חזיר בר בחיפה (צילום: אוהד צויגנברג)
חזיר בר בחיפה (צילום: אוהד צויגנברג)

פרסום ראשון: רט"ג והעירייה במו"מ להעסקת פרויקטור שיטפל בחזירים

ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע כי את משכורתו של הפרויקטור תשלם העירייה, אולם הוא יישאר כפוף לרט"ג. מדרישות התפקיד, כפי שמסתמן: רישיון נשק בתוקף או עמידה בקריטריונים לקבלת רישיון נשק וכן מגורים בחיפה. הפרויקטור יהיה המינוי השלישי של העירייה לטיפול בתופעת החזירים. קדמו לכך מינוי אקולוגית ומינוי ממונה על חיות הבר

פורסם בתאריך: 18.4.21 14:39

רשות הטבע והגנים (רט"ג) מנהלת משא ומתן עם עיריית חיפה על העסקת פרויקטור מטעמה לטיפול בבעיית חזירי הבר בעיר. ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע, כי העסקתו המתוכננת של הפרויקטור תתפרש על פני חמש שנים. עוד נודע, כי הפרויקטור יהיה כפוף לרט"ג, למרות שמשכורתו תשולם על ידי העירייה ועבודתו הרצופה תהיה מול גורמי העירייה, ובעיקר מול מ"מ ראש העירייה נחשון צוק שמונה לאחראי על נושא החזירים.

בין שלל המשימות, עליהן יופקד הפרויקטור: איתורם של חזירי בר שמוגדרים "מוכתמים", כלומר שאיבדו את הפחד מבני אדם, או חזירי בר שייתפסו חודרים למקומות שכבר גודרו ומוגנו, ובכל זאת הצליחו להסתנן אליהם. לדברי גורמים המעורים בפרטים, הפרויקטור יופקד גם על ההסברה להעלאת המודעות לנושא בקרב הציבור וכן ימליץ לעירייה על פעולות האכיפה, בהן יש לנקוט במקרים של האכלת חזירים וכו'. לדברי אותם גורמים, הפרויקטור ימפה מקומות, אליהם עלולים החזירים לחדור מן השטחים הפתוחים, וכן גורמים שעלולים למשוך חזירים להגיע אל תוך שטחי העיר.

מהמידע שהגיע ל"כלבו – חיפה והקריות" עולה עוד, כי מסתמן שאחד מתנאי הסף, שבו יידרש הפרויקטור לעמוד, הוא רישיון החזקת נשק או עמידה בתנאים לקבלת רישיון כזה. כמו כן עליו להתגורר בעיר.

תזכורת: היחסים בין רט"ג והעירייה עלו על מסלול התנגשות, לאחר שראש העירייה קליש רותם הפנתה אצבע מאשימה כלפי הרט"ג, ונציגיה של האחרונה נעדרו בהפגנתיות מישיבת מועצה מיוחדת שכינסה קליש בנושא החזירים. ברט"ג אומרים כעת, כי העסקת הפרויקטור היא דרך לחזור לשיתוף פעולה תקין במטרה לפתור את בעיית החזירים.

כבר תקופה ארוכה שתופעת חזירי הבר מדירה שינה מעיני הנהגת העיר, שכן התלונות והתגובות על ריבוי המקרים, בהם נצפים חזירים במרחב הציבורי והביקורות הקשות, עימן נאלצות להתמודד העירייה והעומדת בראשה, על אוזלת ידן בטיפול בתופעה – הולכות ומתרבות.

שיאה של סאגת החזירים נרשם עם פרסומם של שני מקרים, בהם דווח על מפגשים בין חזירי בר לתושבים בהפרש של יממה. הראשון היה כשחזיר בר תלש ילקוט מגבה של תלמידה בכיתה ד' בחצר בית הספר זכרון יוסף,  והמקרה השני נרשם ביום שלמחרת, כאשר תושב העיר, בן 71, ננשך על ידי חזיר בר סמוך למרכז חורב ונדרש לטיפול רפואי בבית החולים כרמל. שני מקרים אלה הבהירו לעירייה, כי עליה לנקוט בצעדים מעשיים. בעקבות האירועים הודיעה העירייה, כי ביקשה מהרט"ג אישור ללכידת חזירי בר מסוכנים שכבר אינם נרתעים מבני אדם. מנכ"ל העירייה אוהד שגב הודיע בישיבת מועצת העיר בינואר האחרון, כי פנייה זו לרט"ג נעשתה, כדי שתינתן בידי העירייה אפשרות להרדים חזירים שהפכו מסוכנים והעתקתם למקום אחר. רט"ג נענתה לבקשת העירייה ונתנה לה היתר ללכידת חזירתם והעתקתם למקום אחר, אך זאת רק בתנאי שיוצמד אליהם מתקן ג'י. פי. אס.

 

 

בהמשך, כפי שנודע ל"כלבו – חיפה והקריות", החלה העירייה גם בפיילוט של הצבת מלכודות, אולם בעירייה סירבו להשיב לשאלות העיתון היכן הוצבו המלכודות, בכמה מלכודות מדובר והאם נלכדו בהן חזירים. באופן תמוה, למרות שבעירייה אישרו את הצבתן של המלכודות, ל"כלבו – חיפה והקריות" נודע, כי לא היו בידי העירייה משדרי ג'י. פי. אס.

בתחילת החודש התברר, כי העירייה לא ביקשה מהרט"ג את הארכת היתר הלכידה, ככל הנראה לאור הסרטון שהופץ ברשתות החברתיות, שבו נראו תמונות קשות של לכידת חזיר בר. קליש רותם הגיבה לסרטון: "אירוע לכידת החזיר שבו צולמו התמונות הקשות לא יחזור שוב. המקרה ייחקר לעומקו ויוסקו כל המסקנות הנדרשות".

ההערכה היא, כי העסקתו של פרויקטור חיצוני מטעם רט"ג תיתקל בביקורת במערכת הפוליטית, שכן יהיה זה ניסיונה השלישי של העירייה להעסיק גורם לטיפול במפגע החזירים מכספי הקופה הציבורית. הניסיון הראשון היה עם מינויה של יעל אולק לאקולוגית של העירייה באפריל 2020, כשבין תפקידיה היה טיפול בחזירי הבר; הניסיון השני היה מינוי ממונה על טיפול בחיות הבר – מכרז שפורסם שבעה חודשים לאחר מינויה של אולק, כאשר אחד מדרישות התפקיד היה כי יאחז ברישיון ציד בתוקף.

מרט"ג נמסר ל"כלבו – חיפה והקריות": "עיריית חיפה בוחנת את הצעת רשות הטבע והגנים לסיוע באמצעות פרויקטור ייעודי מטעם הרשות לעבודה משותפת לצמצום הקונפליקט".

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. יעלה

    הכוונה רשיון לרצוח עד שלא יראו בעיר הזאת גופות חזירים המנוולים לא ירגעו

  2. תכניסו לדין את מי שחיסל לחזירים את הודאיות

    במקום לספר לנו שהעירייה תמנה את רוני גמזו לטפל החזירים, תעמידו לדין פלילי את מי שנתן היתר לקבלנים לחסל את הודאיות לטובת משקיעים הנדל"ן. לא החזירים הם הבעיה אלא מי שאחראי להרס הטבע בחיפה.

  3. חנה בריר

    אנו רואים מצעד מומחים אבל לא רואים תוצאות. בינתיים הציבור משלם הון עתק על נסיונות

  4. פניית פרסה מבורכת לכיוון דילול הכרחי.

    כלומר אחרי שנתיים של סבל העירייה מבינה שחובה לבצע דילול
    האם כל דבר עיריית קליש וצוק מפנימים באיחור שנתיים?

  5. דבר ראשון להצמיד פנקס לאוזן החזיר

    כל כניסה לעיר יש לתעד בפנקס.
    בכניסה השלישית לעיר להעבירו לשחיטה.

  6. קובי

    מה יעזור פרויקטור נגד ריבויי חזירים בחיפה צריך ציידים ומייג

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר