המתחם של עמותת לב ח"ש ברחוב יל"ג
המתחם של עמותת לב ח"ש ברחוב יל"ג

באופוזיציה ובקואליציה מתנגדים לפינוי לב ח"ש

אביהו האן מהירוקים: "לפנות את עמותת לב ח"ש ללא פתרון זה פשע". חדוה אלמוג: "האמירות של עיריית חיפה על נכסים חלופיים הולמים הן תמוהות". שמשון עידו: "הכל נעשה כדי לדאוג למגזר אחר". שרית גולן שטיינברג: "השנה האחרונה הוכיחה את חשיבותה של העמותה". העירייה בתגובה: "מאבק על גב התושבים"

פורסם בתאריך: 31.1.21 08:48

תביעת הפינוי שהגישה עיריית חיפה לבית משפט השלום נגד עמותת לב ח"ש, אשר נחשפה ב"כלבו – חיפה והקריות", גרמה לסערה בקרב חברי מועצת העיר, הן מהקואליציה והן מהאופוזיציה, שמביעים ביקורת קשה נגד הצעד שאותו נקטה העירייה ומתייצבים לצדה של העמותה. באופוזיציה אף פועלים לקיום ישיבת מועצה שלא מן המניין כדי להעלות את הנושא על סדר היום.

יו"ר סיעת הירוקים אביהו האן: "זה חמור מאוד שעמותה שמספקת סיוע רב כל כך לאוכלוסיות חלשות והיא זרוע מבצעת של אגף הרווחה של עיריית חיפה נדרשת להתפנות. העמותה מספקת מדי חודש אלפי מנות מזון לנזקקים, וגם אנחנו, חברי סיעת הירוקים, מתנדבים שם מפעם לפעם ומסייעים בהכנה ובחלוקה של מזון. לפנות אותה ללא פתרון זה פשוט פשע. העמותה נמצאת שם יותר מ-20 שנה ועושה עבודת קודש, וגם אם היא נמצאת שם מתוקף הקצאה שאינה תקפה, זה עניין פורמלי שאפשר לסדר. אפשר גם למצוא פתרון בדמות נכס אחר. המשמעות של פינוי היא סגירת העמותה בלי לתת פתרון למאות ואולי לאלפי נזקקים, וזה חמור מאוד. בהנהגת העירייה אין חמלה".

חדוה אלמוג מסיעת יונה יהב וצעירי חיפה: "כשהעירייה מסתכלת על התושבים היא צריכה לעשות זאת במבט על שבוחן את השירותים שהיא נותנת לעומת השירותים שהיא מקבלת כהשלמות מעמותות. לב ח"ש התחילה לפעול בתקופתו של ראש העיר עמרם מצנע, שראה חשיבות בפעילותה לטובת נזקקים וניצולי שואה, והעמיד לרשותה מבנה. גם יונה יהב הבין את חשיבותה של העמותה, וזו פרצה דרך בהרבה תחומים – הקמה של מרפאת שיניים בהתנדבות, של מרכז רהיטים לנזקקים, של מערך מתנדבים במחלקה האונקולוגית בקריה הרפואית רמב"ם, ושל מלונית סמוך לרמב"ם לטובת בני משפחות של ילדים חולי סרטן שאינם יכולים לחזור הביתה בכל יום. הנכס ברחוב יל"ג אפשרה לעמותה לצמוח ולהציע שירותים נוספים. לדעתי, ההתעקשות של הנהלת העירייה ושל ראש העיר עינת קליש רותם להוציא אותה מהנכס היא עניין אישי של סכסוכים במגזר החרדי, ובעניינים כאלה יש להזיז הצדה את כל המשקעים. בעירייה טוענים שהוצעו לעמותה מקומות חליפיים, אבל אנשי העמותה אמרו לי שהמקומות החלופיים אינם הולמים את צרכיה. אני רוצה להזכיר שכבר לפני שנה החליטה העירייה להוציא את לב ח"ש מהנכס ולהקצות אותו למוסד חינוכי חרדי, ורק התערבות של משרד הפנים מנעה זאת. האמירות של העירייה על נכסים חלופיים הולמים הן תמוהות בלשון המעטה. כולנו צריכים להזדעק ולבטל את ההחלטה הזו כי היא לא הולמת ולא ראויה. אין ספק שסגן ראש העיר מיכי אלפר מנסה להשתלט על מבנים בהדר. אני מתכוונת לעלות את הנושא במועצת העיר".

יו"ר סיעת הליכוד במועצה שמשון עידו: "המשמעות של פינוי העמותה מהנכס היא שפעילותו תיפול על אגף הרווחה בעירייה שלא ייתן את המענה המיטבי. זה דבר שלא ניתן להבין אותו, אבל צפוי לאור העובדה שמי שמנהל את העיר עושה זאת באופן כושל כל כך במשך שנתיים וחצי. הניהול הוא כושל ורופס, והתושבים רק מחכים שתיגמר הקדנציה הזו. אנחנו, חברי האופוזיציה, נקיים השבוע סיור במקום כדי שהציבור בחיפה יבין את תרומתה של העמותה. יש לי הרגשה שהכל נעשה במטרה לדאוג למגזר אחר. עד שיש גוף חשוב כל כך, אז בועטים אותו החוצה כדי לדאוג למגזר אחר שכבר דאג לעצמו יפה מאוד בשנתיים וחצי האחרונות".

כאמור, הכעס על המהלך של העירייה אינו נחלתה של האופוזיציה בלבד, וגם בקואליציה של קליש רותם נשמעת ביקורת קשה. יו"ר סיעת חיפה בשבילנו שרית גולן שטיינברג: "צר לי על נקיטת הליכים משפטיים נגד עמותת לב ח"ש, שלאורך שנים סייעה לעשרות אלפי משפחות. השנה האחרונה הוכיחה את חשיבותה של העמותה, כאשר על רקע משבר הקורונה היא דאגה לספק סלי מזון באופן קבוע לאלפי משפחות נזקקות בעיר. מיקומה של העמותה בתוך שכונת הדר מאפשר לתושבים הנזקקים נגישות בקבלת שירותים מהעמותה. חובה למצוא מבנה מתאים למוסד חינוך עבור תושבי העיר החרדים, אך ספק אם המבנה שבו שוכנת העמותה עונה על התקנים הנדרשים לשמש בית ספר".

יו"ר שדולת הגמלאים אלי לנדאו: "אני לא מבין למה העירייה רוצה שהם יתפנו משם, וגם אם כן – לפחות שיתנו להם מקום אחר. הם עושים מצוות לאנשים, לכן אני מתפלא. לא קיבלתי מידע מהעירייה על השאלה מדוע היא דורשת את הפינוי. אי אפשר להוציא אותם בלי לתת להם מקום חלופי שיענה על כל הדרישות שלהם כדי לאפשר להם להמשיך ולפעול כמו שהם פעלו עד היום. לפחות היו מסבירים לנו, חברי המועצה, למה עושים את זה לפני שניגשים לבית המשפט. לב ח"ש עושה עבודת קודש – עוזרת לאוכלוסייה חלשה, לתושבים ותיקים ולאנשים בשולי החברה. אני רוצה לקבל הסבר לכך ואפנה לראש העיר כדי לדעת מדוע מבקשים לפנות את העמותה לפני שנמצא לה מקום חליפי. אם באמת הציעו להם מקומות חלופיים אך העמותה סבורה שהם לא ראויים, צריך להמשיך ולחפש עד שיגיעו לסיכום. אני המום. צריך קצת רגישות בעניין".

יעקב פיינגולד מסיעת חיפה מתחדשת של סגן ראש העיר דוד עציוני מתעתד לערוך סיור במקום: "אני חייב לראות מה הסיבה שמעיפים אותם משם. אם העמותה היא מסודרת, אז שיחדשו את החוזה ויסדירו את זה מבחינה חוקית או שימצאו לה אלטרנטיבות. לא צריך לזרוק אותה לרחוב. בכוונתי לפנות למנהלת אגף הנכסים בעירייה פנינה פז כדי לשמוע את ההסבר לכך, ואחרי זה אביע את דעתי. נשתדל להביא פתרון כדי שכולם ייצאו מרוצים".

תמי ברק, גם היא מסיעתו של עציוני, אומרת שהיא פנתה לקליש רותם ולמנכ"ל העירייה אוהד שגב כדי לקבל הסברים: "אני ממתינה לתשובה. כתבתי להם שלב ח"ש היא עמותה שעוזרת לקשישים ולילדים, ואיך העירייה מרשה לעצמה לפנות עמותה שמסייעת לנזקקים. כתבתי להם גם שאני מצפה שהם ימשכו את התביעה".

 

 

בתוך כך שלח יו"ר ועד שכונת הדר אליעזר הברמן מכתב לקליש רותם שבו הוא כתב: "בצער רב קראתי על ההחלטה לפנות את עמותת לב ח"ש שאני גר מטרים ספורים ממנה ועוקב אחרי פעולתה מאז שהיא שם. העמותה עוזרת לקשישים חסרי אמצעים מהשכבות החלשות באוכלוסייה. מה היה שם קודם? עזובה ושממון של בית הספר הדתי עציון שנסגר בשנת 1992. העמותה שיפצה את המקום, חידשה אותו והפכה אותו לאבן שואבת לעזרה לחלשים שבחברה. אסור לפנות מוסד זה. פינויו יהווה מכה אנושה לאוכלוסיה החלשה שתהיה עוד יותר חלשה, מה גם שלדעתי אין כל סיבה לפינוי. אני פונה לרגש ולחמלה שלך – אנא, לא לפינוי לב ח"ש שהיא עמותה נהדרת שעוסקת במצוות ובמעשים טובים למען אוכלוסייה חלשה שהגורל לא האיר לה פנים. אני מקווה כי פנייתי אלייך תעזור ולו במעט, וחרב הפינוי תוסר מצווארה של העמותה שתמשיך במצוות העשייה הברוכה שלה".

מעיריית חיפה נמסר: "העירייה הציעה לעמותת לב ח"ש כמה חלופות למבנה בית הספר שנדרש למערכת החינוך ושאת פינויו דורש משרד החינוך. הצעתה של העירייה ניתנה בשל הצורך להבטיח חינוך בתנאים הולמים לכל ילדי העיר ודרישה של משרד החינוך לפנות מבנים שהוקמו במטרה לשמש כבתי ספר ואשר אינם משמשים למטרה זו. העירייה פנתה להנהלת העמותה כבר לפני יותר משנה בהצעה להעתיק את פעילותה לנכסים חלופים שייתנו מענה הן למשרדי העמותה, הן לאחסון ולתצוגת הרהיטים והן לפעילותה של מרפאת השיניים. במסגרת זו קיימו נציגי העירייה שני סיורים עם ראשי העמותה כבר במהלך חודש יוני, שבהם הוצגו בפניהם כמה נכסים חלופיים שיבטיחו את המשך פעילותה. נציגי העמותה, שפועלת במשך שנים ללא הקצאה מוסדרת במבנה של בית הספר המשמש ברובו לצרכי אחסון, בחרו להתעלם מכל פניותיה והצעותיה של העירייה. בנסיבות אלה פועלת העירייה לפי דרישת משרד החינוך ומחויבותה כלפי תושבי העיר וילדיהם להשבת המבנה לייעודו המקורי כבית ספר".

עוד נמסר כי "עיריית חיפה תומכת ומסייעת לפעילותן של עמותות הפועלות למען הציבור וטובתו, אך אין הדבר יכול לבוא על חשבון הילדים, רווחתם וצרכיהם החינוכיים. לפיכך, כל הקצאת נכס המתבצעת על ידי העירייה נבחנת באופן מעמיק, בין השאר בהתאם לאופי הפעילות, להיקפה, למיקומו הגיאוגרפי של הנכס ולאופן שבו הוא הוקצה. בתוך כך נבחנים גם צרכיה של מערכת החינוך, המחסור בבתי ספר והודעתו של משרד החינוך שלפיה הוא לא יאפשר תקציבי בינוי ופיתוח מוסדות חינוך כל עוד קיימים מבנים שאינם משמשים לייעודם המקורי. העובדה כי המבנה ניתן בעבר הרחוק לתקופה קצובה בזמן, בזמן שבו הוא לא נדרש לפעילות עירונית ולייעודו המקורי, אינה מצדיקה את המשך פעילותה של העמותה במבנה כאשר הוא נדרש לטובת ילדי השכונה. צר לנו כי במקום לשתף פעולה עם הצעות העירייה שיבטיחו את המשך קיומה, העמותה מסרבת להשיב את המבנה ובוחרת לנהל מאבק ציבורי על גב התושבים וילדיהם".

מלב ח"ש נמסר: "דווקא בתקופה זו, כאשר המשבר הכלכלי שהביא איתו נגיף הקורונה פוגע במיליוני אנשים, בוחרת עיריית חיפה לפעול בצורה משפטית נגד עמותה חיפאית המסייעת לעשרות אלפים מתושביה, ובכך להביא לסגירתה. לפני שנה וחצי ניסתה העירייה לפנות את הבניין בהליכים לא מקובלים ותוך הצגת מצג שווא למשרד הפנים כאילו הבניין ריק. לאחר שמשרד הפנים כפה על העירייה למשוך את הבקשה קיבלה העמותה בחודש מאי 2020, מיד לאחר הסגר הראשון שבו חילקנו עשרות אלפי ארוחות לנזקקים, לקשישים ולניצולי שואה באמצעות מאות מתנדבים, מכתב פינוי שפירושו הוא זריקתה של העמותה לרחוב. אכן, בחודש יוני הוצעו לעמותה כמה חלופות. העמותה שיתפה פעולה עם העירייה ובאה עם רצון טוב, אך לצערנו הרב, כל החלופות שהוצעו היו רחוקות מלהיות מסוגלות לאפשר לעמותה לקיים את הפעילות הענפה שאותה היא מקיימת לרווחת הציבור החיפאי, והמשמעות המעשית של זה היא סגירת העמותה".

כמו כן נמסר כי "הבחירה להראות לנו מבנים בשביל הפרוטוקול, ככל הנראה תוך כדי הכנות שנעשו במקביל לתביעה נגדנו, אינה לעניין. בעניינים רגישים כגון אלה צריך לקיים דיאלוג, להקשיב לנו כמי שמייצגים את האוכלוסייה החיפאית שנתמכת בנו, ללכת איתנו יד ביד ולעשות השתדלות למען התושבים המוחלשים והשקופים בעיר. מעבר לכך שלקחו אותנו לסיורים מעליבים, לא המשיכו בדיאלוג איתנו אלא הוציאו מכתבים אשר מורים לנו להתפנות, ועל אף שניסינו וביקשנו פגישות אישיות עם מקבלי ההחלטות, לצערנו לא נענינו. אנו עדיין מעוניינים ומוכנים להגיע להסדר שיאפשר את המשך פעילותה של העמותה באופן רציף. נמשיך לתת סיוע לכל האוכלוסיות המוחלשות בעיר תוך כדי משבר הקורונה ובשיתוף פעולה מלא עם אגף הרווחה כפי שאנחנו עושים ב-24 שנים האחרונות. על מנת להסיר כל ספק, בית ספר זה דבר חשוב מאוד, אך עיריית חיפה היא עירייה חזקה ובעלת אפשרויות רבות, ואנו סמוכים ובטוחים שניתן למצוא את הפתרון הנאות לכולם בצורה מכבדת של דיאלוג. ידינו היו ועדיין מופנות לשלום ולשיתוף פעולה למען נזקקי העיר".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    יש לכם מישהו שיעשה הגהה ??
    חדווה אלמוג: "האמירות של עיריית חיפה על נכסים חלופיים הולמים הם תמוהים".
    אמירות, נקבה, האמירות הן תמוהות…
    מעבר לזה יש גבול לצביעות, יהב וחדוה מסרו את בית ספר קישון לחרדים לפני עשור… ועוד ועוד מסרו להם

  2. כשל רגשי-קוגנטיבי

    "היא עדיין לומדת את התפקיד", אומרים אנשי פמליתה. כשל רגשי-קוגנטיבי כה עמוק, ניתן ללמידה?

  3. הסתר פנים

    החרדים יכנסו לבית, ממנו הושלכו אנשי חסד ועושי מצוות, כדי ללמד את ילדיהם על מעשר, תרומה ומצוות לא תעשוק!

  4. עדינה

    כולכם צבועים. לב ח"ש פלשה לנכס שלא שייך לה והיא משתמשת בו שנים רבות ללא כל תשלום. די להפקרות הזאת. חוק אחד לכולם. שימצאו ללב חש נכס פנוי בחליסה או בוואדי סאליב. ובא לציון גואל.

  5. ניר

    יש מתחת לשוק תלפיות לכיוון הוואדי עשרות מבנים נטושים ומוזנחים כבר עשרות שנים. תנו להם שם מבנה כזה. מה הבעיה?

  6. קליש דורשת חוק וסדר?

    עדינה הכנה, מדוע עמותה שעוזרת לנזקקים צריכה לפלוש לבניין ולא מקבלת מהעירייה מקום מתאים? העמותה הזאת מוכיחה את עצמה כבר שנים רבות, מדוע הבניין לא הוכשר לפעילותה? ושאלת השאלות – מי זאת שדורשת חוק וסדר, עבריינית מורשעת?

  7. עובד עיריה

    מיכי אלפר מוציא את נקמתו לפועל למשפחת ראוכברגר ובמיוחד שוקי. איך שנהיה סגן ראש עיר הוא מחפש את ראשו בדרכים כאלה ואחרות ועושה הכל כדי לפגוע בו. אטי ואבוי לנו שזה סגן ראש עיר. יונה ידע למה הוא לא רצה אותו.

  8. חסר מקומות אחרים ל"לב חש"??

    עשיתם רעש כאילו המקום נסגר בכוח,יש עשרות מבנים אחרים שיאפשרו את פתיחתו בהדר.כל העיר הזו הרי להשכרה ב2 שקל,במיוחד הדר העלובה.סתם שנאת חרדים ושנאת ילדים שהובטח להם שהמקום ישמש ללימוד.

  9. די לפגוע במגזר היהודי החילוני בהדר

    לא למסור את המבנה לחרדים. אם פינו את מתנ"ס הדר, לתת אותו לחוגים וסדנאות של מתנ"ס הדר.
    אסור לאפשר הלאה את הרס החינוך והתרבות של המגסר החילוני בהדר בגלל שוחד קואליציוני לחרדים.

  10. אילנה

    בבית הספר לאדריכלות בו למדה הגב' קליש , לא לימדו שבעיר גרים בני אדם, אבל לימדו איך קונים קואליציה על חשבון אוכלוסיה נזקקת. אם מבטיחים מיקום אחר, 1.קודם כל מוצאים את המקום האחר,2. מוודאים שקל לתושבים להגיע לשם, 3. מכשירים את המקום, 4. ורק לאחר ההעברה אפשר להשתמש בו לצורך אחר. אמנם עדיף שהצורך האחר/ ישיבה נוספת ל'לא לימודי ליבה' תמוקם במקום אחר

  11. ג'נגו

    ברחוב ארלוזורוב ליד בית שטרוק יש קומה שלמה של העיריה משם סולק המוזיאון לאתנולוגיה ולפולקלור טרם שנגנבו/נעלמו אוספיו. מה הבעיה לשכן שם את העמותה?

  12. איפה קולם של צעירי הדר ונוה שאנן??

    לא לחכות שנתיים וחצי להתארגן עכשיו
    תושבי הדר ונוה שאנן הצעירים החילונים שרוצים לדאוג לילדיהם וחייהם בשכונות שעוברות התחרדות קיצונית מכוונת חייבים להתארגן פוחיטית עכשיו וחא עוד שנתיים.
    תתארגנו, קיו אנשים צעירים חזקים שיכולים להילחם על מבני ציבור והחלטות פוגעניות, משפטנים, מהנדסים,
    כלכלנים ומתכננים. תחתימו רשימות תמיכה. תארגנו מגזר חילונינשל עשר אלף איש שיצביכו איך ולמי שאתם חברי הסיעה החיחונית תגידו להם.
    עם רשימה זאת תבואו לקליש וכל מועמד מי שרוצה תמיכה צריך להפסיק העברת מבני ציבור מהמגזר החיחוני לחרדי ולפגוע בילדי בתי ספר. צאו להפגנות אלפים מןל העירייה.
    רק ככה נמנע את המצב הזה. מדוע הציבור החילוני בהדר שותק?? או בנוה פז על בית ספר גבריאלי? או נסיונות ההשתלטות בנוה שאנן? למה בעת הכנסת בברל כצנלסון הועבר לעמטתה חרדית שביזתה את העירייה לא עמדה בדרישות ועדיין קיבלה אותו לחזקתה
    ??
    תתארגנו דחוף

  13. מיכי אלפר שוב למולדתך כמה רוע ????

    המהלך כה שקוף ונראה ברור לעין.
    כמה ממלכתיות יוצאת ממשפחת החסד ראוכברגר האצילית.

    אין לך בושה מיכי .???
    מכופף ידי יתומים ואלמנות רעבים ????

    והכל כדי לסמן וי לבוחריך ?

    אין לך לב ???
    בגלל ויכוחים אינטרנסנטים לפנות מקום כזה ???

    שוב לביתך ולמולדתך ,
    הכנסת מספיק דם רע לעיר היפה והשלווה הזו.

    שוב מיכי שוב
    לא רבים יוזילו דמעה …

  14. להילחם על צביון הדר ונוה שאנן לפני שיהיה מאוחר

    מצפה מפעילי הציבור החילוני בשתי השכונות הכי גדולות בחיפה נוה שאנן + הדר והדר עליון לצאת להגן על צביון השכונות מזה 100 שנים מעוחם לא היו חרדיות. מעולם לא נפתח בהן בית ספר חרדי.
    מעולם לא סגרו בהן מוסדות תרבות ומסרו לידי עמותות חרדיות פרטיות.
    חייבים לצאת לקרב פוליטי, עירוני ואם צריך גם פיזי.
    זה הזמן לקחת חזרה את עירית חיפה לשליטת בניה של העיר ולא פלגים קיצוניים חאדים המיובאים לכאן לצורכי השתלטות עוינת על העיר העירעה ונכסיה.
    בתור סמל המאבק יש להחזיר שליטה לידי ועד הדר את בית הכנסת הגדול ולצאת למאבק לפנות ממנו את החסידויות הקיצוניות שמנהלות מאבקי שליטה על בית הכנסת שלא הן הקימו ולא שייך לאף אחת מהן.

  15. קודם תעשה 6 ילדים ואח"כ תילחם:)

    חילונים מצחיקים.אנחנו בדור הבא במיעוט ברור ובמקום לקיים שיח ודו קיום עם החרדים על חיים מכבדים ומשותפים מנסים למנוע מהם מה שמגיע להם דמוגרפית ואלקטורלית.
    אנחנו במיעוט,תפנימו את זה כבר

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר