אסדת הגז לוויתן (צילום: אלבטרוס)
אסדת הגז לוויתן (צילום: אלבטרוס)

פרסום ראשון: נמל חיפה תובע את "נובל אנרג'י" ביותר מ-77 מיליון שקלים

חברת נמל חיפה טוענת בכתב התביעה, שהוגש הבוקר לבית המשפט המחוזי בחיפה, כי "נובל אנרג'י" פורקת את מטעניה לאסדת הגז "לווייתן", במעין "נמל פרטי", שיצרה לעצמה, ובכך חומקת מתשלום אגרות הנמל. "בעשותה כן, 'נובל אנרג'י' פעלה בהתאם למאווייה והאינטרסים הכלכליים שלה, תוך שהיא דורסת ברגל גסה את הוראות הדין", נכתב בכתב התביעה

פורסם בתאריך: 3.5.21 14:48

חברת נמל חיפה הגישה היום (שני) לבית המשפט המחוזי בחיפה תביעת ענק בסכום של 77,364,053 מיליון שקל נגד החברות "נובל אנרג'י", "קוראל שירותי ים" ו"גולד ליין ספנות".

בכתב התביעה נכתב, בין השאר: "תביעה זו הינה תולדה של התנהלות חריגה וחסרת תקדים של נובל אנרג'י וסוכני האונייה שפועלים עבורה, שהחליטו לעשות דין לעצמם, תוך הפרה של הוראות הדין, כמו גם הסכמות ברורות, שגובשו מול רשות המיסים – מינהל המכס (להלן: המכס), לתשלום אגרות בגובה של עשרות מיליוני שקלים, בהן הן מחויבות. סיפור המעשה נוגע לפריקת מטענים מטעם 'נובל אנרג'י' ישירות בשטח אסדת מאגר לוויתן, המצויה מול חוף דור, תחת נמל חיפה, כמפורט להלן, והכל תוך שנובל אנרג'י מייצרת לעצמה 'נמל פרטי', פטור מפיקוח הרשויות בפועל, באסדת הקידוח, שמוקמת ומתופעלת על ידיה בחוף דור. זאת, באצטלה של טענות הנוגעות למאפיינים הייחודים של המטענים וזאת על אף שאלו לא נבדקו מעולם על ידי הרשויות השונות. בעשותה כן, 'נובל אנרג'י' פעלה בהתאם למאווייה והאינטרסים הכלכליים שלה, תוך שהיא דורסת ברגל גסה את הוראות הדין, ומייצרת לעצמה יתרונות כלכליים מובהקים על פני מתחרותיה, ויתר הגופים מחויבים לפעול בהתאם לדין".

באמצעות בא כוחה, עו"ד ערן בצלאל ממשרד ש. הורוביץ ושות', טוענת עוד חברת נמל חיפה: "כידוע, לא ניתן להכניס טובין לישראל המגיעים דרך הים, אלא באחד מהנמלים המורשים בדין. זאת ועוד, על פי הוראות הדין, הנמל הרלבנטי לא ירשה לכלי שיט לעזוב את הנמל ליעדו הבא, אלא אם שוכנע ששולמו (או ישולמו, במסגרת הסכמי אשראי) אגרות הנמל, ושאר תשלומים בעד כלי השיט או טובין שעליו. על רקע פעילותם ארוכת השנים בישראל, בין היתר, תוך שימוש בשירותיו של נמל חיפה, הנתבעים מודעים לדברים היטב. חרף זאת וכפי שיפורט להלן, פעלו הנתבעים בניגוד להוראות הדין ותוך שהם עושים דין לעצמם".

עוד מכתב התביעה: "סיפור המעשה בענייננו פשוט למדי. במהלך שנת 2018, ביקשה 'נובל אנרג'י' לייבא מטענים, לצורך פעילותה באסדת הגז, המצויה מול חוף דור והמטפלת במאגר הגז 'לווייתן'. באותה עת, למיטב הידיעה, פנתה נובל אנרג'י למכס, וביקשה לקבל את הסכמתו לפריקה ישירה של מטעניה בשטח האסדה, במקום בנמל מורשה כדין, וזאת בטענה, ככל הנראה, כי סוג המטען 'הייחודי', לטענתה, העתיד להגיע לחופי הארץ, מצדיק 'התייחסות' שונה וחריגה באשר לאופן פריקתו. כפי שנמסר לנמל חיפה, המכס התנה את הסכמתו לפריקה ישירה של המטען בשטח האסדה בהסדרת תשלום האגרות מול נמל חיפה, וזאת כדי להבטיח שלא יהיה בהקלות התפעוליות החריגות והתקדימיות שניתנו להביא לחסרון כיס של הנמל וכן להבטיח שיהיו בידי סוכני האונייה הפועלים עבור 'נובל אנרג'י' 'היתרי הפלגה', שיאפשרו, כמקובל, את המשך הפלגת כלי השיט לנמלי היעד שלהם. מובן כי הסכמות, ככל שישנן, אינן מוציאות את החובה בדין שמוטלת על בעל המטען וסוכני האונייה, לשאת בכלל אגרות הנמל".

 

 

עוד כותבת חברת נמל חיפה בכתב התביעה: "חשוב להבהיר, כי רצונה של 'נובל אנרג'י' לפרוק את המטענים הייחודיים, כביכול, ישירות באסדה, לא נבע מחוסר יכולת של נמל חיפה לפרוק את המטענים האמורים, והלוא מטענים דומים נפרקו לא פעם בנמל חיפה. למעשה, 'נובל אנרג'י', או סוכני האונייה שפעלו עבורה, מעולם לא פנו לנמל חיפה לצורך בדיקת האפשרות לפריקת המטענים האמורים. ודוק, לנמל חיפה מגיעים מטענים אדירי ממדים, המיועדים לפעילות אסדות גז או לפעילויות תשתיתיות אחרות, ולנמל יש היכולת הנדרשת לטיפול מקצועי ואיכותי במטענים מסוג זה, לצד מיומנות רבה וארוכת שנים. הדברים נכונים מכוח קל וחומר, שעה שחלק ממטעני 'נובל אנרג'י', שלגביהם מצויים בידי נמל חיפה הנתונים, היו יכולים להיפרק בנקל בנמל.

"החל מחודש יולי 2018 החלו להיקלט במשרדי הנמל הצהרות ייבוא שנתקבלו מהמכס, המעידות על ייבוא מטענים מטעם 'נובל אנרג'י' המיועדים להיפרק בנמל חיפה. על רקע זה, פנו נציגי הנמל ל'נובל אנרג'י', בחודש דצמבר 2018, בעניין. במסגרת הבירור שנערך, נוהלה תכתובת בין הצדדים, בה הבהירה נציגת 'נובל אנרג'י', כי הפריקה באסדה היא בכפוף לאישור המכס (שעד למועד זה, לא הועבר לנמל חיפה), וכי מובן ש'נובל אנרג'י' תבטיח, כי ישולמו כלל האגרות בהם מטעניה וכלי השיט הפועלים עבורה, מחויבים לפי דין. ואכן, לראיה, במהלך תקופה זו, נשאו סוכן המכס וסוכני האונייה, שפעלו עבור 'נובל אנרג'י', בחלק מאגרות הנמל בהם מחויבים כלי השיט והמטענים שנפרקו במישרין באסדה. יחד עם זאת, חלק ממצהרי הייבוא, שכוללים נתונים רלבנטיים אודות המטענים, לא הועברו לנמל, בניגוד להוראות הדין, על ידי סוכני האונייה. משכך, לא ניתן היה לגבש את דרישת תשלום יתרת דמי ניטול ודמי תשתית, בהם מחויבים 'נובל אנרג'י', כבעלת המטען, וסוכני האונייה. על רקע זה, נדברו הצדדים במספר הזדמנויות, ובפורומים שונים, על מנת להסדיר את הנושא. עיקר ההידברות הייתה בבקשות שהופנו לנמל להעניק לצדדים שהות לארגון העניינים הכספיים הדרושים לנשיאה בתשלומים, בהם חייבים 'קוראל' כסוכנת האונייה ו'נובל אנרג'י' כבעלת המטען, כולל אפשרות לקבלת הנחה מסחרית מצד הנמל".

בחברת נמל חיפה סירבו להתייחס לפניית "כלבו – חיפה והקריות" לדברים.

מהחברות "קוראל שירותי ים" ו"גולד ליין ספנות" עדיין לא התקבלה תגובה.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. יעקב

    חזירות של נמל חיפה,לא השתמשו בכם לא צריך לשלם לכם

  2. הכהן

    למה שיתמכו על עובדי הנמל ? הם היו ניסוחים בגין הפרישה במיליוני ש'ח!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר