אחות טיפת חלב מודדת היקף ראש של תינוק (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
אחות טיפת חלב מודדת היקף ראש של תינוק (צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

טיפות חלב של הכללית מובילות באיתור דיכאון סביב לידה

לפי שירותי בריאות כללית, מדוח של משרד הבריאות עולה כי טיפות החלב של קופת החולים מובילות באיתור נשים עם דיכאון לאחר לידה ובמדידת היקף ראש לתינוקות

פורסם בתאריך: 14.9.19 10:41

שירותי בריאות כללית מציינת כי מדוח של משרד הבריאות בנושא שירותי טיפת חלב, אשר מתייחס לשנים 2018-2016, עולה כי טיפות החלב של הכללית מובילות באיתור נשים עם דיכאון לאחר לידה ובמדידת היקף ראש לתינוקות לאיתור בעיות התפתחות.

רכזת טיפות חלב ובריאות האשה בכללית רונית וייזר: “הנתונים מלמדים כי האחים והאחיות בכללית קשובים לצרכים הרפואיים של המטופלות שנמצאות במעגל ההיריון, הלידה וההורות. איתור נשים בסיכון לדיכאון בהיריון ולאחר הלידה נעשה במרכזי בריאות האשה ובטיפות חלב באמצעות שאלון אדינבורג, ובהתאם לממצאים נקבע אם יש צורך בהתערבות באמצעות תוכנית בהתאמה אישית. כמו כן, מובילות אחיות טיפות החלב בכללית במדד של מדידת היקף הראש של תינוקות לאיתור בעיות התפתחות בשלב מוקדם”.

מנהלת הסיעוד במחוז חיפה וגליל מערבי של הכללית רות ברוך: “יש חשיבות רבה בפעולות מניעה, איתור מוקדם וטיפול בדיכאון סביב לידה, שכן הוא מהווה גורם מעכב בתהליך ההתקשרות בין האם לתינוק. כמחצית מהיולדות שסובלות מדיכאון לאחר לידה עלולות לחוות הפרעה משמעותית בתפקוד גם שנה לאחר הופעתה אם היא לא טופלה כראוי, והתופעה עלולה להפוך לכרונית. כמו כן נמצא כי לדיכאון סביב לידה יש השלכות רבות על התפתחותו של התינוק, גם בטווח הארוך. אנו מייחסים חשיבות רבה לנושא הדיכאון סביב לידה, ולכן יושמו פעילויות ייחודיות באמצעות תוכנית מובנית לאיתור ולטיפול אקטיביים. תוכנית זו מיושמת גם במרכזי בריאות האשה במחוז לכיסוי המקרים ביישובים שבהם טיפות החלב אינן של הכללית”.

 

 

לדבריה של ברוך, בשנת 2018 אותרו במחוז 100 נשים שמצבן חייב הפניה לטיפול במרפאות בריאות הנפש, ואילו בשני השלישים הראשונים של 2019 הופנו כבר 105 נשים לטיפול כזה תודות להעלאת המודעות בצוותי הכללית במחוז. כמו כן, הכללית מפעילה מרפאה ייחודית לפסיכיאטריה מגדרית שבה ניתן טיפול מותאם לבעיה זו, וגובשה תוכנית שמבטיחה רצף טיפולי בין בית החולים לקהילה.

בכללית מציינים כי מהדוח של משרד הבריאות עולה כי קופת החולים מובילה גם במדידת היקף ראש לתינוקות – מדד חיוני לזיהוי מוקדם של בעיות התפתחות, שכן היקף ראש חריג עלול להעיד על מצבי מחלה שעלולים להוביל להפרעות נוירולוגיות והתפתחותיות. המדידה מתבצעת שלוש פעמים בחצי השנה הראשונה לחייו של התינוק, ובמסגרתה מתבצע מעקב אחר שינויים בהיקף הראש כדי לאתר בעיות בשלב מוקדם ככל האפשר.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר