נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)
נמל המפרץ (צילום: רמי שלוש)

המאבק של קליש רותם עלה למדינה 21 מיליון שקל

פתיחת נמל המפרץ מתעכבת בשל המאבק שמנהלת ראש העיר עינת קליש רותם להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה בניגוד להמלצות המקצועיות. השבוע תעביר חברת נמלי ישראל פיצוי של 21 מיליון שקל לזכיינית הסינית SIPG

פורסם בתאריך: 11.8.19 12:17

בעקבות העיכובים הצפויים במסירת נמל המפרץ בחיפה להפעלה, שנגרמים בשל המאבק של ראש העיר עינת קליש רותם להארכת מסלול שדה התעופה בחיפה, צפויה חברת נמלי ישראל (חנ"י) להעביר השבוע פיצויים בסך של 21 מיליון שקל למפעילה הסינית SIPG – בעלת זיכיון להפעלת הנמל ל-25 שנה.

התקציב של חנ"י לשנת 2019 כולל שריון של 42 מיליון שקל לפיצוי הזכיינית הסינית במקרה שיחולו עיכובים במסירת הנמל, וזאת בהתאם להסכם שנחתם מולה (כל חודש של עיכוב צפוי מזכה את הזכיינית כבר עתה ב-3.5 מיליון שקל). לפי ההערכות, מחצית מהסכום – 21 מיליון שקל – תועבר בימים הקרובים לחברה הסינית. העירייה הגישה בחצי השנה האחרונה התנגדויות וערעורים לתוכנית הנמל על אף שרוב שטחו אינו נמצא בתחומה ומוגדר שטח גלילי, כלומר שאינו שייך לתחום שיפוטה של רשות מקומית, ורק אחוז אחד משטחו נמצא בתחום השיפוט שלה, ולכן זכאית לנקוט הליכים מול מינהל התכנון.

כזכור, ביום חמישי דחתה ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה פה אחד את הערר של העירייה נגד היתר שנתנה הוועדה המחוזית למבנה המרכזי של הנמל. במקביל לערר הגישה העירייה גם עתירה מינהלית שבעקבותיה הוצא צו ביניים המעכב את הנפקתם של היתרים שונים הנחוצים לצורך התקדמות העבודות והשלמתן לפי לוחות הזמנים המקוריים.

לא ניתן להעריך את היקף העיכוב שחל עד כה בהתקדמות העבודות, מכיוון שבמטרה לצמצם את הנזק מקדמת חנ"י בנייה של תשתיות שאינן תלויות במתן האישורים. עם זאת, ללא קבלת מלוא ההיתרים בעת הקרובה, מועד פתיחת הנמל שתוכנן לשנת 2021 יידחה.

 

 

גורמים בחנ"י מסרו כי התשלום לחברת SIPG, שלפי ההסכם עמה מכונה "מקדמה על חשבון שינויים ועלויות שבוצעו", אינו צ'ק שניתן במתנה. אם נושא ההיתרים ייפתר ותחול האצה בקצב העבודות כך שביצוע העבודות יעמוד בלוחות הזמנים המקוריים, סכום הפיצויים המועבר כעת בגין המחצית הראשונה של 2021 שבה הנמל, כפי שנראה עתה, לא יפעל, יוחזר לחנ"י.

דחיית הפעלת הנמל עלולה לעלות למדינה מאות מיליוני דולרים, ולא רק בגין תשלום הפיצויים. הקמת הנמל היא חלק מרפורמה לקידום התחרות שאישרה הממשלה בעקבות המלצות ועדת טרכטנברג להורדת יוקר המחייה. תחילת הפעלתו נחשבת על ידי גורמים מקצועיים חיונית להחלשת כוחם של הנמלים הקיימים ולשיפור התחרותיות במשק, ועד כה כבר הושקעו בפרויקט מיליארדי שקלים.

מעיריית חיפה נמסר בתגובה: "עיכובים רבים בפרויקט כלל לא היו קשורים לעירייה. מכיוון שתהליך התכנון של נמל המפרץ טרם הגיע לסיומו, כמו תהליכים רבים בארץ בתחום התכנון, כל עוד הם נמצאים בעיצומם הם עלולים להגיע לעררים ולבתי המשפט".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

10 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כך נאה וכך יאה. המאבק על שדה התעופה מוצדק מאין כמותו, ורק חושף שוב את העובדה, שמדינת ישראל רואה בחיפה לא יותר מאשר פח זבל לאומי, שכל מה שראוי להשקיע בו זה תשתיות מזהמות, שרק מזיקות לתושבי ולערי המטרופולין. התועלת של הנמל לעיר זניחה עד נמוכה, בעוד שהחמצת האפשרות להקים כאן שדה תעופה אזורי בינוני – היא משמעותית גם לתושבי העיר וגם לכל הצפון. כל זה מביא למסקנה, שבראייה היסטורית, מדינת ישראל בעיקר מפריעה לחיפה, ו-21 מיליון שקל שהעיכובים המוצדקים גרמו, הם סכום זעום לעומת הנזקים שהממשלה עוללה לעיר.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    לא ברורה המטרה, האם המאבק הנ"ל יצמצם את הזיהום? כנראה שלא מכיוון שכל מטרתה של קליש להקים שדה תעופה. שדה תעופה הנ"ל יגדיל את הזיהום והרעש, אז בשביל מה כל הבאלגן.?!?!

  3. אריק מירובסקי

    אם אפשר להתייחס לנמל חיפה כאל בשורה – מדובר בבשורת איוב; בדיוק כמו מצבור הזיהומים הסמוך, הממוקם במפרץ חיפה; תושבי חיפה שילמו ואף משלמים הן בכסף והן בבריאות, בגלל עשרות שנים של הפקרות והזנחה ממשלתיים. 21 מיליון השקלים היו נמנעים, אם המדינה היתה מתחילה להתייחס לחיפאים לא כאל מצבור מטומטם של קולות בקלפי, אלא כאל תושבים עם זכויות. שדה התעופה הצנוע במפרץ אינו מיותר. להיפך – הוא נדרש יותר ויותר, עקב הביקושים הגדלים לטיסות, גם בצפון הארץ. ומי שלא חשב על זה מראש – שישלם.

  4. מיטל

    ראש עיר מנותקת , עקשנית , שלא רואה את התושבים ממטר .אפילו בישיבת מועצה היא מסתתרת בחדר השני .

  5. חיפאי

    האמריקאים דורשים ניתוק קשר עסקי עם הסינים ומזהירים שאוניות הצי השישי לא יגיעו לנמל חיפה. רצוי להיענות לדרישה האמריקאית ולנתק את הקשר הסיני. אין סיבה הגיונית לכך שמונעים את הרחבת ש.ת. חיפה והפיכתו לשדה בין לאומי במיוחד אחרי סגירת שדה דב ובקרוב שדה הרצליה. רונית קליש היא "הנער עם האצבע בסכר"!!! הפיכת שדה חיפה לשדה בינלאומי תחייב הזזת הלבניות של בתי הזיקוק וסגירה של מספר מפעלים ולכן הון/שלטון מערימים קשיים כנגד היגיון בריא.

  6. מאיר מחיפה

    מניסיוני רב השנים עבודה עם סינים בארה"ב הם אינם ישרים ובשלב מסוים הם יהפכו את הנמל וחיפה לבעלי הבית . להרוויח מהם לא נרוויח. חיפה תהפוך למחסן סיני.לעומת זאת נמל תעופה זה עסק נקי שמביא אלפי מקומות עבודה עם משכורות טובות גם לסבל הפשוט או למנהלים בכירים. תושבי הצפון לא יסעו לנתב"ג ויקצרו את הזמן בדרכים לשדה. קליש צודקת והלוואי שהאמריקאים יכנסו לעיניין ויסלקו את הסינים מכאן.

  7. רק שני שדות - עירוני ואזורי - זה הפתרון

    האמת היא שנדרשים בחיפה שני שדות. האחד הקיים כולל הארכת המסלול שישמש גם לשדות הגז, למסוקים, למטוסים קלים ועד טיסות שכר ליעדים קצרים כמו קפריסין וכרתים. השני שדה בינלאומי גדול ברמת דוד עם מליוני תיירים ונוסעים מהצפון לכל היעדים בעולם, כמו נתב"ג עם מסלול נחיתה למטוסים גדולים רחבי גוף. ברור שלא יגיע לגודל נתב"ג ישאר תמיד עד 20% ממנו אבל זה חיוני לפיתוח הצפון.

    המאבק של קליש לכן לא מיותר אבל לא יביא פתרון מלא. רק השארת השדה פיתוח שלו ובמקביל הקמת נת"גל – נמל תעופה גליל, זה הפתרון היחיד שיפתח את כלכלת הצפון אנחנו אזרחים שווים מגיע גם לנו לטוס תוך חצי שעה במקום להגיע לנתב"ג שעתיים ברכבות.
    זה גם יעודד מאד את התיירות לצפון.

  8. אניות נוסעים מגיעות

    את נמל חיפה פוקדות אניות נוסעים מפוארות עם אלפי נוסעים, בכל שבוע. והם רק "מציצים על חיפה" ועוברים לתור מקומות אחרים בארץ. מוטב קודם לשפר את האטרקטיביות של העיר לתיירים. האובססיה של קליש לנמל תעופה אולי תביא מטוסים ותיירים לארץ , אבל מי אמר שהם ירצו דווקא להיות בחיפה. ובינתיים העיר נראית מוזנחת כפי שלא היה שנים רבות, וארועים מבוטלים.. דומה שקליש שכחה שיש עוד כמה נושאים לטפל בהם. נוכחותה בפעילות לטובת תושבי העיר – אינה מורגשת.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר