חזירי בר בחיפה (צילום: אוהד צויגנברג)
חזירי בר בחיפה (צילום: אוהד צויגנברג)

בלעדי: חזירי בר יועתקו מחיפה להר חורשן בניסוי ראשון מסוגו בארץ

בימים הקרובים צפויה עיריית חיפה לחתום עם רשות הטבע והגנים על הסכם להעסקת פרויקטור לטיפול בתופעת חזירי הבר בחיפה. העלות: 400 אלף שקלים בשנה. הניסוי, שיתבצע במסגרת ההסכם ויימשך שלושה חודשים, יבדוק מה עלה בגורלם של חזירים "מבויתים" שהועתקו מסביבתם הטבעית והאם אינם מהווים מטרד ליישובים מאוכלסים אחרים. רט"ג: "יש שיח מאוד מתקדם עם העירייה ואנחנו מקווים שהשבוע הוא יגובה בהסכם משותף"

פורסם בתאריך: 4.7.21 07:46

עיריית חיפה צפויה לחתום בימים הקרובים על הסכם עם רשות הטבע והגנים (רט"ג) על העסקת פרויקטור לטיפול בחזירי בר. כך אמרו גורמים ברט"ג ל"כלבו – חיפה והקריות". נודע, כי עלות העסקתו של הפרויקטור לקופת העירייה תעמוד על 400 אלף שקלים בשנה. לדברי אותם גורמים, במקביל להעסקתו של הפרויקטור, יתבצע בחיפה ניסוי ראשון מסוגו בארץ, במסגרתו יועתקו שני פריטי חזיר בר מוחתמים (חזירי בר מבויתים או כאלה שאיבדו פחד מבני אדם או תקפו בני אדם) מתחומי חיפה להר חורשן ברמות מנשה.

ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע, כי חזירי הבר, שיועתקו להר חורשן, ינוטרו, ובמשך חצי שנה יתבצע אחריהם מעקב באמצעות קולר עם מתקן ג'י פי אס. במסגרת המעקב, תיבדק שרידותם של חזירי הבר במקום שאליו הועברו וכמו כן האם הם לא נכנסו לשטחים מיושבים ומהווים מטרד. כעבור שלושה חודשים מתחילת הניסוי, ינותחו הנתונים שהצטברו, ועל פיהם יוחלט האם להמשיך בניסוי וכיצד. לא מן הנמנע, כי אם תוצאות הניסוי יספקו את רט"ג והחזירים לא מתו או פלשו ליישוב מאוכלס, תיבחן אפשרות העתקתם של פריטים נוספים, כחלק מפתרון תופעת חזירי הבר בחיפה. מנגד, אם יימצא כי חזירי הבר מתו בשל העתקתם מסביבת המחיה המקורית, או לחילופין הם מהווים מטרד ביישובים מאוכלסים אחרים, הצפי הוא כי לא יהיה טעם בהמשך הניסוי, והמסקנה תהיה שהעתקת חזירי בר מבויתים אינה יעילה.

ניסוי נוסף שייעשה במסגרת ההתקשרות עם רט"ג הוא "בדיקת קישוריות", שמטרתו לבדוק האם אוכלוסיית חזירי הבר בשכונות המערביות של חיפה היא אוכלוסייה סגורה או קיים קשר בינה לבין אוכלוסיית החזירים בפארק הכרמל. בניסוי זה ייבחרו ארבעה חזירי בר – שניים שממוקמים מצפון לכביש פרויד ושניים הממוקמים מדרום לו. חזירים אלו יילכדו במלכודות ייעודיות על ידי אדם מורשה ויוצמד להם קולר עם מתקן ג'י פי אס שינטר את מיקומם.

עוד נודע, כי כחלק מההתקשרות של העירייה עם רט"ג גובשה תוכנית עבודה שאמורה למגר, או לכל הפחות לצמצם, את מטרד החזירים בעיר. כך, למשל, תינטע צמחייה שלא משמשת מזון לחזירים, יוסרו מדשאות מכיכרות, ייגזמו עצים שפירותיהם משמשים מזון לחזירים, יקובעו פחי אשפה, תיאסר האכלה והשארת שאריות מזון במרחבים ציבוריים ותתבצע אכיפה ותתוגבר תדירות פינוי פחי האשפה ברחבי העיר. כמו כן ימופו אזורים שמתאפיינים בריבוי חזירים, יתבצע מעקב אחר חזירים על ידי מצלמות שביל ומעקב אחר קישוריות האוכלוסייה לפארק הכרמל. בנוסף, העירייה תעודד בעלי בתים לגדר גינות וחצרות פרטיות באמצעות סיוע מ"קרן הגידור". יזמים יחייבו לגדר בתים שמתוכננים להיבנות בסמיכות לשטחים טבעיים.

 

 

תזכורת: הכוונה על העסקתו של פרויקטור מטעם רט"ג על ידי העירייה נחשפה לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות" לפני יותר מחודשיים. כבר אז דובר על כך שהעסקת הפרויקטור תתפרש על פני חמש שנים; הוא יהיה כפוף לרט"ג, למרות שמשכורתו תשולם על ידי העירייה, ועבודתו הרצופה תהיה מול גורמי העירייה. עוד דיווחנו, כי בין שלל תפקידיו, יהיה על הפרויקטור לאתר חזירי בר "מוחתמים", ובנוסף הוא יופקד גם על ההסברה להעלאת המודעות לנושא, ימליץ לעירייה על פעולות אכיפה, בהן יש לנקוט במקרים של האכלת חזירים וימפה מקומות, אליהם עלולים החזירים לחדור מן השטחים הפתוחים.

דבר קיומו של משא ומתן בין רט"ג לעירייה על העסקת הפרויקטור עורר בשעתו ביקורת, מכיוון שבעירייה כבר הועסקה, לראשונה בתולדות העיר, אקולוגית, שבין שלל תפקידיה הייתה אמונה גם על הטיפול בחזירי הבר, ושבעה חודשים לאחר מכן פרסמה העירייה גם מכרז להעסקת ממונה על חיות בר. יחד עם זאת, בעיית חזירי הבר לא נפתרה, ושני מקרים, שאירעו בסמיכות, תפסו כותרות: המקרה הראשון – תלישת ילקוט על ידי חזיר בר מגבה של תלמידה בכיתה ד' בחצר בית הספר זכרון יוסף והמקרה השני – נשיכה של תושב העיר, בן 71, סמוך למרכז חורב, שלאחריה נזקק לטיפול רפואי בבית החולים כרמל.

ברט"ג אמרו ל"כלבו – חיפה והקריות": "יש שיח מאוד מתקדם עם העירייה, ואנחנו מקווים שהשבוע הוא יגובה בהסכם משותף".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

27 תגובות
  1. קובי

    להעביר אותם לחוף הכרמל שצבוע בירוק כך יחשבו שהם ביער.

  2. פריס

    לא עדיף לשלם לצייד רבע מהסכום ולחסלם לצמיתות.הרי הם ימותו שם בכל מקרה.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    רעיון מורכב ומטופש! למה לא לעקר את כל החזירות ולהעביר חלק גדול מהחזירים מחיפה ולהקים עבורם פארק ייעודי ומתאים, הרבה יותר פשוט..

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בעל הבית השתגע!!!! להעביר את הבעיות לאזור אחר, זה ממש לא פתרון בר קיימא.

  5. ירמיהו

    הפיתרון היחיד חי בר חזירים ביערות הכרמל מגודר ושהעיריה תספק מזון לחזירים שם.

  6. רט''ג וקליש פושעים של ממש

    מישהו הישתגע לחלוטין ??? הר חורשן הנו בין בת שלמה לישובי אלונה וליד זכרון יעקב. כל באזור מחא מטעים של פרי, וכרמים של גפנים ליצור יין. כמי שחי בעבר בבת שלמה אני יכול להעיד כי החזירים היו מכסכים את מטעי השסק האפרסק והמישמש וגם את הכרמי גפן, עד כי הובאו ציידים לדלל אותם. עכשיו רוצים להעביר את חזירי הכרמל לשם ובכך לגזור גזר דין מוות על כל ישובי חבל אלונה שהם הבודדים שנישארו בחקלאות.

  7. יעקב

    לא יעזור כלום הם יתאספו כולם ויצאו למשא כומתא חזרה לחיפה

  8. צועדת בשעות הערב

    הלוואי למאמר אמן.
    אתמול נתקלתי בחזיר או חזירה גבודל ממותה !!!
    ברחוב א. ה סילבר . היהפחד אלוהים.

  9. גוכמן יהודה

    בואו החזירים מחפשים רק אוכל הם לא תוקפים ומיקרה או שניים שהיו. קרו בגלל אנשים שהיתקרבו לצלם ועשו להם פרובוקציות. בתהליך תפיסה יופרדו חזירות מגוריהן ויהיה כאב לב גדול.

  10. יערה

    הזוי.
    חושבים על פתרון לחזירים, ולא על פתרון לבני האדם.
    מה הרעיון של לגדוע עצי פרי, להוריד דשאים מכיכרות ?
    שגעון מוחלט.
    צריל לגדר שטח מרוחק מישובים, לספק מזון בתחילה, ולאפשר להם להתקיים בטבע. מי שישרוד – ישרוד.
    זו דרכו של עולם.

  11. ירמי

    דינם מוות! שם מסתובבים ציידים מטעם היישובים הסמוכים , ואם רט"ג בתמונה אז גם הצייד מטעם העירייה בתמונה צפו למרחץ דמים בקרוב

  12. גלית

    כל הכבוד לקאליש שלא נכנעה לרט"ג עד שהגיעו לפתרון הומני לרווחת התושבים וחיות הבר.

  13. וטרינר

    ואין שום מחשבה על הההשפעה האקולוגית שיש על העברתם למקום אחר.
    עדיף לפתוח במבצעי עיקור וסירוס על ידי הטמנת תרופות מעקרות

  14. תושב באיזור

    זה מגוחך באיזור הזה כל תלונה של חקלאי שיש לו נזק או תושב שראה חזיר ליד הבית, אותו רט"ג, מאשר מיד לציידים להיכנס לאיזור ולטפל בבעיה. החזירים האלו שלא מפחדים מבני אדם יהיו הראשונים שיחטפו.

  15. כואב הלב עליהם

    לקחנו להם שטחי מחיה על ידי בנייה מאסיבית.
    ואת שאר מקומות המחיה שלהם שרפו בשריפה הגדולה בכרמל. אז היכן בדיוק אתם רוצים שהם יחיו??
    ועכשיו מתלוננים שיש הרבה חזירים.
    אנחנו החזירים האמיתיים לא הם.
    לקחנו להם גם את המזון גם את האדמה ואת שאר היער היפיפה ,הירוק שהיה בכרמל החלאות שרפו להם.
    וזה היה הבית שלהם.

  16. רונית

    בושה וחרפה על ה מבזבזים כספי ציבור כל האזור בהר חורשן מלא כרמים הועצע פרי

  17. חיםאית

    מה השטויות האלו שיתחילו כבר לאסוף אותם בחזרה ליערות הכרמל מאיפה שבאו,יתנו להם שם מקומות האכלה שישמו מוקדי האכלה שם שיפסרו ביערות הכרמל ,וככה לא יהיה להם מה לחפש פה

  18. שפירא

    ממש בדיחה הטיפול החזירים. לפי התכנית יועתקו 2 חזירים למקום אחר ו 4 חזירים יבדקו את הקשר שלהם עם החלק המערבי של חיפה. יבדקו אותם במשך חודשים להגיע למסקנות אבל בנתיים הם הולכים חופשי ברחוב מוריה על המדרכות והכבישים וץתהנועה נעצרת גם את פחי האשפה קיבעו ואין תוצאות יש רק התרבות שלהם ומטרד רציני. 400 אלף שקל לשנה על פתרונות הזויים?

  19. ראש כרוב

    תתכוננו לעבור להר חורשן אם הניסוי לא יצליח.
    זה בטוח יצליח

  20. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למה להעביר… צריך להביא צ'יטות ונמרים לחיפה. דילול בדרך הטבע..

  21. שמואליק גלבהרט

    קבלו פיתרון לבעיית החזירים, אני מעלה אותו שוב ושוב כבר כמעט חצי שנה, והקרדיט לחברי הווטרינר ד"ר דודי מלצר:
    שטחים למחייתם בתחתית הואדיות, עם גידור קשיח שאינו ניתן לפריצה, שערי "קרוסלה" חד כיווניים, לכניסה בלבד, ואספקה של מזון "ריחני", ומי שתיה. אפילו לא יצטרכו לצוד ולהעביר אותם. יכנסו בעקבות המזון, ישארו שם, ובדרך הטבע יסתגלו וגם הריבוי יפחת. מהעיריה כרגיל אין תגובה, וגם התקשורת מתעלמת. בינתיים מתברר שכנראה שכחו לברר אם בזיכרון מוכנים לקבל את המציאה הזו. הם לא!!!

  22. יחסי ציבור ותו לא.

    עוד כתבת יחסי ציבור שהדובר של העירייה שולח מטעם הבוסים הכושלים שלו לפני שבכלל הדבר סוכם.
    כן העברת 4 חזירים מתוך אלפים זה יופי של כלום.

  23. חזירי הר חורשן

    רעיון עוועים אקולוגית. דוברת החזירים של הר חורשן: "לא יתכן שיכניסו אלינו חבורת חזירים חיפנים, סנובים עירונים, יבנו להם הרחבה במושב שלנו והם יתערבו לנו בטריטוריות ויפריעו לחקלאות"

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר