נמל המפרץ
נמל המפרץ

קליש רותם קיבלה ארכה להגשת התנגדות לנמל המפרץ

בדיון סוער בוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בנושא נמל המפרץ התקבלה אינדיקציה לכך שהקו החדש של עיריית חיפה בנושא עומד להיות לוחמני יותר מאשר בעבר. לראש העיר הנבחרת עינת קליש רותם ניתנה ארכה של חודש להגיש התנגדות לתוכנית נמל המפרץ

פורסם בתאריך: 5.11.18 18:35

התמודדותה של עיריית חיפה בהנהגתה של ראש העיר הנבחרת עינת קליש רותם עם סוגיות המפרץ המתועש והמזוהם אמנם תיבחן לאורך זמן, אך הדיון שהתקיים היום (שני) בוועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בנושא נמל המפרץ נידב אינדיקציות לכך שהקו החדש של המערכת העירונית עומד להיות לוחמני יותר מאשר בעבר.

כבר בתחילת הדיון שקיימה הוועדה ב-23 ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לנמל המפרץ הודיע יו"ר הוועדה איתמר בן דוד כי ניתנת לוועדה המקומית של עיריית חיפה בהנהגתה החדשה ארכה של חודש להגיש התנגדות לתוכנית. הסיבה לארכה היא מתן אפשרות לשלטון החדש להציג את עמדתו בקשר לתוכנית (בהתנגדות שהגיש לתוכנית לפני כחודש ציין מהנדס העיר אריאל וטרמן כי הוועדה המקומית מנועה מלדון בתקופת הבחירות בנושאים מהותיים). המתווה שנקבע הוא שהוועדה המקומית תגיש את התנגדותה עד 4 בדצמבר, ובינתיים תדון הוועדה המחוזית בהתנגדויות האחרות. לאחר שהוועדה המקומית תגיש את התנגדותה תזמן הוועדה המחוזית דיון בנושא ותאפשר לשאר המתנגדים להגיב להתנגדות.

פקודת העיריות קובעת כי מועצת עיר נבחרת תחל בכהונתה 21 ימים לאחר הבחירות, ותוך שבועיים היא תקיים את ישיבתה הראשונה, שבה ניתן כבר לאשר את הרכבי הוועדות החדשות. היועצת המשפטית לעיריית חיפה עו"ד ימית קליין אמרה בדיון כי העירייה שלחה אתמול, בתיאום עם קליש רותם, מכתב בנושא המועד להגשת ההתנגדות וכי "לא נוכל לעמוד בלוח זמנים שלפיו ההתנגדות תוגש עד 4 בדצמבר". בן דוד השיב כי התאריך נקבע לאחר הפעלת שיקול דעת והוא משקף איזון.

המוצר הסופי של התנגדות העירייה יוצג אפוא לציבור רק בעוד כחודש, אך בינתיים ניתן להתרשם מהקו שמסתמן כי יעצב אותה, וזאת בהתאם לדברים שאמרו קליש רותם וקליין. ראש העיר הנבחרת אמרה: "כרגע העירייה והוועדה המקומית לא הגישו התנגדות מסודרת. לא יכול להיות שקורה דבר כזה שעירייה גדולה לא משמיעה את קולה. הזמן שהוקצה לנו להגשת ההתנגדות לא יספיק לנו".

קליין הוסיפה: "דרוש זמן על מנת לבחון את השלכותיה של התוכנית, ובמקביל יש לזכור כי במרחב זה מקודם על ידי ראש העיר החדשה נושא שדה התעופה הבין לאומי. על הוועדה לדרוש מחנ"י להציג תוכנית סדורה של כל המרחב. אף אחד לא יודע מהו היקף ההשפעה המצרפי של כל התוכניות במפרץ. כרגע מה שאנחנו מקבלים זה טלאי על טלאי על טלאי".

יצוין כי לפני כחודש, בהיותה מועמדת לראשות העיר, הגישה קליש רותם התנגדות לתוכנית נמל המפרץ והציגה נגדה שתי טענות מהותיות – האחת בנושא בלימת פיתוחו של שדה התעופה חיפה שנמל המפרץ נבנה מולו, והשנייה בנושא האפשרות להקמת נמל דלקים בנמל המפרץ. כעת יוטמעו טענותיה בהתנגדות הרחבה יותר של העירייה בראשותה.

 

 

בהמשך הדיון הוצגו ההתנגדויות הנוספות, שאחת מהחשובות שבהן הוגשה על ידי חבר מועצת העיר לשעבר זאב סילס. סילס דרש כלל לא לאשר את התוכנית ולהשתמש בשטח הים שיובש עבור הנמל החדש לתכליות ציבוריות אחרות, והבהיר כי אם עמדתו הבסיסית לא תתקבל יש להתנות את אישור התוכנית בפינוי מערב נמל חיפה מפעילות נמלית ובביצוע פרויקט חזית הים העירונית בשטחו.

"העובדה שמדובר בתוכנית הרביעית הכלולה בפרויקט נמל המפרץ לא מקנה לדעתי שום יתרון ליזמיה בעת ההכרעה בה", אמר סילס, "לחברי הוועדה יש היום הזדמנות היסטורית לשנות את המציאות בחיפה למען תושבי העיר. עשרות שנים חולמים התושבים על יצירת ציר תיירותי ממעלה ההר דרך שדרות בן גוריון ועד לקו המים במערב הנמל, אך החלום לא מתגשם ותוכנית חזית הים העירונית כלל לא מבטיחה את מימושו. היום יש הזדמנות לתקן את הדברים. לפני שניתן למדינה ליהנות מהנמל החדש ניתן לתושבי חיפה את מה שמגיע להם ונפתח את חזית הים העירונית לציבור".

תנאי נוסף שביקש סילס לקבוע לאישור התוכנית הוא מתן מענה לשאלה אם מימוש התוכנית המפורטת יתגבר את פעילות מפעלי התעשייה המזהמים במפרץ חיפה. הרקע לבקשה הוא העובדה שהתוכנית מאפשרת שינוע של כל סוגי מכולות החומרים המסוכנים, הן במכולות והן באיזוטנקים. "קיימת בעיר מחלוקת עזה סביב השאלה אם נמל המפרץ במתכונתו הנוכחית יתגבר את מפעלי התעשייה המזהמת באזור, ולכן אני סבור שיש מקום למסירת הצהרה של הוועדה המחוזית בנושא זה", אמר סילס שזכה למחיאות כפיים מעשרות התושבים שנכחו בישיבה והתרשמו מיכולתו לייצג בנחישות את האינטרס העירוני.

סמנכ"ל תכנון אסטרטגי בחנ"י מיכל טוכלר אהרוני השיבה לסילס: "אנו מדינה שתלויה בנמלי הים, ותפקידה של חנ"י הוא להקים תשתיות בנושא. תוכנית חזית הים העירונית אושרה במועצה הארצית ואפשר היה ליישם את החלק הראשון שלה כבר מזמן. חנ"י נשארה הבעלים של שטחי חזית הים כי לא רצו להפקיע אותם ממנה. יש הסכם בין חברת נמל חיפה לעירייה על יישום חזית הים".

גם מנכ"לית רשות נחל הקישון שרון נסים וחברת הוועד המנהל של הקואליציה לבריאות הציבור רוית שטוסל דרשו להתנות את אישור תוכנית נמל המפרץ בחיובה של חנ"י במילוי מטלה ציבורית-עירונית משמעותית – פיתוח פארק מורד נחל הקישון ותחזוקתו.

באת כוחה של חנ"י עו"ד נעה יגלה התנגדה לדרישה ואמרה: "פיצוי סביבתי אינו נושא שהוכר על ידי חוק התכנון והבנייה. לא ניתן להשית מטלות חיצוניות. כבר בעת אישור תוכנית המבנה הימי של נמל המפרץ עלתה דרישה כזאת ונדחתה על ידי המועצה הארצית, וגם פה אין מקום לקבל את הדרישה הזאת. נמל המפרץ אינו פרויקט רווחי לחנ"י, אלא פרויקט למען המדינה".

כעת ממתינים המתנגדים לפרסומה של החלטת הוועדה.

 

זאב סילס (צילום: שלו מן)

זאב סילס (צילום: שלו מן)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. לירון

    אפשר לבנות על השטח הזה לונה פארק ענק פלוס בתי קפה מסעדות ועוד!!!!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר