מפרץ חיפה
מפרץ חיפה

היום: הכרעה על תוכנית המתאר הארצית לעורף הנמל

תוכנית המתאר הארצית לעורף נמל, שמייעדת שטח עצום של כ-4,800 דונם להקמת מרכזים לוגיסטיים ושירותים נמליים ולהצבת מכולות, תוכרע במועצה הארצית לתכנון ובנייה. רשות נחל הקישון: "התוכנית תהפוך את מפרץ חיפה למחסן הצפוני של מדינת ישראל למכולות ולוגיסטיקה"

פורסם בתאריך: 31.12.18 20:01

התוכנית הגורלית ביותר לחיפה בשנים האחרונות – תוכנית המתאר הארצית לעורף נמל – תידון היום (שלישי) במועצה הארצית לתכנון ובנייה במינהל התכנון של משרד האוצר לצורך הכרעה בה. התוכנית, שיוזמים מינהל התכנון וחברת נמלי ישראל (חנ"י), מייעדת לעורף נמל שטח עצום של כ-4,800 דונם, שבו ניתן יהיה להקים מרכזים ופארקים לוגיסטיים, שירותים עסקיים ומשרדים נמליים, ובחלקו ניתן יהיה גם להציב מכולות בשטחים פתוחים.

בישיבתה בסוף חודש יולי המליצה הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הוולנת"ע) למועצה הארצית לאשר את התוכנית. הקרקעות שבשטחן חלה התוכנית נמצאות בין העיר התחתית לקרית חיים, והיא כוללת למעשה את כל שטחי מפרץ חיפה בתוך חיפה, למעט מתחמי בתי הזיקוק והצ'ק פוסט. בתחום התוכנית נמצאים מתחם חוף שמן, מתחם המזבלה העירונית לשעבר וסביבתו, מרחב נחל הקישון, אזור התעשייה בלו בנד ורחוב חלוצי התעשייה בקרית חיים.

המועצה הארצית תתבקש היום לאשר את התוכנית, שמאפשרת הצפה של מפרץ חיפה במחסנים, אך אינה כוללת שכונות מגורים – רעיון שיכול היה לאתגר את הססמאות הנבובות בדבר הפיכתו של המפרץ מהחצר האחורית של אזור הצפון לחצר קדמית. עם זאת, קיים בתוכנית סעיף המאפשר "שימושים נוספים" מכל סוג במקום שימושי עורף הנמל, באישורה של הוועדה המחוזית. סעיף יוצא דופן זה מחזק את האפשרות התיאורטית להקמת מפעלי תעשייה כבדה בשטח התוכנית, שממילא מאפשרת את הקמתם, בכפוף להכנת תוכנית מפורטת, כפי שעולה מההוראות בנושא חומרים מסוכנים אשר כלולים בה.

נוסף על שטחי עורף הנמל המבוקשים כוללת התוכנית רציפי נמל קיימים, אך נקבע בה שהיא אינה משנה תוכניות מאושרות. עם זאת מנציחה התוכנית את מסופי הכימיקלים הצפוני והדרומי ומאפשרת את המשך פעילותם במיקומם הנוכחי. לפי פרוטוקול הדיון בוולנת"ע, התוכנית מתואמת עם תוכנית התשתית הלאומית לשדה התעופה של חיפה (תת"ל 80) בקשר למסלול ההמראה והנחיתה של השדה, כלומר היא מאפשרת להאריכו ל-1,616 מטר בלבד – הארכה שלא תאפשר הגדלה של טווח הטיסות מחיפה ואליה. עם זאת מאפשרת התוכנית משני צדי המסלול "שימושים נלווים נוספים הנדרשים להפעלת שדה התעופה".

התוכנית מקצה כ-700 דונם לפארק שרשות נחל הקישון מובילה את המאמצים להקמתו במורד הנחל, אך קיים בה סעיף המאפשר את הרחבת הפארק ב-20 אחוז באישור הוועדה המחוזית, כאשר שינוי נוסף מעבר לכך מותנה באישור המועצה הארצית. לפני כחמישה חודשים המליץ מינהל התכנון שלא להגדיל את שטח הפארק, "היות שהגדלת שטחו תביא בהכרח להקטנת שטח הנמל שהינו תשתית לאומית בעלת חשיבות מירבית", אך הוולנת"ע לא קיבלה את ההמלצה והוסיפה את הסעיף המאפשר את הרחבת הפארק.

אלא שמרשות נחל הקישון נמסר כי "אם חלילה תאושר התוכנית במתכונתה הנוכחית, על אף ההישג הדל של סימון פארק מינימלי בקישון, לא תהיה אפשרות להרחיבו בעתיד באופן משמעותי, שכן התוכנית מאפשרת במרחב הצמוד למוקדי הפנאי והנופש של מעגנת הדיג והפארק הצבת מחסנים לוגיסטיים ואחסנת מכולות. התוכנית תהפוך את מפרץ חיפה למחסן הצפוני של מדינת ישראל למכולות ולוגיסטיקה".

מנכ"לית הרשות שרון נסים כתבה ביום חמישי ליו"ר המועצה הארצית זאב בילסקי: "אנו סבורים כי אישור התוכנית מקבע את ייעודי הקרקע במפרץ חיפה ומסמן תשתית נמלית נרחבת שלא תאפשר לתושבי המטרופולין החיפאי ליהנות משימושי קרקע אחרים שחשיבותם אינה פחותה משימושי הנמל. ריבוי שטחי הלוגיסטיקה המוצעים בתוכנית, בלבו של המפרץ, פוגע באפשרויות הפיתוח הרצויות למרחב העירוני וניתן למצוא לשטחים אלה חלופות אחרות במרחב. אנו סבורים כי אין לאשר את התוכנית במתכונתה הנוכחית ללא מתן מענה הולם לסוגיות הסביבתיות במפרץ חיפה, ובהן הרחבת פארק מורד נחל הקישון, שהוא הריאה הירוקה היחידה בלב מפרץ חיפה. פארקים אחרים בדרום הארץ ובמרכזה קמו ומתוכננים על שטחים משמעותיים יותר, למשל פארק הירקון המשתרע על פני כ-3,700 דונם".

 

 

בעקבות חילופי השלטון בחיפה והיבחרה של עינת קליש רותם לראשות העיר גיבשה הוועדה המקומית של העירייה בהרכבה החדש לפני כחודש את עמדתה בקשר לתוכנית, והחליטה לדרוש מהמועצה הארצית לבחון מחדש, טרם אישור התוכנית, כמה נושאים ובהם פיתוח שדה התעופה "כשדה תעופה אזורי משמעותי" (הצעה שכבר נדחתה על ידי הוועדה המחוזית בעת ההכרעה בתוכנית המפורטת לנמל המפרץ) ו"הגדלת פארק מורד נחל הקישון בכלל ובשני האזורים הקריטיים בפרט – אזור האפנדיקס בדרום וחורשת האקליפטוסים בצפון".

למרות חשיבותה הגורלית של ההכרעה במועצה הארצית לא מתקיים בחיפה דיון ציבורי רחב היקף סביב התוכנית. ניתן היה לצפות לקיומו של דיון כזה לנוכח העובדה ששטחי תוכנית המתאר הארצית לעורף נמל בחיפה הם אותם השטחים שמינהל התכנון הוציא מתוכנית המתאר הכוללנית המקומית של חיפה לפני כשבע שנים. הוצאת השטחים מתחום התוכנית המקומית נומקה אז על ידי הוולנת"ע בכך שעדיף להכריע באשר לגורלם בתוכנית ארצית. עיריית חיפה בחרה אז שלא להוביל מחאה ציבורית נגד המהלך, שאת תוצריו ניתן לראות כעת.

יצוין כי עמדתה של חנ"י היא שתוכנית עורף הנמל משקפת כוונה לחולל שינוי במפרץ חיפה – משטחי תעשייה לפארקים לוגיסטיים מתקדמים.

בהתייחסותו לתוכנית לאחר הדיון הקודם בה, לפני כחמישה חודשים בוולנת"ע, מסר מינהל התכנון: "מדובר בתוכנית שלראשונה תסדיר את השימושים המותרים בשטחי התפעול והלוגיסטיקה שבעורף נמל חיפה, וזאת כדי לאפשר את פיתוח המגורים והתעסוקה באזור. התוכנית מהווה מסגרת תכנונית כוללת לפיתוח נמל חיפה והממשקים בינו לבין המרחב העירוני הסובב אותו. כמו כן, התוכנית נותנת מענה לשינויים שחלו בתחום הספנות והנמלים, ובכללם גידול בהיקף המטענים והצורך בפיתוח שירותים לוגיסטיים הקשורים בפעילות הנמל. התוכנית מבטיחה את שימור נחל הקישון ופיתוח פארק לאורכו – אזור שעד היום ייעוד הקרקע בו היה עבור תעשייה".

אם התוכנית תאושר במועצה הארצית, ההכרעה בה תועבר לממשלה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. החלטה ידועה מראש

    המדינה החליטה נזמן שחיפה היא םח הזבל הלאומי לתשתיות מזהמות ונמל תעשייה. שום דבר לא ינצור כי זאת האסטרטגיה. עוד שתי תחנות כח, עוד פצחן, עוד נמל, עוד מפעלי פטרוכימיה, עוד מתקן התפלה, עוד מחסנים ועוד מיכלי דלקים.
    תושבי חיםה תבינו ראשי הערים רק בובות. הם סטטיסטים בהצגה סגורה בין הממשלה לאילי ההון וחברות ממשלתיות שמייצרות עוד ועוד מפגעים כאן כדי חנקות אותם מהמרכז ולכן הזיזו לחיפה את חוות הגז מגלילות ואת המפעל המזהם מעתלית. אנחנו פח הזבל של המדינה. אנחנו נחטוף אסטמה וסרטן כדי שברמת השרון יבנו שכונות ענק במקום מפעלי תיש המזהמים.
    שם נקי ובחיםה יהיה המלוכלך.

  2. דץ

    כולה פאקינג פארק קטן ומסכן…תראו כמה זמן מדברים להרחיב ולעשותו פארק גדול..???? 20 שנה כמעט וכלוםםםםם לא זזזזז!!!!!!!!!! מה דפאק קורה פה מישהו נורמלי???? תראו בבאר שבע עושים עכשיו את הפארק הכי גדול במדינה עם אגם ענקקק!!!! למה בחיפה לא זז כלום???? למה????? כולה פארק מסכן כמה זמן עוד יגידו שאוטוטו יהיה פארק מטרופולין??? עוד כמה שנים נשמע תזיוני שכל האלו???? לכו ללמוד מבאר שבע איך בונים פארקים!!!! אתר כלבו…אתם מפרסמים כבר כמה שנים טובות פירסומים שהנה עכשיו בונים את פארק הקישון ובסוף כלום עד לרגע זה!!! לא מאמין לכם יותר זה מעצבן פשוט!!! נמאס כבר מחיפה הזאתי פשוט נמאס !! לכו תראו מה עשו שם בבאר שבע איזה עיר פצצות לגבות העיר הזאתי לא רואה את חיפה ממטר!!! אין עתיד בחיפה !!! אין פארק נורמלי אחד אפילו בכל חיפה ושלא נדבר על הקריות !! איך באר שבע ראשון לציון ועוד ועוד פשוט השאירו עבק לעיר חיפה ולקריות ?? איך???

  3. יואל

    צריך להרחיב את נמל התעופה של חיפה כדי שיגיעו לשם טיסות בין לאומיות.טיסות בין לאומיות יביאו יותר תיירים לחיפה.תעשיית התיירות היא תעשיה נקיה שאינה מזהמת.לחיפה יש הרבה מה להציע עבור תיירים.חיפה זאת העיר הכי יפה בארץ.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר