ד"ר איילת פרטוש עבו מבצעת בדיקת פיברוסקאן (צילום: ניר קופלר)
ד"ר איילת פרטוש עבו מבצעת בדיקת פיברוסקאן (צילום: ניר קופלר)

בשורה לחולי כבד במרכז הרפואי בני ציון: בדיקה חדשנית ולא פולשנית להערכת הצטלקות הכבד

הבדיקה המבוצעת על ידי מכשיר הפיברוסקאן מייתרת, במקרים רבים, את הצורך בביופסיה הכרוכה בסיכונים ובסיבוכים, ומאפשרת הערכה ברמת דיוק גבוהה של מידת הצטלקות הכבד (פיברוזיס) ושל כמות השומן בכבד

פורסם בתאריך: 6.3.23 12:47

במרפאת הכבד, הפועלת במסגרת יחידת הכבד במרכז הרפואי בני ציון, בניהולו של ד"ר מטיאס קרליבך, הוכנס לשימוש פיברוסקאן – מכשיר חדשני המאפשר הערכה ברמת דיוק גבוהה של מידת הצטלקות הכבד (פיברוזיס). המכשיר החדשני מייתר במקרים רבים את הצורך בביופסיה, השיטה שהייתה נהוגה עד כה. שוחחנו עם ד"ר איילת פרטוש עבו, רופאה בכירה במכון הגסטרו בבני ציון ורופאת כבד, שהסבירה לנו על יתרונותיה של בדיקת הפיברוסקאן.

ד"ר פרטוש עבו: "הצטלקות כבד היא מצב שנוצר בדרך כלל בעקבות  דלקת כבד כרונית ממושכת. מחלות שונות בכבד עלולות לגרום לדלקת כרונית בכבד, כאשר היום המחלה הנפוצה ביותר כיום היא מחלת הכבד השומני. מחלות נוספות שיכולות לגרום לדלקת כרונית בכבד הן הפטיטיס נגיפית מסוג C או B, דלקת כבד אוטואימונית ועוד. לפני עידן הפיברוסקאן , נעזרנו בביופסיית כבד, כדי להעריך את מידת ההצטלקות וחומרת הדלקת. במקרים רבים בדיקת הפיברוסקאן הפשוטה והבטוחה מייתרת את הצורך בביופסיה, שהיא בדיקה פולשנית שלעיתים כרוכה גם בסיבוכים: הסיבוך הנפוץ הוא דימום משמעותי, ויש מקרים, מועטים אמנם, המתוארים בספרות הרפואית, של אנשים שנפטרו אחרי ביופסיית כבד. אנחנו מעדיפים כיום להמעיט בביופסיית כבד, ועושים אותה רק במשורה ורק במקרים שמחייבים ביופסיה".

אילו מדדים בודק הפיברוסקאן?

"הפיברוסקאן עונה על שתי שאלות: הראשונה והחשובה ביותר היא ההערכה עד כמה הכבד מצולק, כשדרגת ההצטלקות מעידה על חומרת הנזק שנגרם לכבד. המחלה השכיחה ביותר בין מחלות הכבד כיום היא מחלת הכבד השומני, שיכולה לגרום לדלקת כרונית בכבד, כשהשלב הבא הוא הצטלקות. ככל שיש יותר צלקות בכבד, המסה של הכבד מצטמקת (צמקת הכבד), והכבד, כתוצאה מהתהליכים הדלקתיים והפיברוטיים (צלקתיים) המתרחשים בו, הולך ומאבד בהדרגה את יכולת התפקוד שלו עד כדי מצב של שחמת. לשחמת הכבד יש דרגות חומרה שונות, כשהדרגה הקשה ביותר היא מצב בלתי הפיך, שכרוך גם בסיכונים רבים וגם בתמותה. השאלה השנייה שהפיברוסקאן עונה עליה היא מהי כמות השומן בכבד".

 

 

בהקשר זה, ד"ר פרטוש עבו מציינת נתון מדהים: "כבד שומני נחשב למגפה. כיום כ-35-30 אחוז מהאוכלוסייה בישראל סובלים מכבד שומני בדרגות חומרה שונות, רובם אפילו לא מודעים לכך. הפיברוסקאן נותן לנו הערכה אובייקטיבית של חומרת ההסננה השומנית בכבד, מידת הצטלקות הכבד ועד כמה מתקדמת מחלת הכבד הכרונית. חשוב להבין, כי המהלך הטבעי של מחלת כבד הוא: הצטברות שומן, בהמשך היווצרות דלקת ברקמת הכבד, והדלקת הכרונית גורמת להצטלקות".

מהן הסיבות למחלת הכבד השומני?

"מחלת הכבד השומני קשורה בעיקר לאורח החיים של 'העולם המערבי'. אורח חיים יושבני ודל בפעילות גופנית, עם שפע מזונות מעובדים ועתירי סוכר. יש קשר בין מחלת הכבד השומני למחלות נוספת, כמו מחלות לב, התפתחות של סוכרת, יתר לחץ דם ויתר שומנים בדם. לכן, חשוב שמחלות אלה יאובחנו, ויינתן טיפול בהתאם. קורה לא אחת שמטופל מאובחן עם כבד שומני, ורק אז מתגלות המחלות האחרות. בהקשר הזה אציין, שרוב המטופלים שמאובחנים עם כבד שומני לא יפתחו מחלת כבד קשה (שחמת), אבל הם בהחלט נמצאים בסיכון מוגבר לפתח מחלות לב. לכן האבחון והמעקב חשובים".

עד כמה מדויקת הבדיקה באמצעות הפיברוסקאן?

"הבדיקה נחשבת מדויקת מאוד, וכיום, במחקרים רבים, הבודקים תגובה לטיפול מסוים או את התקדמות המחלה, מסתמכים על הנתונים שמתקבלים מהפיברוסקאן. חשוב לציין, כי בביופסיה נלקחת דגימה מאוד-מאוד קטנה של הכבד. מדובר בגליל רקמה זעיר. בפיברוסקאן, לעומת זאת, נצפה נפח גדול יותר משמעותית של רקמת הכבד, כך שהערכת מצב הכבד בבדיקת פיברוסקאן משקפת תמונת מצב רחבה יותר. אפשר בהחלט לומר שבדיקת הפיברוסקאן היא בטוחה, איכותית, מדויקת ומאוד פשוטה לביצוע".

במה כרוכה הבדיקה מבחינת המטופל?

"מבחינת המטופל זו בדיקת אולטרסאונד לכל דבר, ואכן הטכנולוגיה היא של אולטרסאונד, אבל תהליך העיבוד של האות העומד בבסיס פענוח הבדיקה הוא שונה. במהלך הבדיקה המטופל שוכב על הגב, כשבצד הבטן מימין, באזור הכבד,  מניחים מתמר קטן, דומה למתמר המשמש לבדיקת אולטרסאונד, ופשוט מודדים. אי הנוחות היחידה בבדיקה היא הדרישה להיות בצום של שלוש שעות לפניה, כשאפשר לשתות מים. הבדיקה עצמה אורכת 15 דקות לכל היותר וברוב המקרים דקות בודדות".

* * *

בדיקת הפיברוסקאן מתבצעת במכון הגסטרו במרכז הרפואי בני ציון. הבדיקה אינה כלולה בסל הבריאות וכרוכה בתשלום של 574 שקלים. הבדיקה בסל עבור מטופלים הסובלים מהפטיטיס C בלבד. ד"ר פרטוש עבו מדגישה, כי הבדיקה מיועדת לחולים במחלות כבד שונות, ולא רק לסובלים מכבד שומני.


ניתן לקבוע תור לבדיקה באמצעות מזכירות מכון הגסטרו במרכז הרפואי בני ציון בטלפון: 04-8359426 או בדוא"ל: [email protected]

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר