ד"ר ליאור לב-טוב (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)
ד"ר ליאור לב-טוב (צילום: הקריה הרפואית רמב"ם)

רמב"ם מציג: השתלת קוצב נגד דיכאון

העתיד כבר כאן: בקריה הרפואית רמב"ם בוצע לראשונה ניתוח להשתלת קוצב וגאלי - VNS (Vagus Nerve Stimulation) - במטופלת שבמשך תקופה ארוכה לא הגיבה לטיפול הפסיכיאטרי המקובל ונאלצה להתמודד עם תסמיני דיכאון קשים ומורכבים

פורסם בתאריך: 13.3.23 10:41

חולים רבים אשר סובלים מדיכאון מתמודדים עם מציאות מורכבת ונדרשים ליטול תרופות על בסיס יומי כדי להמשיך בשגרת יומם. אלא שבמחקרים נמצא כי יותר מ-30 אחוז מהחולים הללו אינם מגיבים לתרופות או לכל טיפול מקובל אחר וחווים פגיעה קשה בתפקודם ובאיכות חייהם ועלייה משמעותית בסיכון לאובדנות.

כעת בוצע לראשונה בקריה הרפואית רמב"ם ניתוח להשתלת קוצב וגאלי – VNS (Vagus Nerve Stimulation) – טיפול באמצעות גרייה לעצב התועה (ואגוס) השמאלי באזור הצוואר. עצב זה הוא אחת מדרכי התקשורת העיקריות בין הגוף למוח, ובאמצעות יצירת פולסים חשמליים המשודרים מהקוצב היישר אל העצב על ידי אלקטרודות זעירות, יש השראה של פעילות חשמלית, והדבר יוצר שינויים בקישוריות בין אזורים שונים ומסייע בהפחתה משמעותית של תסמיני הדיכאון. יצוין כי VNS הוא טיפול מקובל מאוד לסובלים מאפילפסיה עמידה.

את הניתוח ביצע ד"ר ליאור לב-טוב, רופא בכיר במחלקה לנוירוכירורגיה ברמב"ם, אשר חזר לאחרונה משלוש שנות התמחות קלינית ומחקרית באוניברסיטת סטנפורד, ארצות הברית, שם הוא צבר ניסיון בתחום עם כלים חדשניים אשר שאולים בחלקם מעולם האפילפסיה. עם ההבנה המחקרית הזו הגיע ד"ר לב-טוב אל שולחן הניתוחים והשתיל קוצב מתקדם וחדשני מסוג VNS במטופלת, שבמשך תקופה ארוכה לא הגיבה לטיפול הפסיכיאטרי המקובל ונאלצה להתמודד עם תסמיני דיכאון קשים ומורכבים, וזאת לאחר כמה ניסיונות התאבדות.

 

 

ד"ר לב-טוב: "זהו טיפול חדשני שביצענו אותו לראשונה ברמב"ם. הטיפול הוא יעיל, עם פרופיל בטיחותי גבוה ומוכר בעולם המערבי, והוא מאפשר להחזיר את השליטה של המטופלת על חייה, לצד שיפור באיכות החיים עם פרופיל שיקומי ברור. חשוב להבין שסוג הטיפול הזה מאפשר השפעה גוברת ומתמשכת לאורך זמן. על אף שהתוצאות אינן מיידיות, הסבל שאיתו המטופלת התמודדה עד היום בלית ברירה יורד באופן משמעותי ומחזיר לה את איכות חייה באופן הדרגתי".

מדוע מטופל שסובל מדיכאון נדרש לטיפול פולשני שכזה?

"יש דרכי טיפול רבות על מנת להתמודד עם תסמיני דיכאון בקרב מטופלים, אבל כ-30 אחוז מהם סובלים מעמידות לתרופות ולטיפולים פסיכולוגים, ונאלצים להתמודד עם קווי טיפול נוספים כמו טיפול בנזעי חשמל (שידור אנרגיה חשמלית בעוצמה גבוהה להשראת פרכוסים מכוונים), שדות מגנטים, שימוש בחומרים פסיכודאליים וגישות נוספות שמקובלות בספרות הרפואית הרווחת. במקרים כאלה אנחנו מגייסים טכנולוגיה פורצת דרך מעולם האפילפסיה על מנת לבסס קשרים במוח של המטופל המאפשרים הפחתה משמעותית של הסימפטומים הדיכאוניים".

ד"ר לב-טוב מוסיף: "מבחינתנו מדובר ביום חג, שכן הוא מאפשר לכל תושבי הצפון לקבל טיפולים מתקדמים לחולים פסיכיאטריים כדי להתמודד עם מחלות חשוכות מרפא עם פרופיל שיקומי גדול. חשוב להבין שמדובר במטופלים שסבלו עד היום, וכעת אנחנו יכולים להעמיד לרשותם את הכלים המתקדמים בעולם כדי להחזיר להם את איכות החיים שאבדה להם עד היום".

לדבריו, "בעוד עשור מהיום המחלקות הפסיכיאטריות יהיו שונות לחלוטין ממה שאנחנו מכירים, וגם פרופיל וסל הטיפולים צפויים להשתנות. נראה יותר טיפולים שמתמקדים בפתופיזיולוגיה, כלומר במנגנוני המחלה הבסיסיים במוח, ועל ידי התערבות עם טכנולוגיות מתקדמות נוכל לטפל במעגלים החולים במוח באופן ממוקד ולפתור סימפטומים שאין להם מענה עד היום כמו דיכאון, סכיזופרניה, פוסט טראומה והפרעות טורדניות כיפיוניות, וכל זאת תוך צמצום למינימום את תופעות הלוואי".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר