מופע האורות בהונג קונג (צילום: Kroot)
מופע האורות בהונג קונג (צילום: Kroot)

פרויקט "נמל האורות": משרד התיירות נגד קליש רותם

במכתב חריף תוקף מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי את ראש העיר עינת קליש רותם ומאשים אותה בעיכוב פרויקט "נמל האורות", שנחשב לפרויקט דגל של המשרד: "הפסקת הפרויקט גרמה למשרד התיירות נזק עצום, תוך חשש שהכספים שכבר הושקעו יירדו לטמיון". ויש גם איום בתביעה של מיליונים

פורסם בתאריך: 21.7.19 20:53

מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי שלח מכתב חריף לראש העיר עינת קליש רותם בשל העיכוב בקידום פרויקט "נמל האורות". במכתב, שנשלח ב-1 ביולי והגיע לידי "כלבו – חיפה והצפון", מתריע הלוי כי אם עיריית חיפה לא תודיע מהי עמדתה בנוגע להמשך הפרויקט תוך עשרה ימים, הרי שהמשרד יסיק כי "מבחינת העירייה יש לבטל הפרויקט, ונפעל בהתאם תוך שמירה על מלוא זכויותינו, לרבות לעניין הכספים שכבר הושקעו בפרויקט זה".

המכתב נפתח בשורה של השקעות שהשקיע משרד התיירות בחיפה בארבע השנים האחרונות במסגרת שאיפתו "למצב את חיפה כעיר יעד תיירותית מובילה". במכתב מצוינים מיזמים כמו חנוכת קו השיט-חיפה ועכו, שיפוץ חזיתו של טרמינל הנוסעים בנמל ובניין המינהלה, פתיחתו של האנגר 5 למבקרים, שיפוצו של מתחם הרחובות יפו-נתנזון בעיר התחתית ותמיכה בפתיחת בתי מלון בעיר. "כמו כן", נכתב, "כחלק מקידום התשתיות התיירותיות גיבש המשרד בשיתוף עם העירייה, עם החברה הכלכלית ועם גופים נוספים את פרויקט 'נמל האורות' – מוצר לילה איכותי ברמה בין לאומית שימשוך את התיירות הנכנסת לעיר. שדרוג זה של המוצר התיירותי הוא הכרחי למשיכת קהלי יעד בין לאומיים".

לדבריו של הלוי, "הפרויקט היה צפוי להסתיים באפריל 2019, ולצערי הרב ומסיבה לא ברורה עצרה העירייה את הפרויקט. חשוב לציין כי פרויקט 'נמל האורות' הוא פרויקט דגל של המשרד שהקצה לצורך ביצועו עשרות מיליוני שקלים. יתר על כן, הפרויקט הוא מרכיב מרכזי בבנייתה של חיפה כעוגן תיירותי משמעותי, ובמידה רבה טומן את היכולת למשוך לעיר תיירים שלא רק יעברו דרכה אלא גם ילונו בבתי המלון בעיר ויתרמו לכלכלה המקומית".

עוד כתב הלוי כי "למן תחילת העבודה על הפרויקט בוצעו כל התהליכים בשיתוף פעולה מלא עם העירייה ובהובלה משותפת עמה. לתדהמתנו, לאחר בחירתך לראש העיר ובאופן שאין דומה לו באף מקום אחר בארץ הפסיקה העירייה באופן חד צדדי את שיתוף הפעולה בקידום הפרויקט. הפסקת הפרויקט גרמה למשרד התיירות נזק עצום, תוך חשש שהכספים שכבר הושקעו יירדו לטמיון. בד בבד, הפסקת הפרויקט פוגעת כבר כעת בתיירות לעיר, בשים לב לכך שהפרויקט היה אמור כבר לפעול ולהביא עמו תנועה הולכת וגדלה של תיירות לחיפה, לבתי המלון שבה ולשאר העסקים הנותנים שירותים לתיירים".

 

 

בסיומו של המכתב תקף הלוי את התנהלותה של קליש רותם וכתב:  "מתוך הבנה לרצון של ההנהגה הנבחרת בעיר ללמוד את פרטי הפרויקט, המתנו בסבלנות אין קץ לקבלת החלטתכם בדבר המשך ביצוע הפרויקט והשלמתו. ואולם, החלטה כזו טרם ניתנה עד היום. בנסיבות אלה מובן כי אין המשרד יכול להמשיך ולהמתין עוד ולהימצא במצב שבו הכספים ששוריינו לצורך הפרויקט יאבדו. על כן נבקש להודיענו תוך עשרה ימים את עמדתה הסופית של העירייה באשר להמשך המיידי של ביצוע הפרויקט ובאשר להשלמתו. ככל שלא תתקבל הודעה כאמור ולא יתקיים שיתוף פעולה מלא כפי שהיה בעבר עם העירייה נסיק כי מבחינת העירייה יש לבטל את הפרויקט ונפעל בהתאם תוך שמירה על מלוא זכויותינו לרבות בעניין הכספים שכבר הושקעו בפרויקט זה. כמו כן נבקש לשוב ולהדגיש את הנזק הקשה אשר בראייתנו המקצועית עתיד להיגרם לתיירות בחיפה כתוצאה מביטול הפרויקט, וכן נבקש להפנות את תשומת לבך גם להוראות נוהל צת"פ (פיתוח תשתיות תיירותיות ציבוריות; ב"כ) באשר ליכולת המשרד להשתתף במימון פרויקטים עתידיים בעיר".

בתשובה למכתבו של מנכ"ל משרד התיירות כתבה קליש רותם כי "אין לעיריית חיפה כל התנגדות להמשיך את עבודת פרויקט 'נמל האורות'. כידוע לך, נכנסתי לתפקידי בנובמבר 2018, והפרויקט הונח על שולחני בד בבד עם העבודה על תקציב 2019 שגובש בלחץ זמן רב. בשל כך, הסיבה לעיכובים בהתחייבות הכספית היתה בראש ובראשונה היעדר תקציב בשנת 2019. למרות שהיו הסכמים עם משרד התיירות, פרויקט זה לא הופיע בספרי התקציב של עיריית חיפה. בימים אלו התחילו העבודות על תקציב 2020, ונשמח לדון בפרויקט מחדש לקראת תקציב זה. נוסף על כך, יש דוח ביקורת על ניהול פרויקט זה. אם נסכם על המשך הפרויקט, נצטרך לטפל בהמשך ניהולו בצורה תקינה".

כבר במרץ 2017 דווח ב"כלבו – חיפה והצפון" על הכוונה של משרד התיירות ועיריית חיפה להוציא את הפרויקט אל הפועל. תכליתו היתה להקים מיזם חזיון אור קולי בנמל חיפה בדומה לפרויקט "סימפוניה של אורות" בהונג קונג על מנת שיהווה אטרקציה תיירותית. לפי ההסכם בין העירייה למשרד אמורים שני הגופים להתחלק באופן שווה במימון הקמתו שעומדת על 20 מיליון שקל.

החברה הכלכלית הופקדה על הקמת המיזם, ואף הוצא מכרז להפעלתו שבו זכתה חברת גיל טייכמן. אלא שמאז כניסתה של קליש רותם ללשכת ראש העיר היא עצרה פרויקטים שהחלו בימיו של קודמה בתפקיד יונה יהב, ובהם "נמל האורות".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

23 תגובות
  1. זה כבר ממש לא מצחיק.

    עיתון כלבו. מחלה אוטואימונית. אתם בעד העיר או נגדה?
    התגובה של עינת קליש ענינית. אבל למה היא מופיעה אחרי יותר משלושת רבעי כתבה ארוכה ארוכה של זריקת האשמות מצד מנכ"ל משרד התיירות?
    ועוד אחרי זה מופיע המשפט האלמותי על תגובת העיריה שתובא כשתתקבל. זה כבר כל כך צפוי שגם כשיש איזושהי תגובה, זה עדיין מוצג כ'אין תגובה'.

    לגמרי יש מקום לדיון עניני בנושא. אבל זה ממש לא קורה פה.
    לכלוך על העיריה, לעומת זאת, יש ויש.

  2. מכתב מחשיד לשחיתות במכרזים

    40 מליון שקל ועוד אחרכך מליוני שקלים כל שנה הפעלת פרוג'קטורים מטופשים שיעשו זיהום אור בשביל תיירים שיעני יבואו ללון בחיפה בשביל לראות כמה זרקורי אור.
    לא פלא שכל הפרויקטים של משרד התיירות כושלים והכל נגמר בבזבוזי כספי ציבור.
    אולי כדאי לבדוק מה כל כך בוער למנכל המשרד כנראה שמקורביו מונו ליועצים וספקים בפרויקט והוא מפחד שאחרי הבחירות יתחלף המנכל והפרויקט יבוטל ומקורביו לא יוכלו לקבל לכיסם את סכומי העתק.
    האם זה מה שעומד מאחורי המכתב והתזמון הלחוץ??

  3. דני

    למה שלא תתחילו כתבה מזה שיש דו"ח מבקר על כשלים בניהול התקין של הפרויקט על ידי משרד התיירות והנהלת העירייה הקודמת? למה שלא תגידו שיונה ביזבז את כל הכספים ולא נשאר כלום לתקציב 2019? ( משרד התיירות הרי רוצה חלק גדול לתקצוב הפרויקט על ידי כספי הארנונה שלנו). שכבר לא נדב שבעיניי זה בזבוז כספים כי אף תייר לא יישאר לילה בשביל לראות זיקוקים של רבע שעה…לדעתי תגובה של קליש סבירה ביותר והיא צודקת לגמרי.

  4. יהוה

    לא מאלה שבעד קליש אבל אין לי שום בעיה עם זה שהיא סגרה להם ת'ברז. מספיק יש לנו את זיהום בתי זיקוק לא צריך גם את זיהום האור של אלה…

  5. יאללה הבייתה

    לא תיירות, לא בנייה, לא עסקים, מה כן? כלום. אין כלום במקום. כושלת, נחנקנו ממך.

  6. שאול

    מישהו יכול לומר להלוי שנקמפיין של יהב נגמר כבר
    מלונות תיירות נמל , תותים במיץ…

  7. יניב

    די , הגיע הזמן שתלך הביתה!!! די קליש, כל פעם מרגיש שאת לוקחת סכין ומסובבת יותר ויותר . לכי. זה לא בשבילך.

  8. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    קליש, מספיק לשלוח תגובות מפוברקות.

  9. ראש עיר מעולה

    כל הכבוד לראש העיר, האם נבדקו חלופות להשקעה של 10M

  10. יעקב

    כשראשת העיר התלושה הזו תגיב, ולא באמצעות שלוחיה בטוקבקים, ניתן יהיה להתחיל לבחון את הטענות לגופן. לא היתה שום בעיה להפוך את הכתבה על פניה. ולעניין "זיהום האור", אפשר להתייחס כאל זיהום טוקבקים מטעם.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שוב כמו כל דבר בעיר הזאת הכל מתרכז בתקציב יש או אין כסף וקליש מסבירה

  12. דין דין

    שוב כמו כל דבר בעיר הזאת הכל מתרכז בתקציב יש או אין כסף וקליש מסבירה את זה בכתבה.ומי השאיר את קופת העיר בגרעון? נחשו.

  13. אריק גבע

    כשלון של הקודם בתפקיד מקשה מאד על התפקיד של המחליף שלו.. זה נכון בכול מצב. הבעיה שתמיד יהיו כאלה שמובלים באמצעות רצועות חנק לזירה פעילה על מנת ללבות את הלהבות ולהראות שבעל התפקיד הנוכחי כושל. זו בכלל לא הבכעיה של ראש העיר קליש -זה ניסיון לתקן את הטעויות של בעל התפקיד הקודם – ואני מאמין שיש הצלחה. חיפה – לעולם לא תהיה עיר תיירות – הזיהום כבר יבריח את כול התיירים שיעשו לילה אחד בעיר.

  14. אניהו ירוק

    אלמלא חשים בקריסה במישורים רבים אפשר היה להתווכח על נמיזם. אלא שיותר ויותר מסתבר שקליש רותם לומדת על זקננו שלנהל עיר זה עניין מורכב מניהול משרד אדריכלים או בית ספר לשייט…

  15. חלי

    בועז
    מדוע לא הלכת,התקשרת לשאול את יונה היכן הכסף שאמור היה לשלם עבור הפרויקט הזה?

  16. משה - חיפה

    דיי, נמאס לנו ממך גברתי החולה.
    תשימי מפתחות ועופי לנו מהעיניים.

  17. אשכנזי

    כואב הלב הצעירים בורחים מחיפה עיר עיפה מתפוררת ומתפרקת רחמנות תחשבו על עתיד חיפה

  18. הסב דניאל

    קודם מתלוננים (בלי סוף) שחיפה לא על מפת התיירות… וכשמשרד התיירות כבר מקדם משהו בחיפה אז מתלוננים על זיהום אור? נו באמת. תגובות תומכי קליש כל כך צפויות ומגוחכות. זו לא חוכמה להאשים את קודמך בתפקיד על כל כישלון שלך… עצרת את פרוייקט נחל הגיבורים. עצרת את תוכנית המטרונית ברכס הכרמל…ועכשיו עצרת עוד תוכנית.. זה כבר גובל בסקנדל! אח"כ תתלונני שהממשלה עוצרת תקציבים לעיר…אבל בעצם זה בגללך…

  19. תתביישו כלבו

    עיתון כלבו העלוב.. רק יודע לנגח את קליש גם כשהצדק איתה.

  20. איפה הדוח המדובר?

    מריח שחיתות עד השמיים
    ועוד יש דוח על כשלים בניהול הפרויקט למה לא לפרסם את הדו"ח הזה
    למה כלבו עושים חצי עבודה תביאו את הדו"ח ומה שכתוב בו

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר