הטכניון (צילום: חגי פריד)
הטכניון (צילום: חגי פריד)

כ-120 משגיחי בחינות בטכניון זומנו לשימוע לפני פיטורים

העובדים, רובם מעל גיל 60, טוענים, כי מדובר בהפרת הסכם העבודה איתם. לדבריהם, אם לא תתקבל תשובת הטכניון לטיעונים שהעלו בשימוע, הם יוציאו צווי מניעה נגד הפיטורים. הטכניון בתגובה: "הטיפול במערך ההשגחה הועבר לחברה חיצונית, בדומה לנעשה בבחינות הבגרות בבתי הספר או מטעם משרדי הממשלה וגופים ציבוריים ומוסדות אקדמיים רבים אחרים"

פורסם בתאריך: 9.1.22 12:36

כ-120 משגיחי בחינות, רובם אנשים מעל גיל 60, המועסקים בטכניון במשרה שעתית קיבלו ביום חמישי, 23 בדצמבר, מכתב שכותרתו: "שימוע בכתב בעניין הפסקת העסקתך בטכניון". במכתב, שהוא בעל נוסח אחיד שאינו ממוען באופן אישי לאף אחד מהמשגיחים, נכתב: "לנוכח מעבר לחברת השגחה חיצונית החל ממועדי א' של סמסטר חורף תשפ"ב, שוקל הטכניון את סיום העסקתך כמשגיח/ה בבחינות הטכניון. אנו מזמינים אותך להשמיע את טיעוניך כנגד הכוונה לסיים העסקתך, וזאת באמצעות שימוע בכתב. הנך מוזמן/ת להעביר אלינו עמדתך בכתב ולהעלות כל טיעון אשר יכול לשנות או להשפיע על ההחלטה לסיים העסקתך וזאת עד לא יאוחר מיום ראשון, 26 בדצמבר בשעה 12:00".

המשגיחים, רובם עובדים בתפקיד מספר שנים, נדהמו מעצם קבלת המכתב, ועוד יותר – מזמן התגובה הקצר בין קבלת המכתב למועד השימוע שיקבע את גורלם, כשנותרו להם יומיים להתכונן אליו בשישי-שבת.

"לא איפשרו לנו להבין ולעכל את גודל הטלטלה", אומר יעקב גרינשטיין שלקח על עצמו את תפקיד ההסברה, "לכן נאלצנו, כ-60 משגיחי בחינות, להתאגד ושכרנו את שירותיו של עו"ד יונה אדמון, שהצליח לדחות את מועד השימוע בשבוע. ואכן, ביום ראשון שעבר, 2 בינואר, הגענו לשימוע שבו נכחו סמנכ"ל משאבי אנוש אריאל חזן ועו"ד שחר הופמן שייצגו את הטכניון".

ומה נאמר לכם בשימוע?

"יש לציין שעדיין לא קיבלנו תגובה מהטכניון לשימוע, אך הובהר לנו, מעבר לכל ספק, שאנו מפוטרים לאלתר ואין לטכניון עניין להתעסק בנושא הזה, אלא אם נבקש את עזרתם להתקבל כעובדים של החברה החיצונית שתספק לטכניון שירותי השגחה. אם נרצה בכך, הם יכולים להעביר את שמנו ואת מספר הטלפון שלנו לאותה חברת כוח אדם, אבל הם לא מבטיחים שיקלטו אותנו בחברה. ההחלטה על כך היא של חברת כוח האדם. חשוב לי לציין שרובנו ללא פנסיה וזו ההכנסה היחידה או העיקרית שלנו. ישנם בינינו אנשים בני 70 ויותר, וללא מסגרת השכר הזו, מצבם הכלכלי, החברתי והבריאותי יהיה בכי רע. בגילם אין להם סיכוי למצוא מקום עבודה אחר וסופם להינמק בבית".

אתם טוענים שהמהלך כולו אינו חוקי.

"מדובר במעסיק גדול המתוקצב בתקציב במדינה ומבוקר על ידי מבקר המדינה. מן הראוי היה שינהג בעובדי ההשגחה בהתאם לחוק ובהתאם למדיניות הממשלה שדואגת להעסקת מבוגרים. אנחנו מוחים על חוקיות המהלך ועל כך שלא נתנו לנו פרק זמן סביר להגיב, מה גם שכולנו חתומים על חוזה העסקה".

עו"ד אדמון, תוכל לשפוך אור על הסיפור ועל חוקיותו?

"פנתה אליי המשגיחים שקיבלו את מכתב הזימון לשימוע לפני פיטורים. הזימון כפי שהטכניון עשה הוא בניגוד להוראות החוק. על פי החוק יש לאפשר למזומן לשימוע, זמן סביר להיערך לשימוע. אני הוצאתי לטכניון מכתב בשם העובדים המיוצגים על ידי, שהזימון אינו חוקי והם מתבקשים להמציא לי את כל המסמכים הרלוונטיים, ובכלל זה, את ההסכם שהם עשו עם חברת כוח האדם, על מנת שנוכל להיערך. לאחר שקיבלתי חלק מהמסמכים, הגענו לשימוע שבו הבהרנו שהייתה בעיה באופן שבו זומנו המשגיחים לשימוע".

מה לגבי חוזה העסקה?

"הטכניון נהג בצורה מאוד בעייתית. הם החתימו את העובדים על חוזה עבודה למשך שנה, מחודש ספטמבר 2021, משמע – עד 30 בספטמבר 2022, המשגיחים האלו הם עובדי הטכניון. אז איך זה שבחודש דצמבר מוציאים להם מכתב פיטורים? יש פה סיטואציה שבה הטכניון מפר הסכם חתום עם כל אחד מהעובדים שלו. הבהרתי להם בשימוע שברגע שהחתמת על חוזה, אתה חייב לשלם את כל מה שמשתמע מהחוזה, ובד בבד על העובד לעשות הכל על מנת להקטין את הנזק שנגרם למעסיק. הבהרתי להם בצורה הכי ברורה, שעובד שלא ירצה לעבוד בחברת כוח האדם, חובה יהיה על הטכניון לשלם לו את שכרו עד לסיום החוזה".

למה הטכניון בוחר בדרך הזו של הפרת חוזה?

"למה? אינני יודע. ניסיתי לברר איתם והם אמרו שכרגע קשה להם לנהל את מערך ההשגחה על הבחינות. עניתי שאם הקושי הוא בניהול, במקום לפטר את המשגיחים, שיחליפו את המנהלים. כמובן שהבהרתי להם בשימוע שכל הפיטורים הם לא חוקיים, מהטעם שהם מעבירים את העובדים לעסוק בחברת כוח אדם. צורת העיסוק הזו, יחול עליה חוק העסקת עובדים על ידי קבלן והמשמעות תהיה, אם שנסכים לפיטורים, שהטכניון יהיה חייב לאחר תשעה חודשים לקלוט את העובדים אליו. לכן, כל העניין הזה של פיטורים עכשיו וקליטת העובדים מחדש לאחר תשעה חודשים הופך להיות מאוד מגוחך, לכן סברתי שכדאי שהטכניון יבטל את הפיטורים ויבטל את החוזה שהוא עשה עם חברת כוח האדם".

אז עכשיו אתם בעצם ממתינים לתשובה של הטכניון.

"אנחנו זומנו לשימוע לפני פיטורים. משמע – העובדים צריכים להמציא למעסיק נימוקים למה לא לפטר אותם. הוא צריך לשקול את הנימוקים בלב שלם ונפש חפצה, ולהחליט אם הוא מפטר או לא לאחר השימוע. אנחנו ממתינים לתשובה שלהם, כי העובדים עדיין לא פוטרו. אם לא נקבל תשובה, אנחנו שוקלים להגיש בקשה לצווי מניעה נגד הפיטורים".

 

 

מהטכניון נמסר בתגובה: "ההשגחה על מבחנים בטכניון נעשתה כל השנים על ידי עובדים זמניים בשכר שעתי, ששובצו להשגחה בבחינות לפי צורכי הטכניון ובהתאם לבחירתם. בשנתיים האחרונות, לנוכח מגפת הקורונה, חל גידול משמעותי במספר משגיחי הבחינות הנדרשים בטכניון, זאת לאור התאמות מיוחדות שנעשו עקב המגפה ובהן בחינות בקבוצות קטנות, שעות עבודה ארוכות יותר ושימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים.

"ריבוי הבחינות, הקושי בגיוס משגיחים וניהול מערכת ההשגחה המתרחבת לא אפשרו לטכניון להמשיך ולנהל את המערכת לבדו במסגרת הקיימת, ולכן התקבלה החלטה להעביר את הטיפול במערך ההשגחה לחברה חיצונית, בדומה לנעשה בבחינות הבגרות בבתי הספר או מטעם משרדי הממשלה וגופים ציבוריים ומוסדות אקדמיים רבים אחרים. העברת ההשגחה לידי חברה המתמחה בכך היא מחויבת המציאות ונועדה לאפשר לטכניון לנהל את הבחינות באופן יעיל ותקין.

"לאור העברת האחריות לחברה חיצונית, וכנדרש על פי דין, לא יוכל הטכניון להמשיך ולהעסיק את המשגיחים בעתיד. עם זאת שוקדת הנהלת הטכניון על מציאת פתרון להעסקתם של המשגיחים עד תום מינויים בספטמבר 2022. נדגיש, כי מלכתחילה מדובר בעבודה חלקית וזמנית שהיא ארעית מטיבה, ורוב המשגיחים עבדו בה בהיקפים חלקיים מאוד.

"הטכניון ישמח אם מי מהמשגיחים שמעוניין בכך ימשיך לעבוד בהשגחה בבחינות במסגרת פעילותה של החברה שתנהל את מערך ההשגחה, ואכן הוצע לכל המשגיחים שהטכניון יעביר את פרטיהם לאותה חברה בכדי שתוכל לפנות אליהם בהצעת עבודה. לעובדים שיהיו מעוניינים בכך יכול שינוי זה לספק הזדמנויות נוספות, שכן החברה המתמחה מספקת שירותי השגחה גם לארגונים נוספים".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר