ד"ר חורחה שלימאסר והקוצב החדש בחדר הצנתורים (צילום: אלי דדון)
ד"ר חורחה שלימאסר והקוצב החדש בחדר הצנתורים (צילום: אלי דדון)

כרמל: קוצב הלב הקטן בעולם הושתל בצנתור

במרכז הרפואי כרמל מציינים כי הקוצב החדש הוא קטן בהרבה מקוצב רגיל - גודלו הוא כגודל מטבע - וכי הוא לא מצריך הכנסת אלקטרודות דרך הווריד אל תוך הלב. הקוצב החדש נחשב לפורץ דרך בתחום טיפולי האלקטרופיזיולוגיה בלב וניתן להשתילו באמצעות צנתור בלבד, ללא ניתוח

פורסם בתאריך: 1.12.19 09:41

קוצב הלב הקטן בעולם הושתל בהצלחה באמצעות צנתור במרכז הרפואי כרמל. "זוהי בשורה חשובה לחולי הלב", אומר מנהל המערך הקרדיולוגי בכרמל פרופ' משה פליגלמן, "השתלת הקוצב החדש תאפשר לנו להמשיך להוביל את מערך רפואת הלב של כרמל לרפואה מתקדמת יותר לטובת המטופלים שלנו".

 

הקוצב החדש (צילום: אלי דדון)

הקוצב החדש (צילום: אלי דדון)

 

דודי, בן 55 תושב הקריות, עבר עד כה שלוש השתלות של קוצב לב. לדבריו של ד"ר חורחה שליאמסר, מנהל המעבדה לאלקטרופיזיולוגיה בכרמל, לדודי יש מבנה אנטומי מיוחד של עצם הבריח – דבר שגורם לשחיקה ולפגיעה בחוטי הקוצבים המושתלים ושמצריך את החלפת הקוצב: "הפתרון היחיד שיכולנו להציע לו היה ה-MICRA – הקוצב החדש של חברת מדטרוניק שפועל ללא חוטים ושמושתל ישירות ללב. כך פתרנו את בעיית שחיקת החוטים שהיתה לדודי ולחולים כמוהו". כבר למחרת השתלת הקוצב השתחרר דודי לביתו.

בכרמל מציינים כי בית החולים הוא המרכז הרפואי הראשון של שירותי בריאות כללית בארץ שהשתיל את הקוצב החדש, וכי את ההשתלה ביצעו ד"ר שלימאסר וד"ר ניסן בן דב.

הקוצב החדש הוא קטן בהרבה מקוצב רגיל – גודלו הוא כגודל מטבע – והוא לא מצריך הכנסת אלקטרודות דרך הווריד אל תוך הלב. לדבריו של ד"ר שליאמסר, הקפסולה של הקוצב החדש מוחדרת בצנתור ישירות לחדר הימני של הלב ומעוגנת בו באמצעות מנגנון מיוחד. עוד מציינים בכרמל כי הקוצב החדש נחשב לפורץ דרך בתחום טיפולי האלקטרופיזיולוגיה בלב, וכי הוא אפשר להשתילו באמצעות צנתור בלבד, ללא ניתוח.

 

 

ד"ר שליאמסר מסביר כי ב-50 השנים האחרונות מתבצעות השתלות של קוצבים במטרה להציל חולים שסובלים מדופק נמוך ושנמצאים בסכנת חיים. המכשור השתפר בהדרגה עם השנים, ומימדיהם של הקוצבים קטנו באופן משמעותי. הסוללה של קוצב הלב, אשר בתחילת הדרך הספיקה לשנים בודדות בלבד, מסוגלת היום לפעול בין עשר ל-15 שנה ללא צורך בהחלפת הקוצב.

עד לאחרונה היו הקוצבים חשופים לסיבוכים שונים בשל האלקטרודות שעלולות להשתפשף, להישבר או לגרום להיצרות ואף לחסימה של הוורידים שדרכם הן הושתלו. הסיבוך הקשה ביותר הוא זיהום במקום שבו מושתל גוף הקוצב או של אלקטרודות הקיצוב, ובמקרים כאלה יש להוציא את כל מערכת הקוצב והחוטים בניתוח, כיוון שאנטיביוטיקה לא עובדת על חיידקים שקשורים לאלקטרודות קיצוב.

 

הקוצב החדש לעומת הקוצב מהדור הקודם (צילום: אלי דדון)

הקוצב החדש לעומת הקוצב מהדור הקודם (צילום: אלי דדון)

 

יתרונותיו של הקוצב החדש הם הפחתה משמעותית של הסיכוי לזיהום והעובדה שההשתלה מתבצעת בצנתור ואינה דורשת חתך חיצוני. כמו כן הליך החדרת הקוצב החדש הוא מהיר יותר לעומת השתלתם של קוצבים מהדור הקודם שגם כרוכה בכאבים רבים וחזקים, בהחלמת החתך הניתוחי ובסיכון לזיהום.

יצוין כי מחירו של הקוצב החדש הוא יקר פי חמישה לעומת קוצב רגיל, וכי הוא לא מתאים לכל מטופל אלא לחולים עם ורידים חסומים המובילים אל הלב, למטופלי דיאליזה שסובלים מבעיות של חוסר ורידים ומנטייה מוגברת לזיהומים, ולחולים שסבלו בעבר מזיהומים חוזרים במערכת הקיצוב.

מנהל כרמל ד"ר אבי גולדברג: "אני שמח שנבחרנו להיות הראשונים בארץ לבחון ולהטמיע את השימוש בטכנולוגיית הקוצב הזעיר. המערך הקרדיולוגי של כרמל מוכר כמרכז מצוינות ומובילות, ואנו שמחים להעמיד את הטכנולוגיה הטובה ביותר לטובת המטופלים שלנו".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר