבר החזיר את אלעד לתוכנית המקורית?

"הנהלת בית הספר התכנסה והוחלט להביא את אלעד, ומולו, כדי לאזן, להביא את איתמר בן גביר. השמועה אומרת שבן גביר לא הסכים להגיע כי הוא לא רצה להיכנס לעימותים מול תלמידים. הרעיון ירד מהפרק, וחיפושים אחר נואם אחר מהצד הימני של המפה העלו חרס. היה ברור לכולם שאם מביאים את בצלם, חייבים להביא מישהו קיצון בצד השני, ובסוף מצאו את נוה דרומי".

בדצמבר התלמידים חברו לצעירי הליכוד והתנגדו להרצאה של אלעד. איך הפעם זה עבר בשקט?

"בשבוע שעבר היתה שיחה עם כל תלמידי השכבה, ובה סיפרו להם על כל הלבטים ואיך התגלגלו העניינים לקראת יום העיון. זו היתה שיחה פורייה מאוד, אף אחד לא ניסה להסתיר מהם דבר, והכל היה בידיעה. התלמידים ידעו מראש מיהם המשתתפים, וגם ההורים ידעו. הריאלי הוא בית ספר לאזרחות. אגב, את המפגש שנדחה ל-18 בינואר קבעו רק לאחר בחינת הנושא מבחינה משפטית בידיעה שמותר לבית הספר לארח את עמותת בצלם. הארגון היחיד שהוצא אל מחוץ לחוק הוא שוברים שתיקה".

שר החינוך יואב גלנט חולק על עניין זה.

"במכתבו זרק שר החינוך לאוויר משפטים לא מבוססים, וההרגשה היא שהוא ניסה לעשות קצת רעש על גבה של הנהלת בית הספר. הוא רוצה לפטר את המנהל? למה, הוא ממנה את המנהל? מי שמחפש לעשות רעש כי יש בקרוב בחירות זה גלנט. הוא חיפש כותרת, הימנים הקיצוניים רכבו עליו, ויאללה – יש בלגן, יש חגיגה. גלנט יצטרך לבלוע את הכובע כי אין שום בסיס משפטי למה שהוא אמר".

כהורה לתלמיד בבית הספר אתה מרוצה מהרכב המרצים?

"היה יום עיון מדהים, הצלחה כבירה מבחינת התלמידים. אלעד היה עדין ומתון מאוד, רחוק מהדימוי הקיצוני שניסו ליצור לו. יותר מ-300 תלמידים צפו בהרצאה, והתלמידים קיבלו שיעור באזרחות ובדמוקרטיה שאף אוניברסיטה לא תיתן להם. זו היתה שיחה בזום, לא הושיבו אותם באולם ומנעו מהם לצאת. מי שלא טוב לו ולא נראה לו, תמיד יכול להתנתק. אף אחד לא חייב אותם להשתתף. בית הספר החליט על קו מסוים למרות הצעקות. ומי עושה את הרעש? כל אלה שנגד. מבחינתי, בית הספר יצא ענק, ולא בגלל דעות פוליטיות אלא בגלל מה שהוא העניק לתלמידיו. יום העיון לא קשור לפוליטיקה, הוא בקטע של אזרחות, ואת זה אנשים לא מבינים. זה חסר מאוד במדינת ישראל, ואני גאה בבית הספר דווקא בגלל זה".

בן גביר מסר בתגובה: "מרכז שכבת כיתות י"ב פנה אלי כבר ב-15 בדצמבר, אמר שהם עורכים יום עיון בבית הספר לציון יום זכויות אדם ושאל אם אני רוצה להשתתף. אמרתי לו שאני יותר מאשמח. הוא שאל אם אין לי בעיה עם זה שמדובר בתלמידים חילונים, ועניתי לו 'שמע יקירי, אני חוזר בתשובה, ההורים שלי הם חילונים, בעוצמה יהודית הצביעו לנו יותר חילונים מדתיים, וחוץ מזה – למה לא מגיע לתלמידי הריאלי לשמוע את הצד השני?'. הוא אמר לי 'מעולה, אני בודק עם ההנהלה וחוזר אליך'. הוא חזר אלי עם הודעה שבה הוא כתב שבחודש הבא זה לא יקרה והוסיף שזה יקרה בפברואר ושייצרו איתי קשר. שאלתי אותו אם כל יום זכויות האדם נדחה או רק השיחה איתי, ואז הוא כתב לי 'החברים הציעו רעיונות, אי אפשר את כולם'. כתבתי לו שאין לי ספק בכנותו ושאני מקווה שזה לא תירוץ כדי להזמין את בצלם. בסוף זה מה שקרה – הם הזמינו את בצלם וסתמו לי את הפה. לצערי, בית ספר שמדבר על פלורליזם ועל חופש הביטוי, בסוף סותם לי את הפה. אם הם היו דמוקרטיים הם היו מזמינים גם אותו וגם אותי, אבל הם לא דמוקרטיים, הם רוצים להשמיע רק צד אחד".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

17 תגובות
  1. מירי

    מזמן הראלי איבד את ערכיו אם אלה המרצים שלהם. עמותות שמאל המקעקעים את זכות קיומנו כיצד בעתיד יהיו חילים.כנראה חיזבאלה הצליח במזימתו.

  2. יגיל

    אם אלו התלמידים והנהלת בית הספר ללא עמוד שדרה מרשה לתלמידים לעשות ככל בעולה על רוחם אז יש בעיה כפולה לבית הספר הזה. ניהול גרוע ורמה נמוכה של חינוך לערכים.
    פשוט על משרד החינוך ועיריית חיפה לצמצם ולהפסיק תמיכה כספית לבית הספר. ממילא ביה"ס גם גובה שכר לימוד מעל המותר בחוק.
    הורים שרוצים לממן חינוך קלוקל לילדיהם שיעשו זאת מכיסם הפרטי לחלוטין ללא תמיכה של המדינה .

  3. שרי

    ולזה אתם קוראים בית-ספר?
    זה תא של פעילות חתרנית נגד המדינה.
    חבר נאמנים? מי ישמע , אפשר לחשוב שבאמת מדובר באיזה מוסד מכובד וחשוב. בסה"כ מוסד לימודי כושל המתדרדר מדחי אל דחי.

  4. אבי הראל

    לא להאמין. במאה ה 21 עדיין יש אנשים שבטוחים שהנוער אינו מסוגל לבחור את דעותיו באופן עצמאי. 30% מהעם חושבים שצריך לפאר את ביבי ולהוציא להורג את ההומניסטים.

  5. נועה

    להיות הומניסטי זה לא בכח השקר ועלילות שווא.
    יש דרכים לחנך להומניות וחמלה ולא בדרך השקר והמרמה.

  6. עוצמה יהודית

    מאמין לבן גביר. הוא לא חונך על ברכיהם של מופרעי השמאל האוטואנטישמים והאנטיציונים. הוא, בניגוד אליהם, לעולם לא יהיה קאפו.

  7. אילנה

    מי שמפחד לשמוע דעות אחרות, סימן שדעותיו לא מבוססות, מוצקות דיין. כך גם לגבי בן גביר שחשש לבוא לטעון את הדברים בהם הוא מאמין, וזאת בטענת "סתימת פיות".

  8. "דעות אחרות"

    אילנה, מוחמד בכרי לא חשש להביע את דעותיו "המבוססות, מוצקות דיין, בסרט דוקומנטרי"!

  9. רינה

    למה יש לי הרגשה שכל המגדפים והשוללים פה היו מתים ללמוד בריאלי?

  10. עו''ד מקומי

    מזמן הפסקתי להמליץ לנכדים שלי ללמוד בריאלי.בשנות ה60 70 זה היה בית ספר טוב

  11. לא בוגר הריאלי

    רינה, מסתובבים בארץ ובחו"ל אלפי מדענים, מצליחנים, מוכשרים, שאינם בוגרי הריאלי.

  12. לנוסטלגית

    רינה, התואר "בוגר הריאלי" כבר מזמן אינו מותג, ואלו שמוכנים לשלם את מיטב כספם עבור תואר זה כנראה לא מתעדכנים.

  13. צפוני

    כל הכבוד לבית הספר ריאלי ולהנהלה שלו.
    דיי לסתימת הפיות של השר המגדל גלאנט.
    שאפו !!!!

  14. תלמיד יב בריאלי

    התלמידים לא הסכימו, להפך!!! הרוב היו נגד!! די לסילוף העובדות

  15. שלומית

    מאד קל להשפיע על נערים ונערות בגיל העשרה ולעורר את סקרנותם לכיוונים קיצוניים ושליליים שעלולים לשכנע אותם בצדקתם. עצוב שבית ספר הריאלי פונה לכיוון החשיפה המסוכן הזה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר