שבת (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
שבת (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

זמני כניסת ויציאת השבת בחיפה ופרשת השבוע

שישי, כ"ד בטבת תשפ"א, כניסת השבת: 16:20. שבת, כ"ה בטבת, יציאת השבת: 17:31. פרשת "שמות": תנו כתף והושיטו יד

פורסם בתאריך: 8.1.21 14:33

"ברוך שחלק מחוכמתו לבשר ודם" – זה מה שיש לומר על הפלא והנס של פיתוח החיסון לנגיף הקורונה. בתחילת המשבר לא חלמנו בתחזית הכי אופטימית שיהיו חיסונים מהר כל כך, והנה אנחנו זוכים לכך ולתקווה שבעזרת ה' בקרוב תסתיים המגיפה.

כאן בארץ מתנהל מבצע תן כתף בהצלחה מסחררת, יותר מאשר בכל מקום אחר בעולם, ועל זה נאמר "ארץ אשר עיני ה' אלוקיך בה". כלומר יש לנו השגחה אלוקית מיוחדת, ושליחים נהדרים במערך הרפואה. צריך להגיד גם מילה טובה לראש הממשלה בנימין נתניהו על הרכישה המהירה והחכמה.

אבל יש נגיף נוסף שמאיים עלינו – נגיף המחלוקת ופירוד הלבבות. נגיף זה משתולל בכל מערכת בחירות אשר מתרחשת כאן פעם בכמה חודשים.

בפרשת שמות נקרא על בני ישראל כשהם כבר בגלות מצרים ועל המנהיג שיוציא אותם משה רבנו. משה מסתובב בקרב העם ונקלע לסיטואציה של "שני אנשים עברים נצים". הוא לא נשאר אדיש ופונה אל אחד מהם – "ויאמר לרשע למה תכה רעך". שימו לב שהתורה מכנה אותו רשע עוד לפני שהכה את חברו, אלא כבר משהתכונן והרים את ידו לכיוונו. ואכן פוסקים חז"ל "כל המרים יד על חברו להכותו נקרא רשע".

מה הרעיון הטמון בכך? נכון, עצם הרמת היד עדיין לא מזיקה לזולת, ואי אפשר לדון מישהו רק על כוונה ללא מעשה בפועל, אבל מבחינה מוסרית, הבעיה מתחילה מעצם הרמת היד והגישה התוקפנית והאלימה, ולכן הוא נקרא רשע.

 

 

ויש כאן עניין עמוק אפילו יותר: המטרה האמיתית אשר לשמה אלוקים ברא לנו ידיים היא בשביל לתת איתן, להושיט יד ולעשות חסד, וכאשר מרימים את היד במטרה להכות חלילה, מעוותים את הכוונה וחוטאים למטרה.

אחרי שמשה שואל את הרשע מדוע הכה את רעהו, זה הוא משיב לו: "הלהרגני אתה אומר כאשר הרגת את המצרי?". מסופר שביום שקדם לו נחשף משה נחשף למקרה של נוגש מצרי מתעלל ומכה את אחד מאחיו היהודים, והציל אותו בהריגת המצרי. עכשיו, כשמשה מבקר את הרשע, הוא מאיים להלשין עליו לפרעה. "ויירא משה ויאמר אכן נודע הדבר". משה רואה את אחיו היהודים רבים מכות ועוסקים בלשון הרע על אחיהם, אז הוא ירא וחושש שמא הם לא ראויים להיגאל ולצאת ממצרים. זהו דבר מדהים מכיוון שבאותו זמן רבים מעם ישראל התבוללו ועבדו אלילים, אבל דברים אלו לא גרמו למשה לחשוש שהם לא ראויים לגאולה. מה גרם לו לחשש הזה? כאשר ראה אותם בפירוד לבבות. זה ורק זה יכול חלילה לעקר ולבטל את עם ישראל ולמנוע ממנו גאולה.

מבצע תן כתף יוציא אותנו בעזרת ה' מהנגיף הבריאותי, אבל אנחנו צריכים עכשיו גם את מבצע הרם והושט יד'. להושיט יד לאחווה ולעזרה, לאהבת ישראל ולקירוב לבבות. רק כשאנחנו ביחד אנחנו ראויים לגאולה. יח"ד הם ראשי תיבות של יש חילוקי דעות. זה בסדר, לגיטימי וחשוב שיהיה מגוון של דעות, בתנאי ש"שבת אחים גם יחד" באהבה, באחווה ובכבוד הדדי.

שבת שלום ומבורך.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר