נמל המפרץ
נמל המפרץ

בקשה חדשה לערעור על תוכנית נמל המפרץ המפורטת

את הבקשה הגישו נציגות הפורום לשמירה על החופים וקבוצת אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות. הסיבה לבקשה: חשש מההשפעה המשולבת של נמל המפרץ ופעילויות נוספות בסביבתו עקב ההפרדה המלאכותית בינו לבין מסוף הכימיקלים

פורסם בתאריך: 21.1.19 07:57

יו"ר הפורום הישראלי לשמירה על החופים חנה קופרמן ונציגת קבוצת אמהות ואבות מצילים את חיפה והקריות אלה נווה הגישו ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה איתמר בן דוד בקשת רשות ערעור על החלטת הוועדה המחוזית לאשר את התוכנית המפורטת לנמל המפרץ שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י). הבקשה הוגשה בדומה למהלך של חבר מועצת העיר מועצת העיר חיפה לשעבר זאב סילס. חוק התכנון והבנייה מאפשר למי שהתנגדותו לתוכנית נדחתה לערער על ההחלטה בפני המועצה הארצית, אך קיומו של ההליך מותנה באישורו של יו"ר הוועדה המחוזית.

בבקשת רשות הערעור כתבו קופרמן ונוה, באמצעות מנהל הקליניקה לרגולציה סביבתית בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר אילן עו"ד יותם שלמה, כי רוב ההתנגדויות כבדות המשקל שהוגשו לתוכנית נדחו על ידי הוועדה המחוזית, תוך הותרת סיכונים סביבתיים ובטיחותיים חמורים אשר נובעים מהתוכנית ומתוכניות משלימות לה. נמל המפרץ נמצא אמנם בשלבי בנייה מתקדמים, בהסתמך על תוכנית לייבוש שטחי ים שאושרה בפברואר 2014, אך לא ניתן יהיה להפעילו ללא אישור התוכנית המפורטת שקובעת את השימושים המדויקים בנמל.

במענה לטענת הוועדה בסוגיית הצורך בראייה כוללת למפרץ חיפה ולפיה כבר קיים מכלול תוכניות שמתווה מדיניות תכנון עכשווית כתבו קופרמן ונווה כי "הסתכלות מצרפית הבוחנת את הסיכונים המצרפיים מחומרים מסוכנים ומזיהום אוויר לא נעשתה". בהיבט זה הן הוסיפו כי התוכנית לא כוללת הגבלות על כמות החומרים המסוכנים בתחומה ולא מתייחסת במידה מספקת לסוג החומרים שיאוחסנו. "בעוד שהוועדה הבהירה כי במיכלים בהיקף של 30,000 מ"ק שיקומו במסגרת התוכנית לא יאוחסנו צובר בנוזל, דלק ותזקיקיו, לא ברור מה כן אמור להיות מאוחסן במיכלים אלה", מחו קופרמן ונווה.

 

 

בתשובה לטענת הוועדה שבתחום התוכנית לא יוקמו חוות מיכלים הפולטות מזהמי אוויר, קופרמן ונווה טוענות כי קביעה זו נובעת מהפרדה מלאכותית בין התוכנית המפורטת לנמל המפרץ לבין התוכנית החדשה למסוף הכימיקלים הסמוך לנמל החדש.

תוכנית מסוף הכימיקלים, שגם אותה יוזמת חנ"י ואשר נחשפה ב"כלבו – חיפה והצפון", מייעדת שטח בנוי עצום בנפח כולל של 600,000 מ"ק לאחסון כימיקלים ולפעולות אחסנה נלוות. קופרמן ונוה מציגות למעשה נושא חדש במאבק הסביבתי במפרץ, והוא ההשפעה המשותפת של פעילות נמל המפרץ ומסוף הכימיקלים הסמוך לו והצורך להתייחס אליהם כמכלול אחד: "בתוכנית מסוף הכימיקלים הקשורה באופן הדוק לתוכנית נמל המפרץ מתוכננת תוספת של 600,000 מ"ק חומרים מסוכנים, ובתחומה יהיו פליטות משמעותיות של תרכובות אורגניות נדיפות באזור רגיש לזיהום אוויר. יש קשר הדוק בין היקף הפעילות בנמל המפרץ בתוכנית הנוכחית ובין היקף הפעילות במסוף הכימיקלים. אישור תוכנית נמל המפרץ, מבלי שידוע היקף הסיכונים לזיהום אוויר ממסוף הכימיקלים, עלול לסתום את הגולל על התנגדויות על בסיס הזיהום במסוף הכימיקלים בטענת 'מעשה עשוי'".

יצוין כי ההתייחסות לנמל המפרץ ולמסוף הכימיקלים כמכלול אחד מבטלת למעשה את מה שהצטייר כהישג סביבתי: ביטול המרכיבים המדאיגים מתוכנית נמל המפרץ – נמל הדלקים (שהקמתו תתאפשר רק מכוח תוכנית מפורטת חדשה) והצובר הנוזלי.

בהתאם לחוק תימסר תוך 15 ימים החלטת יו"ר הוועדה המחוזית בבקשת רשות הערעור.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. פח הזבל של המדינה

    כל הרעל בחיפה, ואת ראשת העיר רק מעניין שישאירו לה מקום במזבלה לשדה תעופה קטן.
    איזה מזל שהיא בקשרים טובים עם כל השרים בממשלה, יש לה עם מי לדבר.

  2. דב

    יש בסיס אמיתי ונכון לדרישות. הטענות הן רק לגבי זיהום אוויר, אבל בפועל יש אלמנט נוסף. בתסקיר ההשפעה על הסביבה של נמל המפרץ בחלק הראשון הכולל את תחום המים ועד פני הים, שאני ניהלתי מטעם חיא"ל לא נבדקו ההשפעות הזיהומיות הצפויות של האניות שיגיעו לנמל הדלק, לא בכלל ולא במקרה של אירוע שפיכה מזהמת כיוון שהתסקיר הראשון, בערמומיות נדרש לבדוק רק ההשפעות מהאניות בנמל ומהקישון ולא כלל כלל תשומות זיהומים מנמל הדלק המתוכנן. משרד הסביבה שיתף פעולה עם חנ"י בחלוקה המלאכותית של התסקיר לתסקירים נפרדים, כנראה כדי לאפשר יצירת עובדות בשטח תוך הרדמת הציבור.

  3. אביאל

    כל הכבוד על החשיבה הנכונה מגובה בהתייעצות עם עורכי דין מתאימים. מדינת תל אביב רוצה שמפרץ חיפה יגדיל את חלקו בלהיות פח הזבל של כל המדינה. בהצלחה במאבק החשוב והצודק!

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    באמת נראה לכם שבחודש וחצי כל זה הושט עלינו ???
    איפה היה יהב 3 קדנציות (+) ורצה עוד ……
    האם נרדם / האם הורדם ? אך כולנו הוכנסנו לתרדמת
    אלמלא קליש- אפילו לא הייתם יודעים בכלל שעליכם להגיב ……

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר