"קראון איריס" בנמל חיפה (צילום רחפן: גיאודרונס)
"קראון איריס" בנמל חיפה (צילום רחפן: גיאודרונס)

המועצה לצרכנות למנו: "הימנעו מניצול ציבור הצרכנים"

באזהרה ששלחה המועצה הישראלית לצרכנות היא קוראת לחברת מנו ספנות "לתרום למאבק המלחמתי ולאחדות העם ולהימנע מניצול ציבור הצרכנים הישראלי. בחוסר רגישות בחרה חברתם לא לאפשר לצרכנים ביטול עסקה. אפשרו להם לבטל את השיט שרכשו מכם"

פורסם בתאריך: 13.10.23 09:00

המועצה הישראלית לצרכנות פרסמה אתמול (חמישי) אחר הצהריים אזהרה לחברת מנו ספנות, שבה היא מביעה דאגה עמוקה באשר להתנהלותה של החברה בעתות משבר ביטחוני ומאבק מלחמתי, שמנהלת מדינת ישראל ואזרחיה. 

"כפי שאפרט במכתבי זה, המועצה קוראת לחברתכם לתרום למאבק המלחמתי ולאחדות העם ולהימנע מניצול ציבור הצרכנים הישראלי", כתב עו"ד ליאור ניסים מהמחלקה המשפטית של המועצה, "רק ביומיים האחרונים התקבלו במועצה שמונה תלונות של צרכנים אשר מבקשים לבטל את השיט בשל המצב המלחמתי, שלא בטענת חרטה עקב כדאיות העסקה – אלא בשל הכרח במאבק המלחמתי שהם לוקחים בו חלק או בשל קשיים בריאותיים עקב המצב הביטחוני". 

ניסים הוסיף כי "למרות זאת, בחוסר רגישות, בחרה חברתם לא לאפשר לצרכנים אלו ביטול עסקה. ברור למועצה כי קיימת מסגרת משפטית התומכת בדרישת הצרכנים וכי קיימת מסגרת משפטית התומכת בעמדת חברתכם. בעת מלחמה, המועצה קוראת לחברתכם לגלות אחריות ציבורית, ערכית ואמפטית לציבור הצרכנים, ולאפשר להם לבטל עסקה או לחלופין לפעול כמו חברות התעופה ולאפשר לצרכנים להמיר את רכישתם לשוברי זיכוי למימוש עתידי. לפיכך, המועצה קוראת לכם במכתב זה להיעתר לבקשות הצרכנים ולאפשר להם לבטל את השיט שרכשו מחברתכם".

המועצה לצרכנות היא ארגון הצרכנים היציג בישראל, ובמסגרת תפקידיה היא פועלת להגנה על הצרכנים ולמיצוי זכויותיהם מול עוסקים. בנספח שצורף למכתב הובאו כל התלונות שהגיעו למועצה. 

תלונה מספר 1048067 למשל עוסקת בהפלגה שיצאה אתמול מנמל חיפה, ובה נכתב: "בשל המלחמה וגיוס קרובים מקרבה ראשונה בצו 8, אין אנו מעוניינים לצאת לחופשה זו. כמו כן, בקבוצה המיועדת לנפוש יש שתי ילדות קטנות בנות שנתיים ו-3. לאחר סיפורי הזוועות אין אנו מעוניינים לצאת מפתח הבית, בטח לא לצאת לחופשה בים שאין לנו מושג מה מחכה לנו בחוץ. יש לציין כי בתקנון החברה שנשלח אלינו עם כרטיסי ההפלגה נאמר בפירוש ש'במקרה של ביטול ההפלגה כתוצאה מאירוע שהוא חיצוני לפעילות החברה כמו מלחמה, מגיפה וכיו"ב, הסכומים ששולמו עבור ההפלגה המבוטלת יעמדו לרשות הלקוח עבור הפלגה בעתיד או יתאפשר ביטול בהתאם לתקנון ביטול ההפלגה בכפוף לדמי ביטול'. החברה טוענת כי היא לא קיבלה הנחיות מיוחדות וכי ההפלגות מתקיימות כסדרם. דיברנו עם נציגי החברה מספר פעמים וגם העברנו מייל פניות על מנת לדבר עם ממונה, כי לטענתם זהו הנוהל על מנת לדבר עם ממונה".

תלונה מספר 1048082 היא מזוג אנשים מבוגרים, תושבי הדרום. "ב-22 במאי הזמנו שיט בחברת מנו ספנות", הם כתבו, "בחודש אוגוסט הרגשנו לא טוב מבחינה בריאותית. אני בת 66, נכה 90 אחוז, ובעלי בן 67, חולה מאוד. החלום שלנו לצאת ירד מהפרק, ובחודש אוגוסט ביקשתי לבטל ולשלם קנס של 100 שקל לאדם. במנו לא הסכימו, ולפי החוק, אזרח ותיק יכול לבטל תוך ארבעה חודשים מיום ההזמנה. במנו לא מכירים בחוק ודחו את בקשתי. שילמנו 12,942 שקל. לא היתה ברירה, ההזמנה נשארה ככה, וחיפשתי אנשים שיקנו את ההפלגה. עכשיו יש מצב מלחמה, אנחנו גרים בדרום ונפלו אצלנו טילים ליד הבית. הילדים שלי בבית, אנחנו פוחדים מה יקרה. התקשרתי למנו, הם לא מוכנים לבטל אלא להקפיא את הכסף עד שנה אחת. אנחנו אנשים מבוגרים וצריכים את הכסף. אין לי אפשרות להשאיר את הכסף אצלם, ובמנו לא מוכנים להחזיר. בחברות שיט אחרות ביטלו את ההפלגות ומחזירים לאנשים את הכסף. מדוע מנו לא מחזירים את הכסף? בבקשה עזרו לנו".

גם תלונה מספר 1048322 נכתבה בנושא של אנשים מבוגרים שמסתגרים בביתם בגלל המצב. "שלום, אני פונה אליכם כשאנחנו במצב של מלחמה", נכתב בה, "ההורים שלי סגרו את החופשה ולא ידעו שזה מה שהולך לקרות. הם אנשים מבוגרים בני 60 פלוס עם חרדות, והם מסתגרים בבית, במיוחד כשיש מחבלים שמסתובבים חופשי בארץ. ההפלגה שלהם צריכה לצאת בחמישי (אתמול; ח"ה), והבנתי שהיא מתקיימת כרגיל. לא מבינה איך זה אחרי כל אלפי הרוגים שיש לנו בארץ, והמצב באמת לא פשוט. ניסיתי לדבר עם המוקד שלהם כמה פעמים, לא לבטל, לפחות שיתנו להם כן להפליג במועד אחר. שילמנו להם 4,500 שקל, ואין מענה מאף אחד. הם לא רוצים לצאת לחופשה וליהנות במצב כזה. כל התשובות של המוקד של מנו ספנות זה 'אין מה לעשות'. איך במצב כזה אי אפשר להתחשב? אם המצב היה רגיל והיינו רוצים לבטל, הגיוני שהתשובה תהיה 'אין מה לעשות', אבל כשאנחנו במצב מלחמה אפשר להיות אנושיים, אפשר להבין ולהפנים שיש אנשים שלא רוצים לטייל במצב כזה כי איך אפשר ליהנות כרגע. הם חברה ישראלית, הם אמורים להבין אל הלב של הלקוחות שלהם".

 

 

בתלונה מספר 1048323 כותב עובד במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע: "קניתי שני כרטיסים להפלגה במנו ספנות ל-15 באוקטובר. אני איש נכה שעובד בסורוקה, וגם הבן שלי עובד סורוקה. אני גר בדרום ללא אפשרות להגיע להפלגה בעקבות המצב הביטחוני. התקשרתי למנו ספנות, ומהם נמסר שאין אפשרות להחזר כספי חלקי/מלא וגם לא לדחייה לתאריך אחר. במילים אחרות – אני מחויב להגיע להפלגה או שאפסיד את כל הכסף. הדבר אינו הגיוני בעיני כי המצב במדינה קשה וכואב, ואף אחד לא חשב שנגיע למצב שכזה. תודה מראש על העזרה ושנדע רק בשורות טובות".

תלונה מספר 1048433 נשלחה על ידי קבוצה של 12 אזרחים ותיקים שכתבו "יש לנו הזמנה לשיט עם חברת מנו ספנות ליום ראשון הקרוב. בגלל המלחמה ומצב החירום בארץ ביקשנו ממנו ספנות לדחות, לבטל או להקפיא את השתתפותנו בהפלגה, והם לא מוכנים אפילו לשמוע ודורשים דמי ביטול מלאים. אנחנו מתכתבים איתם ומדברים איתם מיום ראשון, ויש רק תשובה אחת – 'לא'. ההפלגה יוצאת כרגיל. לא רוצים לצאת? דמי ביטול של 100 אחוז. יש קבוצה אחרת באותה הפלגה שכן קיבלה אפשרות הקפאה, ולנו לא מוכנים. גם חוסר התחשבות וגם אפליה. כל האנשים בקבוצה שלי – 12 איש – הם מעל גיל 70. בבקשה דחוף תנסו לעזור לנו".

גם אם ובתה ששלחו את תלונה מספר 1048436 נענו בשלילה לבקשתן לבטל את הזמנתן: "אני ואמי היקרה סגרנו הפלגה עם חברת מנו ספנות. ההפלגה יוצאת היום (חמישי; ח"ה) כרגיל. ברור שאין באפשרותנו לצאת להפלגת תענוגות בזמן שמלחמה מתחוללת, ומול עיננו נרצחים, נחטפים והלוויות בלי סוף. בני דודי היקרים יצאו למילואים. פשוט בושה שדווקא חברה ישראלית לא מבינה ולא באה לקראתנו. איך ייתכן שדווקא החברות הזרות מבטלות את ההפלגות ומנו לא?".

בפנייה 1048438 נכתב: "ביצעתי רכישה דרך מנו ספנות להפלגה ביום חמישי (אתמול; ח"ה), ואני מנסה כבר כמה ימים לבטל או לדחות את ההפלגה אבל החברה לא מעוניינת. איך אפשר לצאת לנופש במצב הזה, כשיש אנשים שאנחנו מכירים שנפטרו וחלקם שבויים? איך משרד התחבורה נותן להם לגיטימציה לנצל את זה ששילמת ואי אפשר לבטל? חברה ישראלית בוגדת בישראל ולא מעניין אותה שהמדינה במלחמה ורבים בציבור באבל. קחו דוגמה מחברת רויאל קריביאן – היא ביטלה את ההפלגה כבר מיום ראשון. בושה לחברה הזאת".

נראה שהאזהרה של המועצה הישראלית לצרכנות עשתה את שלה. שעות אחדות לאחר פרסום האזהרה, בשעה 19:30 לערך, קיבלו הנוסעים שרכשו כרטיס להפלגה שיוצאת ביום ראשון הודעת טקסט ממנו. "לקוחות יקרים", נכתב בה, "על רקע מצב המלחמה ברצוננו לעדכן כי ההפלגות החל מ-15 באוקטובר (כולל) מבוטלות. לאור גיוסים נרחבים וצווי 8 אנו פועלים במוקד חירום מצומצם. אין צורך ליצור קשר, נציגינו ייצרו קשר עם כל המפליגים הרלוונטיים ויציגו את כל האפשרויות העומדות לרשותכם. אנא התאזרו בסבלנות. אנו מודים לכולכם על ההבנה ומייחלים לכך שהשקט ישוב לארצנו במהרה".

ההודעה הזו לא הצליחה להרגיע את עשרות הנוסעים שהצטרפו מאז שעות הצהריים לקבוצת הווטסאפ של רוכשי השיט. חלקם, אלו שהיו אמורים להפליג אתמול, מודאגים מהעובדה שאולי הם לא נכללים בהסדר ולא יקבלו את כספם בחזרה, והכסף שכבר שולם יעמוד לזכותם להפלגה עתידית בשנת 2024. אחד מהם כתב: "כמה חוצפה, לא סופרים אותנו. את ההפלגה של יום חמישי לא היו מוכנים בשום מחיר לבטל, כאילו החיים שלהם תלויים בזה. עשו הון על הישראלים. מי רוצה ללכת איתם? אני לא דורך שם יותר". אחרת כתבה: "אני לא אדרוך באף ספינה שלהם. מי שבוחר כסף על פני אנושיות בימים כאלה, לא מגיע לו להתפרנס". בכל מקרה, כולם בקבוצה תמימי דעים – "גם אם יחזירו כסף, הם איבדו אמון של הרבה מאוד אנשים". 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר