מתנ"ס הדר, משכנה האחרון של תחנת שי"ל (צילום: עודד הירש)
מתנ"ס הדר (צילום: עודד הירש)

למה נסגרה תחנת שירות ייעוץ לאזרח בהדר?

השירות שפעל במשך 61 שנה העניק שירותי ייעוץ בחינם בתחומים כמו דיני עבודה, מגורים, משפט והתמודדות עם חובות. בשנה שעברה פרשה המנהלת ולא נמצא לה מחליף. לאחרונה קיבלו המתנדבים הודעה שהשירות נסגר

פורסם בתאריך: 2.2.18 08:17

במשך שנים רבות קידם את הנכנסים לשכונת הדר מכיוון גשר רושמיה שלט גדול וכחול שעליו היה כתוב "בוא עם בעיותיך לשי"ל – שירות ייעוץ לאזרח". הארגון הוותיק, שהופעל על ידי מתנדבים, פעל בחיפה במשך 61 שנה, אך בתחילת חודש ינואר נסגרה התחנה שלו שפעלה במתנ"ס הדר, כמעט בלי התראה. הסיבה הרשמית: המנהלת פרשה ולא נמצא לה מחליף.

לאון לינסקיל, מתנדב בארגון שעבד בו יותר מ-20 שנה, סיפר ל"כלבו – חיפה והצפון" שהמתנדבים לא קיבלו הודעה רשמית בכתב, אלא רק הודעה טלפונית מנציגת מחלקת המתנדבים של עיריית חיפה.

ברחבי הארץ פועלות יותר מ-70 תחנות של שי"ל אשר מעניקות סיוע ללא תשלום בתחומים כמו משפט, זכויות אזרח, התמודדות עם חובות ודיור. התחנה בחיפה פעלה תחת החסות של האגף למשאבי קהילה במשרד העבודה והרווחה בשיתוף עם מחלקת המתנדבים בעירייה.

ביולי 2017 פרשה מנהלת התחנה שניהלה אותה בהתנדבות במשך שמונה שנים, אך לא נמצא לה מחליף והתחנה פעלה ללא מנהל מיולי עד דצמבר. כתוצאה מכך פרשו ממנה עוד כמה מהמתנדבים.

לינסקיל: "חסרונו של מנהל היה מורגש. כמעט לכל תושב יש בעיה שלי לגבי דיור, עבודה או עניינים משפטיים והמנהלת הקודמת היתה מומחית בענייני עבודה. לדעתי העירייה גילתה אדישות מוחלטת. סייענו במשך השנים לאלפי אזרחים". לדבריו, תושבים ממשיכים להגיע ומשאירים הודעות במשיבון שלו בבקשה לסיוע משום שהם לא התבשרו על הסגירה.

 

 

שי"ל הוקמה על ידי עובד סוציאלית בסוף שנות ה-50 לפי דגם של ארגון בריטי שסייע לתושבי לונדון שבתיהם הופצצו במלחמת העולם השנייה או שחיפשו את קרוביהם. הארגון הבריטי הבלתי פורמלי אומץ על ידי הממסד וכיום הוא ממשיך להתקיים ומקבל מימון ממשלתי. בעקבות הצלחתה של פעילות הארגון בחיפה הקצה לו אבא חושי חדר בבניין העירייה. בשנת 1975 אימץ משרד העבודה והרווחה את המודל של הארגון והקים את התחנות בכל הארץ. בחיפה נוהלה התחנה של שי"ל מ-1976 עד 2004 על ידי נורית גילת שהיתה עובדת מדינה.

גילת: "בתקופה שבה עבדתי בשי"ל עזרנו לכ-50,000 איש. אז לא היה אינטרנט לקבלת מידע והתושבים באו אלינו לקבל עזרה בכל נושא – סכסוכי שכנים, בעיות בעבודה, דירות בדמי מפתח, שכר דירה, תיקונים ועוד. לצערי התחנה בחיפה הוזנחה, ממש כואב הלב. בתחילת שנת 2017 הודיעה המנהלת המתנדבת להנהלת הארגון שהיא מעוניינת לפרוש, אך דבר לא נעשה. כעסתי מאוד על היחס למתנדבים ועל חוסר האכפתיות. הרי אם היחידה להתנדבות היתה עושה משהו, זה לא היה קורה".

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "אחרי יותר מ-20 שנות פעילות נסגרה תחנת השירות לתושב בהדר. התחנה, שהופעלה בידי מתנדבים, נסגרה בשל פרישתם של רוב המתנדבים, כולל מנהלת התחנה, בגלל גילם המבוגר. בימים אלה אנו עוסקים בהכשרת קבוצת מתנדבים חדשה שיועסקו בתחנה חדשה שתוקם בסוף החודש הבא ברחוב אברבנאל בקרית חיים".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר