הספינה העתיקה (צילום: אלכס יפרמוב)
הספינה העתיקה (צילום: אלכס יפרמוב)

קפטן חיפאי השיט ספינה יוונית עתיקה לקפריסין (וידאו)

רפליקה של ספינת סוחר יוונית עתיקה, אשר מתוארכת למאה החמישית לפני הספירה, הפליגה ללימסול במסע שארך 74 שעות וחזרה למעגן שביט בחיפה. הקפטן יוחאי פלצור: "היו לנו חששות כי אתה מפליג בקליפת אגוז והעץ חורק, אבל הצלחנו וזו היתה חוויה אדירה"

פורסם בתאריך: 25.12.18 18:14

ספינת סוחר יוונית עתיקה, אשר מתוארכת למאה החמישית לפני הספירה, עגנה אתמול (שני) במעגן הדיג שביט. מדובר ברפליקה (העתק) של ספינה מקורית ששרידיה נמצאים היום במוזיאון הכט באוניברסיטת חיפה. הרפליקה נבנתה במשך שנתיים וחצי בבית הספר לקציני ים בעכו במבנה שהעמיד בית הספר לרשות האוניברסיטה.

לפני כחודש יצאה הספינה, "מעגן מיכאל" שמה, מהמרינה בהרצליה לעבר המרינה בלימסול שבקפריסין והגיע לשם תוך 74 שעות. בלימסול עגנה הספינה ליד רפליקה של ספינה דומה מהמאה השלישית לפני הספירה.

קפטן הספינה, הסקיפר החיפאי יוחאי פלצור, שהיה מבוני הרפליקה: "הספינה המקורית נמצאה בשנת 1985 במרחק של 70 מטר מקו החוף של קיבוץ מעגן מיכאל. היא התגלתה בחפירות שניהל הארכיאולוג הימי ד"ר אלישע לינדר ז"ל מטעם המכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה. מדובר בספינה באורך 13 מטר שנבנתה בשיטת 'הציפוי קודם' שהיתה מקובלת בימים ההם לבניית כלי שיט. כלומר קודם חוברו לוחות הציפוי של הספינה, ורק אחר כך הצלעות הפנימיות".

גילויה של הספינה אפשר לחוקרים להבין טוב יותר את התפתחות תהליכי הבנייה של ספינות עתיקות. בחודש אפריל 2014 החלה בניית הרפליקה והיא הסתיימה בחודש דצמבר 2016. בראש פרויקט הבניה עמדו פרופ' יעקב כהנוב מהחוג לציוויליזציות ימיות באוניברסיטת ואבנר הילמן מרשות העתיקות. בבנייה השתתפו מתנדבים רבים, ובהם אנשי מקצוע כמו נגרים. גוף הספינה נבנה מעץ אורן קפריסאי ומעצי אלון שנכרתו בגליל כתרומה של הקרן הקיימת לישראל.

 

 

פלצור: "מאז דצמבר ערכנו הרבה מאוד הפלגות כדי ללמוד איך משיטים ספינה עם מפרש מרובע. עם מפרש כזה אי אפשר להפליג מול הרוח וצריך לחכות לרוח מתאימה שתיקח אותנו מערבה. לפני כחודש יצאנו מהרצליה, וכעבור קצת יותר משלוש יממות עגנו בלימסול".

איך עברה ההפלגה?

"היו לנו חששות ופחדים גם לפני ההפלגה וגם במהלכה. אתה מפליג בקליפת אגוז, העץ חורק ואתה חושב 'אולי בנינו אותה לא נכון', אבל הצלחנו וזו היתה חוויה אדירה והאדרנלין בשמים".

רצף של שקעים ברומטריים וסערות בים דחו את היציאה מלימסול לחיפה בכמה שבועות, וכשהספינה נכנסה למעגן שביט היא התקבלה על ידי היאכטות של מועדון שייטי כרמל שארגנו לה קבלת פנים חגיגית.

פלצור: "זהו, עשינו את שלנו. עכשיו הספינה תעלה להספנה תקופתית ואז נחשוב מה עושים הלאה".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר