ד”ר אדית בלן בכנס (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
ד”ר אדית בלן בכנס (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

הקשר בין התמכרות לתרופות לבין טיפול בכאב

בכנס הצפון העשירי לטיפול בכאב ציינה ד”ר אדית בלן, מנהלת יחידת הכאב המרחבית של שירותי בריאות כללית, שבמצב של התמכרות לאופיאוידים נוצר קושי בניהול טיפול בכאב

פורסם בתאריך: 2.3.19 10:02

מאות מומחים בתחום הכאב מכל הארץ השתתפו בכנס הצפון העשירי לטיפול בכאב, שאותו מארגנת זה עשור ד”ר אדית בלן, מנהלת יחידת הכאב המרחבית של שירותי בריאות כללית במרכזים הרפואיים כרמל ולין. הכנס נערך מטעם האגודה הישראלית לכאב, והגיעו אליו רופאי כאב, מרדימים, רופאי משפחה, אורטופדים ועוד.

חלק ניכר מההרצאות בכנס עסקו בקשר בין סמים להרדמה ולטיפול בכאב. כך למשל הציגה ד”ר בלן את הבעיה שמתעוררת כאשר נדרש ביצוע הרדמה לחולים המכורים לסמים ולמשככי כאבים, וד”ר איילת מדברי מהמרכז הרפואי הלל יפה בחדרה התייחסה לסוגיית הקנביס הרפואי. בכנס הוצפה בעיית ההתמכרות לסמים ולתרופות משככות כאב ממשפחת האופיאוידים, תוך התייחסות להבדל בין הנוטלים אותן בגלל כאב לבין המשתמשים בהן למטרות הנאה.

 

 

לדבריה של ד”ר בלן, הבעיה היא השימוש ההולך ומתרחב בתרופות אלה. בארצות הברית, שבה הפכה ההתמכרות לתרופות ולמשככי כאבים לבעיה לאומית עם השלכות רפואיות וחברתיות חמורות, רושמים הרופאים כיום פי 100 יותר מרשמים של אופיאוידים לעומת מספר המרשמים עד לפני שנים אחדות. העלייה בצריכת התרופות הללו מלווה בעלייה ניכרת בשיעור מקרי המוות כתוצאה מנטילת מנת יתר של אופיאוידים.

בישראל המספרים הם נמוכים יותר אך עדיין מדאיגים, שכן במצבים אלה נוצר קושי בניהול טיפול בכאב ובניהול הרדמה במקרה של ניתוח. על רקע זה, אמרה ד”ר בלן, יש לפעול להגברת המודעות של הרופאים ושל הציבור לסכנות שבשימוש בתרופות אלו ולפעול לצמצום צריכתן רק למי שבאמת נזקק להקלה בכאב.

נושאים נוספים שנדונו בכנס היו טיפול חדשני במיגרנה באמצעות בוטוקס, טיפול בכאב לאחר אירוע מוחי, כאב כרוני בילדים ועוד.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר