הזמר מרדכי בן דוד והיועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין בבית המשפט
הזמר מרדכי בן דוד והיועצת המשפטית לעירייה עו"ד ימית קליין בבית המשפט

בית המשפט פסק: האירוע לגברים בלבד לא יתקיים

בית המשפט המחוזי בחיפה קיבל את עתירתה של שדולת הנשים בישראל ואסר על עיריית חיפה לקיים מחר את האירוע לגברים בלבד. בהחלטתו מתח סגן נשיא בית המשפט השופט אברהם אליקים ביקורת על העירייה: "מוטב כי תלמד את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ותשקול לפעול בהתאם לאמור בהם"

פורסם בתאריך: 25.8.19 19:07

סגן נשיא בית המשפט המחוזי אברהם אליקים קיבל את עתירתה של שדולת הנשים בישראל נגד עיריית חיפה ואסר על העירייה לקיים את האירוע לגברים בלבד בכיכובם של הזמרים מוטי שטיינמץ ומרדכי בן חיים, שאמור היה להתקיים מחר במרכז הקונגרסים.

השופט אליקים כתב כי "אין בפסק דין זה כדי להביע עמדה לגבי אופן התמיכה באירוע זה או אחר, אין כל מניעה לתמוך גם באירועים לציבור החרדי, ומוטב כי עיריית חיפה תלמד את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה ותשקול לפעול בהתאם לאמור בהם".

למרות שהעתירה התקבלה קבע סגן נשיא בית המשפט כי כל צד יישא בהוצאותיו בשל עיתוי הגשתה ואי צירוף מראש של כל המשיבים הרלוונטיים.

בית המשפט ציין כי "השאלה העיקרית הטעונה הכרעה היא אם לאסור קיום אירוע שמנוהל בחסות עיריית חיפה ובמימון מטעמה באולם ציבורי בשל איסור כניסת נשים לאירוע… היום קוים דיון ארוך בנוכחות הצדדים לעתירה, וחשוב לציין כי היועץ המשפטי לממשלה התייצב לדיון ומסר תגובה בכתב ולפיה הוא מתנגד לקיום האירוע במתכונת זו… לאחר שהוחלפו דברים בין נציגי העירייה לבין נציגי היועץ המשפטי הודיע היועץ המשפטי לבית המשפט כי העירייה לא עמדה בנטל על מנת להבהיר את ההצדקה לקיומו של האירוע הספציפי המיועד לגברים בלבד".

 

 

בית המשפט מתח ביקורת קשה על העירייה וקבע בהחלטתו כי "לאחר שמיעת טיעוני הצדדים בדיון, שבו ניתן לעירייה להעלות כל טענה שחפצה, שוכנעתי כי הליך קבלת ההחלטה על קיום האירוע נעשה בחוסר סבירות קיצונית וללא תשתית עובדתית מינימלית. למצער, העירייה במעין התנשאות לא סברה כי יש להציג בפני בית משפט מידע כלשהו והסתפקה בסיסמאות ובאמירות כלליות ללא נתונים. לא שוכנעתי כי התקבלה בעירייה החלטה של גורם מינהלי מוסמך לאחר קבלת ייעוץ משפטי ובחינת הנתונים במלואם, ואדגיש כי התנהגותה הבעייתית של העירייה בלטה בראש ובראשונה מהעובדה שהיא בחרה להתעלם מעמדת היועץ המשפטי לממשלה. הייתכן כי רשות מינהלית בנושא ציבורי כה חשוב ועקרוני, שהביא את היועץ המשפטי לממשלה להודיע כי הוא מבקש להצטרף לדיון, לא סבורה שעמדתו ראויה לתגובתה או להתייחסות מצדה?! התנהגות זו היא תמוהה גם בשל העובדה כי כאשר השיבה העירייה לעותרת (שדולת הנשים; ב"כ) היא סיימה את מכתבה באמירה 'עיריית חיפה ממתינה לקבל את התייחסות היועץ המשפטי לממשלה בעניין', ממתינה כדי להתעלם?".

בית המשפט המשיך בביקורת על העירייה וכתב: "הופתעתי לגלות בדיון בעל פה טיעונים רבים מצד העירייה שאין להם ביטוי בכתובים, ולפי אחד מהם הסתבר כי ההחלטה על קיום האירוע התקבלה במחלקת התרבות בעירייה ללא ייעוץ משפטי. לטעמי, אירוע שנעשה 'לראשונה בחיפה' ושבו מבקשת העירייה למנוע כניסת נשים ולממנו מכספי תושבי העיר מחייב בחינה משפטית של האירוע על סמך המצב המשפטי הקיים".

בית המשפט הוסיף כי "יש לדחות כל ניסיון להבחין בין נשים לגברים על בסיס טעמים שאינם רלוונטיים, ולא הוכח בפני מהם הטעמים שלפיהם פעלה העירייה. היאחזות העירייה בחזקת התקינות המינהלית לא יכולה לעמוד לה במקרה כה בוטה של הסתרת מידע מבית משפט ואי הצגת נתונים כלשהם. העירייה טענה לראשונה בדיון כי מקוימים גם אירועים לנשים בלבד ויש לבחון את המכלול כולו לבקשתה. הבעיה היא שלא ניתן לבחון את המכלול כולו מבלי שמציגים נתונים. עד עתה אין מידע כלשהו מטעם העירייה מהו הסכום שמתוקצב לאירוע, מהו הסכום שמתוקצב לאירועים אחרים ומהו היחס בין סך כל האירועים הנערכים בעיר לבין אירועים הנערכים בהפרדה והתאמתו של יחס זה להיקף הקהל המעוניין בהפרדה".

עוד נכתב בהחלטה כי "רשות מינהלית סבירה לא יכולה לקבל החלטה סתם כך על קיום אירוע לגברים בלבד מבלי לבחון את הנתונים הספציפיים, ומכיוון שעיריית חיפה לא הציגה נתון כלשהו בנושא זה – לא במכתביה, לא בתגובתה לעתירה וגם לא בדיון בעל פה שבו התרתי לבאי כוח העירייה לטעון כל טענה שחפצו – מסתבר כי גם נכון ליום הדיון לא הוצגו נתונים ומידע המצביעים על תשתית ראייתית מינהלית שלפיה התקבלה ההחלטה. מיותר לציין כי החלטות כה מהותיות הנמצאות בלב זכויות היסוד של כל אדם – איש ואשה – לא מתקבלות בסתר ללא בסיס משפטי ותיעוד בכתב".

עוה"ד חגי קלעי, גלי זינגר ומרים זלקינד שייצגו את שדולת הנשים מסרו בתגובה: "אנו מברכות על החלטת בית המשפט המחוזי לאסור על קיום אירוע מוזיקלי בחיפה במימון ציבורי ובמרחב ציבורי, תוך הדרה מוחלטת של נשים. בעשרות מקרים לאחרונה ראינו איך נשים מסולקות מהמרחב הציבורי – נערה הורדה מהאוטובוס בגלל אורך המכנסיים שלבשה, ילדים וילדות בגן יבנה הופרדו בכפייה בעלייה על מתקני שעשועים, ובעפולה נכפה על נשים לעמוד באירוע מאחורי המחיצה. הדרת נשים היא מפלצת שאינה יודעת שובע. טוב עשה בית המשפט שעצר את המגמה המסוכנת והבהיר באופן חד משמעי כי 'שוויון הוא נשמת אפה של מערכת מינהל ציבורית'. נשים אינן ולא תהיינה אזרחיות סוג ב' בישראל".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

13 תגובות
  1. ירון

    חופש הביטוי במדינה הופך בלי משים לדיקטטורה היום זה לחרדים מחר לערבים ואחר כך לציבור הכללי כך בדיוק מתחיל מדינה דיקטטורית!!!!!! מדינה דמוקרטית אמיתית זה לא היה קורה ..דוגמת ארה"ב שם אין בעיה אם אירועים בהפרדה לחרדים זה הרי חופש הביטוי כל אחד פועל איך שבא לו בלי שזה פוגע באחרים!!! החרדים רוצים הפרדה ככה נהוג אצלם למה לאסור זאת עליהם למה לא לכבד את הרצון שלהם!!!!! למה לערבים לא אוסרים שום דבר המנהגים שלהם?????

  2. החלטה לא הוגנת

    כמובן החלטה של בית משפט-חובה לקבל ולכבד.
    אבל זו החלטה שפוגעת בפרט ובזכותו לחיות את חייו באופן שלא פוגע באנשים בקהילה שלו.
    בעתיד אנשים יערערו על מופעים של הומואים,לסביות או סתם אירועים סגורים של נשים ולא חסרים כאלה.
    מדוע שם כן ופה לא?
    כנגד אוכלוסיה חרדית כנראה קל לקבל החלטות כאלה כי כנראה זו אוכלוסיה חלשה בלי לובי פוליטי וסוללות של עורכי דין.
    לא הוגן.

  3. אם מורידים את מימון העיריה

    אפשר , לדעתי, על פי ההנחיות של היועץ המשפטי לממשלה, כן לקיים את האירוע. השדולה מנצלת כל פירצה כדי להבליט את קיומה. קיום מיותר, ועדיף לסייע לנשים במצוקה או לגברים במצוקה, בתקופות קשות בחיים. הכל פטפוטי אגו ובזבוז זמן של כל המעורבים בנושא. וכמובן בזבוז כספי ציבור לריק.

  4. חיפאי

    כמה אירועים היו בחיפה בחופש הזה לנשים חרדיות בלבד ללא גברים הדרת גברים!!!!!! איפה שדולת הגברים??? (אלא מה הכל פוליטי) תעזבו את החרדים תנו להם להנות גברים בנפרד נשים בנפרד וחלאס על הכפיה החילונית

  5. למתלוננים על פסיקת בית המשפט

    אף אחד לא אומר לחרדים לא לעשות אירוע *פרטי* מהכסף *שלהם*.אבל זה נגד החוק לעשות הפרדה מגדרית מכספי הציבור בדיוק כמו שאני לא יכול לעשות מסיבת יומולדת מכספי ציבור לילד שלי. בארה"ב הם יכולים לעשות אירועים *כי הם ממנים מכספם האישי*

  6. יצחק

    אפשר להציל את האירוע לארגן כמה אנשי העסקים שיתרמו למפוע שזה לא היה על חשבון העריה והציבור .וכך לא היה שום טענה לגבי האירוע כי זה היה אירוע פרטי. טיפ .שהיה בצלחה בעזרת השם שתפרסמו את דברי.בהצלחה בעזרת השם.

  7. ערן

    ועיקרי הדברים: תמיהה מוחלטת על דרך קבלת ההחלטות בעיריית חיפה. חובבנות שזועקת לשמיים.

  8. זו הסיבה שהן עושות כל כך הרבה רעש !

    שדולת הנשים בישראל

    מטרות העמותה: לפעול להעמקת מודעות הציבור בישראל בדבר הצורך להגיע לשוויון בין המינים. לפעול נגד תופעות של אפליה על בסיס מין. שנת הקמה: 1985 מחזור פעילות ב-2007: 3.3 מיליון שקל תרומות ב-2007: 3.7 מיליון שקל הוצאות הנהלה וכלליות: 335 אלף שקל, 10% מהמחזור משכורת גבוהה: שרון קליימן, רכזת ארצית – 172 אלף שקל (עלות שכר) בשנת 2007 ממוצע חמש משכורות גבוהות: 147 אלף שקל בשנה (עלות שכר)https://www.haaretz.co.il/misc/1.1182476

  9. קליין, קפיש?

    הגברת ימית קליין –
    את אחראית על המחדל הזה.. אבל על עוד רבים מאד קודם
    מסתבר שהייעוץ המשפטי של העירייה לוקה בחסר, וראו את זה גם בישיבות המוקלטות של מועצת העיר
    מצופה מהגברת קליין להסיק מסקנות ולפנות את תפקידה לאנשים שיידעו לפרש היטב את הנחיות היועץ המשפטי
    לממשלה וכל הנחיות משפטיות אחרות.

  10. מברך מאד על ההחלטה, הסוף לשדולת הנשים (שגם היא בעלת שם מפלה ומדיר)

    כל ארוע לנשים בלבד מעתה ניתן לבטל, כולל ארועים פמיניסטיים להעצמה נשית או כאלו שמזמינים נשים בלבד (מרוץ נשים וכד')
    מעתה נגמר העידן הפמיניסטי ככה שמעז יצא מתוק.
    העירייה מעכשיו לא יכולה לממן שום ארוע בעל מאפיין מגדרי אחד מובהק, וכאלו יש רק אצל הפמיניסטיות..

  11. עוז

    פעם בימי אבא חושי חיפה היתה " אדומה".
    כיום אצל גב עינת קלישר חיפה הופכת ל"שחורה" .
    חבל.שתלך הביתה!!!

  12. שחור, זה צבע שגורם שתראה רזה..צנוע.. לכן זה עדיף.

    אדום, טוב למלחמת שוורים…

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר