הטרדות מיניות ברשת. תמונה ממאגר Ingimage
הטרדות מיניות ברשת. תמונה ממאגר Ingimage

נתקלת בהטרדה מינית ברשת? עורך הדין אבי תגר מסביר כיצד להתמודד עם התופעה

הטרדה מינית מקוונת מתייחסת להתנהגויות מיניות לא רצויות בכל פלטפורמה דיגיטלית ומוכרת אף כסוג של אלימות מינית. עורך הדין הפלילי אבי תגר מסביר על הטרדות מיניות באינטרנט, כיצד יודעים בוודאות שמדובר בהטרדה ומה ניתן לעשות מבחינה משפטית

פורסם בתאריך: 26.8.19 16:44

עדכון אחרון: 15.7.20 16:04

החיים המודרניים הלחוצים, עומס העבודה הבלתי אפשרי, הילדים המוצבים במרכז החיים, כל אלו מאלצים רבים מאתנו לנהל את הרומנים שלנו באינטרנט, כמו גם את יתר החיים: לימודים, תשלומי חשבונות, קניות, יצירת קשר עם חברים ובני משפחה דרך הרשתות החברתיות, נראה, שלולא האינטרנט בעידן הנוכחי, לא היו לנו חיים אישיים בכלל.

א' התחילה את הרומן הסוחף שלה עם י', באינטרנט דרך אחד מאתרי ההיכרויות. מהר מאוד הם נסחפו להתכתבויות ארוכות במסנג'ר ובוואטסאפ במשך היום, בזמן הפסקות הקפה בעבודה, אחר הצהריים כשהילדים בחוגים ובשעות הלילה המאוחרות ולעתים כמעט עד לשעות הבוקר. היא נסתה להתגבר על חוסר הנוחות שחשה כשהוא ביקש ממנה לשלוח לו תמונות עירום שלה וכמובן שלא נענתה לכך, גם כאשר הוא שלח לה תמונות דומות בעצמו.

חוסר הנוחות של א' התגבר, מדי יום, כש י' התגלה אקסהיביציוניסט, וולגרי ללא גבולות. תמונות העירום ששלח לה הוחלפו בסרטונים, בהם הוא הסריט את עצמו משחק באיבר מינו ולוחש לה גסויות. היא ביקשה ממנו להפסיק, הסבירה שהמעשים הללו מביכים אותה ואינם נעימים שלה, אך י' לא חדל. בתובענות חסרת רגישות הוא הציף אותה בסרטונים נוספים ודרש ממנה שוב ושוב לשלוח לו כאלו בעצמה. לאחר מספר ימים, על אף תחושת האכזבה שהציפה אותה בשל הרושם הראשוני שהוא יצר בתחילה, מאוימת ונבוכה היא ניתקה עמו את הקשר.

"גם כשהיא נעשית באופן מקוון, הטרדה מינית היא עדיין הטרדה מינית," אומר עורך הדין הפלילי, אבי תגר. "כפיה מינית לא רצויה נלקחת מאוד ברצינות, גם כאשר היא מבוצעת באונליין".

סקר בנושא הטרדות מיניות באינטרנט שנערך בארה"ב בשנת 2017 ע"י מרכז המחקר Pew הראה, כי 41% מהאמריקנים היו נתונים באופן אישי להתנהגות מטרידה באופן מקוון, ו- 66% מהם היה עד להתנהגויות אלו שכוונו כלפי אחרים. במקרים מסוימים, חוויות אלו הסתיימו בהתנהגויות שניתן להתעלם מהן והיו בגדר מטרד בלבד, ובפעמים אחרות ורבות, הם הוטרדו מינית בצורה קשה ומאיימת לאורך תקופה ממושכת.

"נשים צעירות, הן הסובלות במיוחד מתופעת ההטרדות המיניות באינטרנט," מציין עו"ד תגר "בין אם מדובר בהטרדה מינית "קלה" באמירת גסויות ובקשה לחשיפה מצד הגבר, ובין אם מדובר בהטרדות מיניות קשות וחמורות, עד לרמה של פדופיליה וביצוע מעשים מגונים בפועל, תוך פיתוי הקורבן דרך האינטרנט"

כיצד תנועת 'Me Too' הפכה את הקערה על פיה, בכל הקשור להטרדות מיניות?
"מאז שקמה תנועת  'Me Too', כל נושא ההטרדות המיניות בכללותו, קיבל תהודה גדולה והפך לאחד הנושאים החמים בשיח הציבורי, במדיה וברשתות החברתיות, ולא בכדי.

"נושא ההטרדה המינית אינו חדש והוא קיים מקדמת דנא, כבר בתקופת התנ"ך ישנם מקרים רבים של הטרדה מינית. הראשון שבהם לדוגמה, אשת פוטיפר  שהטרידה את משה וגרמה לשליחתו לבית האסורים.

"לעניות דעתי, אין צורך בחוק מיוחד המפרט מה היא הטרדה מינית, כפי שמפורט בחוק למניעת הטרדה מינית התשנ"ח – 1998. כל (או כמעט כל) אדם נורמטיבי יודע את גבולות המותר והאסור, אך הנורמה המקובלת היתה, בעבר הרחוק, כי מדובר בדברים מקובלים שהם "בסדר", ו"לא נורא"".

כיצד הקלות הבלתי נסבלת באה לידי ביטוי?
"אם אלו מפקדים בכירים בצה"ל אשר נהגו בפקידותיהם לפרקים, כאילו מדובר בחלק מתנאי השירות שלהן ומותר להם לזרוק הערות מיניות ואפילו לחבק ולגעת. מנהלים בעבודה שמנצלים את סמכותם בכדי לגרור עובדות שלהן למעשים מיניים, וזה לא חייב להיות תוך איומים, אלא רק מעצם העובדה שיש להם סמכות על העובדת. על פי הפסיקה, מערכת יחסים מינית בין ממונה לכפיפ/ה עשויה להיכלל במסגרת החוק להטרדה מינית, ובמקרים שבהם מתקיימת מערכת יחסים מינית בין בכיר/ה לכפיפ/ה, על הבכיר/ה להוכיח שמדובר בהסכמה אמיתית והדדית.

"הטרדה מינית לא מוגבלת רק לתחום העבודה, כמובן. היא יכולה להיעשות בכל מקום: במועדון הכושר כשאדם מעיר למתאמנת על מראה השדיים שלה, או מדריך כושר אשר תוך כדי ההדרכה נוגע "באגביות" באבריה המיניים. בתור לסופרמרקט, בבנק, ואפילו ברחוב – בכל מקרה בו אדם מעיר הערה מינית פוגענית ולא נאותה או נוגע במישהי ללא אישורה, זה נחשב להטרדה מינית על פי חוק".

כיצד האינטרנט הרחיב את האפשרויות להטרדות מיניות?
"האינטרנט הפך את כל העניין לפשוט הרבה יותר. אדם יכול, בלחיצת כפתור, לפנות למישהי דרך אתר היכרויות, רשת חברתית, פורומים אינטרנטיים, וכד', להציף אותה בביטויים מיניים, לשלוח לה תמונות חושפניות, לפרט את כל מה שהוא היה מעוניין לעשות איתה, ואם היא דורשת שיפסיק והוא בכל זאת ממשיך, זה בהחלט מוכר כהטרדה מינית".

"ישנם האקרים שפורצים לטלפונים סלולריים של נשים מפורסמות וגונבים מהם תמונות עירום ששמרו בטלפון ומפרסמים אותם ברחבי האינטרנט – ללא רשות כמובן, ונתקלנו בלא מעט מקרים כאלו גם בישראל. ישנם אפילו כאלו, שמשלבים בעבירה סחיטה באיומים – מאיימים על הקורבן שיפרסמו את תמונותיה ברשת במידה ולא תשלם להם, או תבצע מעשים מסוימים על פי דרישותיהם.

"כאשר פולשים למרחב הדיגיטלי שלנו עם מסרים מיניים מטרידים, מאיימים, וכאשר המידע הפרטי והתמונות האישיות שלנו נחשפות, החוק מגן במקרים אלו על הקורבן.

"האינטרנט גם מאפשר נגישות גבוהה לסוטים ופדופילים, להתחזות לנערים צעירים ואפילו לילדות ולפתות ילדות וילדים צעירים לשוחח איתן, לבצע פעולות מיניות דרך המצלמה, ואפילו להיפגש איתם במציאות. זוהי חרב פיפיות, שכן סוכני משטרה מתחזים לקטינות וכך צדים את הפדופילים ברוב המקרים".

כיצד מוגדרת הטרדה מינית?
"ההגדרה הנפוצה ביותר היא: "הצעות חוזרות בעלות אופי מיני, המופנות לאדם אשר הראה  למטריד כי אינו מעוניין בהצעות האמורות.

"המשמעות היא, שהצעה חד פעמית אינה הטרדה, וכי זכותו של אדם לנסות את מזלו, אך האלמנט הכפול, הינו: א.  הצעה חוזרת, ב. האדם הראה כי אינו מעוניין, ושני אלו הופכים את הניסיון, להטרדה בניגוד לחוק.

"סוג הטרדה נוסף, מוגדר כ"התייחסויות חוזרות המופנות לאדם המתמקדות במיניותו, כאשר אותו אדם הראה למטריד כי אינו מעוניין בהתייחסויות האמורות".

"אומרים לפעמים, כי חוק זה שם קץ לעידן הרומנטיות. לדעתי, זהו קשקוש מתחסד. אף אישה לא תתלונן על גבר המחמיא לה באלגנטיות ולדעתי – היא גם תהנה מכך, אך כשהמחמאה נעשית בצורה בוטה וגסה – אל לו להתפלא אם היא חשה כי הוא עבר את גבול הטעם הטוב".

באילו מקרים מתגלה כי ההטרדה המינית אינה אמיתית או כי יש כוונת זדון מאחוריה התלונה של המתלוננת?
"בהחלט צריך לשים לב, כי לא כל תלונה בגין הטרדה מינית הינה אמיתית. נשים משתמשות לעתים בתלונה כזו כנשק – אם לסחיטה, כנקמה וגם בגין הפרעה נפשית.

כעורך דין וכסניגור פלילי, תפקידי בהגנה על הנאשם הוא לבחון היטב את חומר הראיות  (אם וכאשר מוגש כתב אישום) ולמצוא את הפירכות והסתירות שבהודעות, על מנת לספק לחשוד את הייעוץ המיטבי".

מתי חשוב לפנות לסניגור הדין הפלילי במקרים של תלונה על הטרדה מינית?
"חשוב שהאדם החשוד בהטרדה מינית יפנה לעורך הדין הפלילי מהר ככל האפשר ובסמוך לקבלת התלונה, ואף טרם התלונה – במקרים בהם הוא סבור שהמעשים שלו עשויים להוות עילה להטרדה מינית או במקרים בהם האשה מאיימת עליו כי תתלונן על כך שהטריד אותה מינית.

"למועד הפניה לעורך הדין הפלילי במקרים אלו, יש משמעות קריטית. ככל שההגנה המשפטית תבוצע מוקדם יותר, כך היא תהיה יעילה ואפקטיבית יותר. חשוב למשל, שהחשוד ינסה להימנע ככל האפשר מהתייצבות לחקירה משטרתית בטרם הוא נפגש עם עורך דין פלילי מומחה בתחום, על מנת שהוא יכין אותך אותו לחקירה בדרך שתספק עבורו את התוצאות הטובות ביותר. פגישה כזו יכולה לעשות את כל ההבדל בסופו של דבר, בין זיכוי להרשעה".

עו”ד אבי תגר מתמחה במשפט פלילי ובדיני תעבורה. הוא מעניק ייעוץ וליווי משפטי צמוד לחשודים ונאשמים לאורך כל ההליך הפלילי, בכל שעות היממה ובכל רחבי הארץ.

התהליך מתחיל משלב הדרכת החשוד (כולל קטינים) לפני החקירה במשטרה (שלב קריטי, שתוצאותיו משפיעות על ההליך הפלילי כולו), ייצוג עצורים בהליך הדיון במעצרם, ייצוגם במשפט לאחר הגשת כתב אישום, הגשת ערעורים על פסק הדין לבתי המשפט המחוזיים בכל הארץ ולבית המשפט העליון, וכן הגשת עתירות אסירים, ייצוג בועדות שחרור מוקדם (ועדות שליש) ועתירות בנושא עבודות שירות.

עו"ד תגר אינו מעסיק שכירים ומתמחים במשרדו ומטפל בכל התיקים באופן אישי וזמין בטלפון 24/7, הכל תוך מתן שירות אדיב, יחס אישי וליווי מקצועי לאורכו של כל התהליך.

עו"ד אבי תגר, עו"ד פלילי בחיפה

כתובת: הבנקים 4, חיפה

טלפון: 04-8512627

טלפון נייד 24/7: 050-5400819

לינק לאתר

דוא"ל: [email protected]

עורך דין אבי תגר. צילום: אייל תגר

עורך דין אבי תגר. צילום: אייל תגר


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר