נמל המפרץ
נמל המפרץ

בעקבות הפרסום ב"כלבו – חיפה והצפון": ערר נוסף נגד נמל המפרץ

עיריית חיפה הגישה ערר נגד החלטת רשות הרישוי של הוועדה המחוזית, שעליה פורסם בלעדית ב"כלבו - חיפה והצפון", לאשר בקשה להיתר בנייה להקמת יסודות למבנה המשרדים הראשי של נמל המפרץ. "למהנדס הוועדה המקומית נודע על ההחלטה מפרסומים בתקשורת", נכתב בערר

פורסם בתאריך: 1.8.19 08:00

ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה תדון היום (חמישי) בערר שהגישה עיריית חיפה נגד החלטת רשות הרישוי של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה – חיפה מלפני כחודש וחצי לאשר בקשה להיתר בנייה להקמת יסודות מבנה המשרדים הראשי של נמל המפרץ.

את הבקשה להיתר, שעל אישורה דווח ב"כלבו – חיפה והצפון", הגישה חברת SIPG מסין, שבאפריל 2015 זכתה במכרז להפעלת נמל המפרץ. בהחלטה צוין כי הבקשה להיתר הוגשה לפי התוכנית המפורטת שיוזמת חברת נמלי ישראל (חנ"י) לנמל המפרץ, שלביטול ההחלטה לאשרה הגישה עיריית חיפה עתירה מינהלית לבית המשפט המחוזי בעיר יום לפני אישור הבקשה להיתר. את הבקשה להיתר אישרה רשות הרישוי המחוזית, שבה חברים יו"ר הוועדה המחוזית איתמר בן דוד, המכהן כיו"ר רשות הרישוי, ומתכננת מחוז חיפה ליאת פלד, המכהנת כמהנדסת רשות הרישוי.

בערר טוענת העירייה כי ההיתר אושר בניגוד להוראה בתוכנית המפורטת שקובעת כי "תנאי להיתר בנייה למבנים, מיכלים ומתקנים הנדרשים בהיתר יהיה הגשת תוכנית בינוי בהתאם לדרישות מהנדס הוועדה המקומית". חוק התכנון והבנייה קובע כי מהנדס הרשות המקומית יהיה מהנדס הוועדה המקומית, ובהתאם לכך מהנדס עיריית חיפה אריאל וטרמן הוא מהנדס הוועדה המקומית.

אלא שמעמדו המוניציפלי והתכנוני של נמל המפרץ הוא יוצא דופן, ורק חלק זעום משטחו שייך לתחום השיפוט המוניציפלי של עיריית חיפה ולמרחב התכנון המקומי של הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של העירייה.

שטחה של התוכנית המפורטת הוא 1,047 דונם, ומתוכם 20 דונם בלבד נמצאים במרחב התכנון המקומי – משבצת קרקע קטנה שנמצאת בשטחי היבשה המעטים הכלולים בתוכנית. שאר שטח התוכנית, כולל 840 הדונמים שיובשו בפועל לצורך הקמת נמל המפרץ, מוגדר כמרחב תכנון מחוזי (שטח גלילי), שהוא שטח שאינו מרחב תכנון מקומי ושבו הוועדה המחוזית מוסמכת לאשר היתרי בנייה באמצעות רשות הרישוי שלה. בהיבט השיוך המוניציפלי מוגדר כל השטח שיובש לצורך הקמת נמל המפרץ כשטח ללא שיפוט, כלומר אינו שייך לאף רשות מקומית.

בערר טוענת העירייה: "תוכנית נמל המפרץ חלה על שטח של כ-1,000 דונם, שחלקם מצוי בתחום מרחב התכנון הגלילי במחוז חיפה וחלקם מצוי במרחב התכנון של הוועדה המקומית – חיפה. מכיוון שאלו הם פני הדברים, מהנדס הוועדה המקומית היחיד שמוסמך לבחון את תוכנית הבינוי שמוגשת כשלב המוקדם לבקשות להיתרים בהתאם לתוכנית נמל המפרץ הוא מהנדס עיריית חיפה אריאל וטרמן. למרות התנאים המפורשים שנקבעו בתוכנית נמל המפרץ, הוועדה המחוזית קיבלה את ההחלטה נשוא ההיתר מבלי שהועברה למהנדס הוועדה המקומית תוכנית הבינוי לצורך בחינה ומתן הערות, מבלי לקבל את התייחסות הוועדה המקומית לבקשה ולתוכנית הבינוי ואף מבלי ליידע את מהנדס הוועדה המקומית על אודות הגשת תוכנית הבינוי והבקשה להיתר על פיה".

על הנסיבות שבהן נודע לעירייה על ההחלטה לאשר את ההיתר נכתב בערר: "הדברים חמורים אף יותר, שכן רשות הרישוי קיבלה את ההחלטה מבלי לעדכן את הוועדה המקומית ואת מהנדס הוועדה המקומית, לא מראש ולא בכלל. למהנדס הוועדה המקומית נודע על ההחלטה מפרסומים בתקשורת המקומית (!). מיד לאחר שפורסמה ההחלטה בתקשורת המקומית פנה מהנדס העיר, שהוא גם מהנדס הוועדה המקומית, ליו"ר הוועדה המחוזית והבהיר כי ההחלטה ניתנה בחוסר סמכות, שכן היא התקבלה מבלי שתוכנית הבינוי הומצאה לעיונו ובחינתו".

לערר צורף מכתבו של וטרמן אל בן דוד שבו צוין: "הופתענו לגלות מפרסומים באמצעי התקשורת המקומית כי רשות הרישוי קיימה דיון בבקשה להיתר בנייה לביסוס למבנה המשרדים הראשי בנמל המפרץ. על פי הוראות התוכנית המפורטת, תנאי מוקדם הוא הגשת תוכנית בינוי בהתאם לדרישות מהנדס הוועדה המקומית. חרף הוראות התוכנית המפורטת, תוכנית בינוי כאמור לא הומצאה לעיוני ולבחינתי".

יצוין כי בהחלטת רשות הרישוי צוין כי מולא התנאי המחייב הגשת תוכנית בינוי כאשר זו הוגשה לרשות הרישוי, נבדקה על ידי פלד ותוקנה לאחר ש"עורך התוכנית התבקש לערוך שינויים ותיקונים בתוכנית".

 

 

בכתב תשובה לערר ציינה הוועדה המחוזית כי הבקשה להיתר הוגשה לשטח גלילי, ותקנות הרישוי קובעות שבמרחב תכנון שכזה מופקד מתכנן המחוז על בחינת התאמת ההיתר המבוקש למצב הסטטוטורי: "מתכננת המחוז היא שבאה בנעליו של מהנדס הוועדה המקומית ככל שמדובר בתוכנית בינוי בשטח גלילי, כבענייננו. תוכנית הבינוי אושרה אפוא כדין, והחלטת רשות הרישוי לאשר את בקשת ההיתר ניתנה בסמכות כדין. נוכח כל האמור, מכיוון שתוכנית הבינוי הוגשה בהתאם לדרישות מתכננת המחוז בהתאם לקבוע בסעיף התנאי, בוצעו כדבעי הוראות התוכנית".

בתשובתה של חברת SIPG לערר נכתב: "השטח נשוא ההיתר כולו הוא שטח גלילי, שאין למהנדס הוועדה המקומית – חיפה כל סמכות לגביו. בשטח גלילי כל סמכויות הוועדה המקומית נתונות לוועדה המחוזית, ומתכנן המחוז הוא מהנדס הוועדה המקומית. רשות הרישוי המוסמכת לגבי שטח גלילי היא רשות הרישוי המחוזית, שבפניה נעשה הליך הרישוי".

גם חנ"י ציינה בהתייחסותה לערר כי "מכיוון שעסקינן בבקשה להיתר החלה אך ורק על שטח במרחב התכנון הגלילי שעליו אמונה הוועדה המחוזית, אין כל חובה להעברת תוכנית הבינוי שהוגשה בקשר עמה למהנדס הוועדה המקומית ואין צורך לתאמה עמו".

יצוין כי ביום בו הגישה העירייה את העתירה המינהלית נגד התוכנית המפורטת הוציא בית המשפט המחוזי צו ארעי אשר אוסר על ניפוק היתרי בנייה מכוח התוכנית, אך אינו מונע את אישורם.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אריאל ווטרמן, איש מקצוע, מבין עניין, אך ככל שטרם מצא לעצמו מקום עבודה אחר שראוי למעמדו, אין לו ברירה, אלא להסכים לכל "טרטוריה" של קליש, המטרטרת העירונית !!

  2. חחח... צודק! ...כמוהו כמו היועצת המשפטית שנמצאת באותה הבעיה

    זה המצב כרגע

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר