מימין לשמאל: זוהרית קוריאט, מיסא סעיד וד"ר טלי יעקב (צילום: דוברות כללית)
מימין לשמאל: זוהרית קוריאט, מיסא סעיד וד"ר טלי יעקב (צילום: דוברות כללית)

"כל מה שנעשה כאן נעשה מאהבה לילדים"

המרכז לבריאות הילד של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי במגדל ארמון בחיפה מעניק, תחת קורת גג אחת, את מיטב השירותים הרפואיים לכ-5,000 ילדים ומתבגרים משכונת הדר וואדי ניסנאס. במרכז ניתנים שירותי רפואה יועצת מגוונים ומותאמים לילדים על ידי בכירי המומחים, וכמו כן פועלת בו מרפאת שיר"ן למתבגרים הסובלים מהפרעות אכילה ובעיות השמנה • "כל ילד שבא בשערי המרכז הוא עולם ומלואו עבורנו", אומרות ד"ר טלי יעקב, מנהלת המרכז, מיסא סעיד, האחות האחראית, וזוהרית קוריאט, המנהלת האדמיניסטרטיבית, שמספרות בריאיון מיוחד על העבודה שנעשית במרכז וגם מחוצה לו

פורסם בתאריך: 23.5.24 01:09

המרכז לבריאות הילד של כללית מחוז חיפה וגליל מערבי במגדל ארמון בחיפה הוקם לפני יותר משני עשורים עם חזון ברור: מתן מעטפת שירות רב מקצועית כוללנית לילדים ולהוריהם ברצף טיפולי ובלי לטרטר אותם בין מרפאות ורופאים. כיום, 24 שנה לאחר הקמת המרכז, אפשר לומר בוודאות שלא רק שהחזון קרם עור וגידים, אלא שהמרכז לא מפסיק להתפתח, וכל העת מתווספים לו עוד ועוד שירותים ייחודיים.

את המרכז לבריאות הילד מובילות שלוש נשים: ד"ר טלי יעקב, מנהלת המרכז, מיסא סעיד, האחות האחראית, וזוהרית קוריאט, המנהלת האדמיניסטרטיבית. שלושתן רואות בעבודתן, בראש ובראשונה שליחות, והאמת היא שקשה לעצור את שטף דיבורן, כשהן מספרות על עבודת הקודש שנעשית במרכז.

כל השירותים תחת קורת גג אחת

"בתחום הרפואה הראשונית עובדים במרכז שלושה רופאי ילדים", מספרת ד"ר יעקב. "בתחום הרפואה היועצת עובדים כאן חמש רופאות אנדוקרינולוגיות, מומחיות לסוכרת, השמנת יתר והורמונים, שני רופאים כירורגיים, רופאה ראומטולוגית, שני רופאי ריאות, רופא אףאוזןגרון, ולאחרונה החל לעבוד כאן גם רופא אורולוג". 

מיסא סעיד: "בתחום הסיעוד אנחנו מבצעים כאן מגוון פעולות, נוסף על פעולות שגרה כמו בדיקות דם, חבישות ואק"ג. למשל, אנחנו מבצעים כאן עירויים והדבקת פצעים, ורק במקרים מורכבים ביותר, אנחנו מפנים את הילד לבית החולים. בנוסף אנחנו מבצעים טסטים אנדוקריניים להורמון גדילה ובדיקת תפקודי ריאה. למעשה אנחנו מעניקים שירות ממש כמו מיון קהילתי".

ד"ר יעקב מוסיפה: "המעטפת הטיפולית הכוללנית, הניתנת במרכז, תחת קורת גג אחת, היא יתרון ממשי לילד המטופל. לצורך המחשה, ילד שמגיע לרופא ילדים, והרופא חושד שיש לו בעיה שמצריכה ייעוץ של רופא מומחה ספציפי, הילד מיד מופנה לרופא המתאים. זה יכול להיות מומחה ריאות ילדים, מומחה אףאוזןגרון ילדים או כל מומחה אחר, בהתאם לבעיה הרפואית של הילד".

ד"ר יעקב מדגישה שרוב הרופאים שעובדים במרכז עובדים גם במרכז הרפואי כרמל. "אני עצמי עובדת גם במחלקת הילדים בכרמל", היא מספרת, "אני רואה את הילדים כאן במרפאה, לאחר מכן גם באשפוז (אם הוא נדרש), ואחר כך שוב במרפאה. הקשר שלנו עם המרכז הרפואי כרמל הוא קשר ישיר, יש לנו אפשרות להיוועץ עם כל המומחים שם, והילד המטופל זוכה ברצף טיפולי שהוא חשוב מאין כמותו. מעבר לזה צריך לזכור שבמגדל ארמון עצמו נמצאות מרפאות נוספות של כללית בתחומי הרפואה היועצת, בריאות הנפש ורפואת השיניים, ואם יש צורך, אנחנו מפנים לשם את המטופלים בלי טרטורים מיותרים ובלי צורך לצאת מהבניין". 

שירות נוסף הניתן בין כותלי המרכז לבריאות הילד הוא חיסון RSV לפגים. מיסא מסבירה: "מגיעים אלינו פגים מכל רחבי חיפה והגליל המערבי לקבל את החיסון החשוב הזה. RSV הוא נגיף שעלול לגרום לזיהום חמור ביותר בדרכי הנשימה של פגים. הוא ניתן בזריקה פעם בחודש, במהלך חודשי החורף (נובמברמארס), ויש עליו בקרה של שתי אחיות. אנחנו מאוד קפדניות בכל מה שקשור לחיסון הזה".

מרפאה למתבגרים עם הפרעות אכילה ובעיות השמנה

מרפאה ייחודית שפועלת במרכז היא מרפאת שיר"ן, המיועדת למתבגרים עם הפרעות אכילה ובעיות השמנה. "זה פרויקט הדגל שלנו", אומרת ד"ר יעקב, "את המרפאה מובילה ד"ר רינה פרידמן, כשלצידה עובדות רופאות אנדוקרינולוגיות נוספות, דיאטניות שמתמחות בטיפול במתבגרים, עובדת סוציאלית ואחות, והן מלוות כל מטופל באופן אישי. מספר המטופלים במרפאה הזו נמצא בעלייה מתמדת, והנחיצות בפתיחתה התבררה לנו בזכות מחלקת האנדוקרינולוגיה שפועלת במרכז".

מיסא מוסיפה: "בימים אלה אנחנו משתתפים במחקר כללארצי, שמתבצע בחלק ממרכזי בריאות הילד של כללית, ואנחנו אחד מהם. מטרת המחקר היא לבדוק בקרב תינוקות מגיל תשעה חודשים ועד חמש שנים, האם יש להם נוגדנים שעלולים לגרום להם לפתח סוכרת בעתיד. ילדים, שאצלם נמצאים הנוגדנים הללו, משולבים במעטפת טיפולית שמטרתה לעכב כמה שיותר את הופעת הסוכרת אצלם. בדיקת הנוגדנים נעשית במסגרת בדיקות הדם השגרתיות, כמובן בהסכמת ההורים ובחתימתם. רק בשנה האחרונה ביצענו יותר מ-140 דגימות במסגרת המחקר".

אירועי 7 באוקטובר הביאו לעלייה חדה בפניות לשירותי בריאות הנפש, והתורים למומחים רק הולכים ומתארכים. במרכז לבריאות הילד בארמון עובדת פסיכולוגית, הנותנת לילדים ומתבגרים מענה טיפולי ראשוני מהיר בזמן שהם ממתינים לתורם במרפאות הייעודיות ובטרם הם מתחילים בסדרת טיפולים ארוכה

 

 

וגם: יוצאים אל הקהילה

למרכז לבריאות הילד בארמון מגיעים מטופלים מכל רחבי המחוז, אבל לזוהרית קוריאט, המנהלת האדמיניסטרטיבית, חשוב להדגיש, שהשירותים הרבים שניתנים בו מיועדים, בראש ובראשונה, לאוכלוסייה מהשכונות הסמוכות, שזוכות לרפואה ציבורית מעולה שלא נופלת מרפואה פרטית. "מדובר באוכלוסייה מגוונת תרבותית של יהודים, ערבים וחרדים", אומרת זוהרית, "ואנחנו נמצאים כאן, קודם כל, בשבילם". 

דגש חזק שמים במרכז על החיבור עם הקהילה. "בכל הזדמנות שניתנת לנו אנחנו יוצאים אל הקהילה", מספרת זוהרית, "בין אם בפעילויות מיוחדות כמו 'חוגגים כיתה א" או פעילויות הקשורות להנקה, בטיחות בדרכים ועוד. בשנה שעברה מיסא יצאה לבתי ספר והרצתה על החשיבות שבהגנה מפני השמש, השנה היא הרצתה על חינוך מיני, ובקרוב ייפתחו אצלנו שתי סדנאות החייאה בתינוקות, האחת בעברית והשנייה בערבית, ולקיץ מתוכננת פעילות נוספת שקשורה לקידום הבריאות. בכל שנה, לקראת החורף, אנחנו מקיימים ימים מרוכזים של חיסוני שפעת, שבהם אנחנו מחסנים לא רק את הילדים אלא גם את משפחותיהם. הקשר הבלתי אמצעי עם הקהילה הוא נר לרגלינו". 

"הילדים שמטופלים אצלנו נמצאים בלב העשייה שלנו", הן מסכמות, "אנחנו חשות את הצרכים של כל מטופל ומטופל ומתאימות את עצמנו אליו. כל ילד שבא בשערי המרכז הוא עולם ומלואו עבורנו, וכל מה שנעשה כאן נעשה מאהבה לילדים”.


מיטב השירותים לאלפי ילדים

המרכז לבריאות הילד בארמון מעניק שירות לכ-5000 ילדים משכונת הדר וואדי ניסנאס ולאלפים נוספים שמגיעים אליו מכל רחבי המחוז להיוועץ עם מיטב מומחי הילדים במקצועות הרפואה השונים, כגון סוכרת, אנדוקרינולוגיה, מתבגרים, ריאות, ראומטולוגיה, כירורגיה, אף אוזן וגרון, אורולוגיה ועוד. מדובר בבכירי הרופאים היועצים לילדים, שמרביתם חולקים את זמנם בין בתי החולים, בעיקר כרמל מקבוצת כללית, לבין המרכז הרפואי בקהילה.

 

תגובות

אין תגובות

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר