נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)
נמל המפרץ (הדמיה: סטודיו HUE 3D)

האתגר הראשון של קליש רותם: התנגדות שהגישה לתוכנית נמל המפרץ

ביום שני תדון ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית ב־23 ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית המפורטת לנמל המפרץ, ובהן ההתנגדות שהגישה עינת קליש רותם בעצמה. האם היא תאותת למוסדות התכנון על תחילתו של פרק חדש ביחסם אל העירייה?

פורסם בתאריך: 1.11.18 07:59

פחות משבוע לאחר ניצחונה בבחירות לראשות העיר חיפה כבר תצפה לעינת קליש רותם התמודדות עם האתגר המשמעותי הראשון במעמדה החדש. ביום שני תדון ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ב־23 ההתנגדויות שהוגשו לתוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ”י) לנמל המפרץ, ובהן ההתנגדות שהגישה קליש רותם בעצמה ביחד עם שניים מחברי רשימתה חיים בחיפה – נחשון צוק ועמרי שפר.

התנגדותה של קליש רותם הוגשה לפני כחודש והיא כוללת שתי טענות מהותיות נגד התוכנית – האחת בנושא בלימת פיתוחו של שדה התעופה חיפה שנמל המפרץ נבנה מולו, והשנייה בנושא האפשרות להקמת נמל דלקים בנמל המפרץ.

בינואר 2016 חשף עיתון “כלבו” כי למרות שבתוכנית שיוזמת רשות שדות התעופה מוצע להאריך את מסלול ההמראה והנחיתה בשדה החיפאי ב־316 מטר לכיוון צפון, כך שאורכו יהיה 1,616 מטר, הארכה זו לא תאפשר הגדלה של טווח הטיסות מחיפה ואליה.

שדה התעופה, שכבר היום הוא נמל תעופה בין לאומי, משמש בשנים האחרונות לטיסות פנים ארציות לאילת ולשדה דב, כמו גם לטיסות בין לאומיות לקפריסין ולאיים רודוס וכרתים ביוון. לפי התנגדותה של קליש רותם לתוכנית המפורטת של נמל המפרץ, יש להאריך את המסלול ל־1,900 מטר – כ־300 מטר יותר מהמתוכנן. “תוכנית נמל המפרץ”, כתבה קליש רותם בהתנגדותה, “מהווה נדבך נוסף במגמה לחיסול האפשרות להאריך את מסלול שדה התעופה שיאפשר את חיבורה של חיפה לאירופה. זאת לעומת פתרון מאוזן שיאפשר לנמל הימי לתפקד לצד הנמל האווירי עם מסלול באורך של 300 מטר מעבר למתוכנן. נמל כזה יספק אלפי מקומות עבודה במעגל הראשון, יהפוך את חיפה לעיר גלובלית, יפתח אפשרויות כלכליות בין לאומיות רבות וימריץ את כלכלת העיר קדימה בכל התחומים – תיירות, הייטק, אקדמיה ועוד”.

 

 

למרות שהתוכנית המפורטת אינה מאפשרת להקים מכוחה נמל דלקים חדש התייחסה קליש רותם לאפשרות העתידית שבכל זאת קיימת להקמת נמל מסוג זה בתחום נמל המפרץ והביעה התנגדות נחרצת לכך. השטח המיועד לנמל דלקים סומן בתוכנית המפורטת בייעוד “הנחיות מיוחדות”, אך בהוראותיה נכתב כי ניתן יהיה להקים נמל כזה רק בכפוף לאישור תוכנית חדשה אחרת, שבהוראותיה יצוין כי תנאי להפעלת נמל הדלקים החדש יהיה הפסקת הפעילות בנמל הדלקים הקיים בעיר התחתית. בהתנגדותה כתבה קליש רותם: “תוכנית נמל המפרץ מהווה נדבך נוסף בהקמה של נמל דלקים ענק בנמל המפרץ, עד כדי פי שישה מההספק של נמל הדלקים הקיים. את חוות הדעת שלנו בנושא העברנו למינהל התכנון בכמה הזדמנויות. מדובר בתשתית שתאפשר הגדלה של מערך הפטרוכימיה במפרץ, שכן כיום כמחצית מהתזקיקים מיועדים לייצוא וכלל לא לשימוש לאומי. אנו דוחים מכל וכל את ההקמה של נמל דלקים נוסף שכולל הגדלה אדירה של קיבולת הייצוא”.

יצוין כי ההתנגדות של קליש רותם היא המשך ישיר למאבק שהיא ניהלה בקדנציה הנוכחית נגד תוכנית אחרת שמהווה חלק מפרויקט נמל המפרץ – התוכנית לחיבורו לתשתיות.

ביום שני כאמור תתייצב קליש רותם לסיבוב נוסף במאבק נגד תוכנית נמל המפרץ, הפעם כראש עיר נבחרת. מפגן של נחישות מצדה יהווה איתות למוסדות התכנון המחוזיים והארציים על תחילתו של פרק חדש בממשק שבין העירייה לבינם, לאחר שלעתים מזומנות בשנים האחרונות לא עלו הכרעותיהם בקנה אחד עם האינטרס העירוני.

עצם קיומו של הליך ההתנגדויות לתוכנית המפורטת מלמד כי עדיין ניתן להשפיע על אופיה של הפעילות בנמל המפרץ ועל היקפה. למרות שנמל המפרץ נמצא בשלבי בנייה מתקדמים, תוך ייבוש של שטחי ים בהיקף רחב, לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת. הבנייה מתבצעת מכוח תוכנית שאושרה בפברואר 2014 ואשר מאפשרת את ייבוש הים, אך כדי להקים את המבנים ואת המתקנים על השטח המיובש נחוצה תוכנית מפורטת מאושרת.

חלק מהמתנגדים לתוכנית המפורטת, ובהם חבר מועצת העיר לשעבר זאב סילס, הקואליציה לבריאות הציבור ורשות נחל הקישון, דרשו להתנות את אישורה בחיובה של חנ”י במילוי מטלה ציבורית-עירונית משמעותית. גם ההתנגדות של קליש רותם אמורה לחלץ קורטוב של צמיחה אורבנית לחיפה, ואולי אף יותר מכך.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

9 תגובות
  1. דודו

    עדיין לא מאוחר להפוך את נמל המפרץ לשדה תעופה קליש הרבה יותר נחוץ

  2. דני דין

    חיפה עיר הנמלים מדוע לא יהיה לה גם שדה תעופה נורמלי שישים אותה על מפת התירות וגםיאפשר לתושבי הצפון לטוס לחול לא דרך נתבג.

  3. ברי

    הנמל הזה מדאיג, חייבים להגביל אותו.,

    וגם שמי שמרויח הון שיתרום לעיר. כל הכבוד קאליש….תבורכי…

  4. שדה התעופה חייב להיות פי 3

    הטענה נגד נמל דלקים מוצדקת, אך נמל תעופה בשטח הקיים גם עם הארכת המסלול הבודד יהיה נמל תעופה נכה, קטן ומוגבל שיטוס בסמוך לכל המוקדים המסוכנים כמו חוות הגז.
    חיפה צריכה שדה תעופה בינלאומי פי 3 מגודל הנוכחי עם שני מסלולי המראה ונחיתה ולהגיע ל10 מליון נוסעים בשנה. שדה כזה צריך להיבנות מחוץ לתחומי העיר באזור עם חיבור מסילתי כמו פאתי יגור, או ליד תחנת אחיהוד

  5. אלפא

    צודק , הארכת שדה התעופה הקיים בחיפה בעוד כמה מאות מטרים זהו לעג לרש שלא יביא מי יודע מה לחיפה והאזור , אכן פאתי יגור ו.או העמק עם נגישות לרכבת הם הפיתרון הראוי , שיביא ברכה לכל צפון הארץ

  6. עובד עירייה

    רעיון אדיר לקליש !! שדה תעופה ענק במקום הנמל המיותר שנתנו לסינים תמורת נזיד עדשים

  7. אף אחד לא יזיז את נמל הדלקים שמתכננים ולא את בתי הזיקוק ולא את הנמל הסיני.

    למי שחושב שהשדה יוקם במקום הנמל הסיני, תשכחו מזה. יש חוזה עם הסינים ויעלה מליארדים להפר אותו.
    המדינה צריכה את הנמל הזה עבור.. ירדן.. פוליטיקה. הנמל הזה בקושי ישראל אותנו הוא נועד לירדנים ובגלל
    זה היה חשוב להקים מהר את רכבת העמק.
    בקיצור עבדו על הציבור וגם קליש לא תצליח לעשות כלום. תגיש עתירה ויאשרו למרות העתירה.
    הכל כבר נחתם וגמור וחבל עם אשליות עבור כותרות. שדה התעופה יפונה והתעשייה הפטרוכימית תתרחב

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר