מסעדה על הגג. הבניין המנדטורי לאחר השיפוץ (הדמיה: י. גרנות אדריכלים)
מסעדה על הגג. הבניין המנדטורי לאחר השיפוץ (הדמיה: י. גרנות אדריכלים)

73 שנה לאחר עזיבת הבריטים: הבניין המנדטורי בנמל חיפה ישופץ ב-11 מיליון שקלים

משרד התיירות, החברה הממשלתית לתיירות ועיריית חיפה יצאו במכרז לשיפוץ המבנה. ייבנה בו מרכז מבקרים, שבו יסופרו תולדות המבנה ששימש לקליטת העולים שהגיעו לארץ בשנות ה-50. בקומה העליונה תוקם מסעדה יוקרתית, המשקיפה לנמל ולחוף הים

פורסם בתאריך: 9.8.21 14:31

כ-100 שנה לאחר החלת המנדט הבריטי בארץ ישראל וכ-73 שנה לאחר שהוסר, הוציאה החברה הממשלתית לתיירות מכרז לשיפוץ בניין המינהל המנדטורי בנמל חיפה בהשקעה של יותר מ-11 מיליון שקלים. ביום שני התקיים במקום סיור של קבלנים מציעים.

בניין המינהל המנדטורי בן שלוש הקומות הוקם בשנות ה-30 של המאה העשרים. הוא שימש את הבאים לנמל והיוצאים ממנו. הדגל הבריטי הוסר מהבניין בעת סיום המנדט ב-30 ביוני 1948. באותו היום הגיע למקום גם ראש הממשלה הראשון דוד בן גוריון, כדי לקחת שליטה על הנמל הישראלי הראשון.

הבניין המנדטורי בנמל חיפה (צילום: ארכיון נמל חיפה)

הבניין המנדטורי בנמל חיפה (צילום: ארכיון נמל חיפה)

בימים אלה עובר הבניין שיפוץ ושיקום שיחזיר את המבנה לימיו הגדולים ויהפוך למוקד תיירותי.

החברה הממשלתית לתיירות, בשיתוף משרד התיירות, נמל חיפה ועיריית חיפה, סיימו את שלב עבודות התכנון של פרויקט שימור ושדרוג המבנה המנדטורי. השיפוץ המאסיבי יכלול פיתוח פנימי במסגרתו ייבנה מרכז המבקרים מיוחד, שבו יסופרו תולדות המבנה ששימש לקליטת העולים שהגיעו לארץ בשנות ה-50. הסיפור יסופר בעזרת מערכת מולטימדיה בטכנולוגיה פורצת דרך ומרהיבה. בקומה העליונה של המבנה, תוקם מסעדה יוקרתית, המשקיפה לנמל ולחוף הים, עם תצפית מרהיבה של 360 מעלות למפרץ חיפה, עכו והקריות. מדובר בפרויקט דגל שישנה את החזית הפונה לים באזור הנמל.

הבניין המנדטורי לאחר שיפוץ (הדמיה: י. גרנות אדריכלים)

הבניין המנדטורי לאחר שיפוץ (הדמיה: י. גרנות אדריכלים)

הגישה למבנה המנדטורי המשופץ תתאפשר על ידי גשר מיוחד שייבנה מחניון נמל חיפה ישירות למרכז המבקרים. מהגשר ניתן יהיה להגיע גם לקרוזים המפוארים של חברת "מנו ספנות", היוצאים מהנמל, ולקרוזים נוספים מכל רחבי העולם.

 

 

אדריכלית הנוף שמרית רז, המתכננת של הפרויקט: "הבניין לשימור עטוף בפיתוח סביבתי המתאפיין בחדשנות תוך השתלבות בנוף המקיף אותו, בצורניות, צבע וחומר. הכחול והגלים של הים יקבלו ביטוי בדוגמת הריצוף; המתכת החלודה של התעשייה וחרטום הספינה ייראו בעיצוב הגדר. ביחד עם ערוגות הצמחייה תיווצר אווירה ייחודית והרמוניה מושלמת, שיזמינו את הציבור ליהנות משהייה בחצר המבנה ומהתצפית אל הנמל והים.

בן גוריון לוקח שליטה על הנמל (צילום: הוגו מנדלסון, ארכיון נמל חיפה)

בן גוריון לוקח שליטה על הנמל (צילום: הוגו מנדלסון, ארכיון נמל חיפה)

ראש עיריית חיפה, עינת קליש רותם: "עיר נמל היא תמיד בינלאומית. נמל חיפה, לפני הבריטים, בתקופתם, ומאז קום המדינה, הוא זה שהפך את חיפה לעיר קוסמופוליטית אמיתית, מה שהיווה את לב הסובלנות והרב-קיומיות של העיר המיוחדת הזו".

מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות, עידן מועלם: "חיפה הייתה מאז ומתמיד שער הכניסה העיקרי למדינת ישראל. למיליוני העולים שעלו לארץ באופן רשמי ובעיקר חשאי, היה בית המנדט המגע הראשוני עם ארץ ישראל והם נושאים זיכרונות מרגשים מהמפגש הזה. נעשה את זה למענם, למען אלו שקלטו אותם וגם לדורות הבאים שיכירו עוד פיסת היסטוריה חשובה מתולדות העיר חיפה והנמל שלה".

מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות, עידן מועלם (צילום: אבי אריש)

מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות, עידן מועלם (צילום: אבי אריש)

חברת "מנו ספנות", שהאוניות שלה עוגנות בנמל העלתה בשנות ה-90 של המאה הקודמת מאות אלפי עולים מברית המועצות לשעבר. כולם עברו בחשאי דרך הבית הזה. משה מנו, הבעלים, מתרגש: ״אין לי ספק שזה יהיה מרגש לבקר במקום או לעבור דרכו. אני מאמין שכאשר תקופת הקורונה תחלוף, נחזור למראות הרגילים בנמל יחד עם התוספת הנפלאה הזו".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. עמוס

    לענין בנין המינהל בנמל-הגיע הזמן והרעיון מעולה.מן הנכון להנציח בו את האניה פטריה שטובעה בנמל חיפה,זאת לאחר שהאמינו אלטלנה שאין לה קשר לנמל הונצחה בבית הנתיבות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר