(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
(צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

כך תכינו את ילדיכם להצלחה בעולם העבודה החדש

פורסם בתאריך: 2.8.18 08:17

אם יש דבר אחד שחוזר בכל ההרצאות והסדנאות שאנחנו עורכים על עולם העבודה החדש הוא שבסוף ההרצאה שואלים אותנו המשתתפים מה הם כהורים יכולים לעשות כדי שילדיהם ירכשו את סט היכולות החשוב להצלחה בעולם הזה. שאלה זו מעסיקה הורים רבים שחלק ניכר מהם נמצאים בסביבת עבודה תובענית ומורכבת, וגם החברה שבה חיים כיום הילדים היא הרבה יותר מאתגרת. הורים רבים מרגישים שאין להם את הכלים הנדרשים כדי לסייע לילדיהם לרכוש את היכולות החשובות האלה.

לכן לפניכם כמה נקודות למחשבה על הכנת הילדים להצלחה בעולם העבודה החדש.

היו מודל לחיקוי

בעולם שבו השינוי הפך לקבוע צריכים ההורים לתת דוגמה בדרך התנהגותם

כמו בכל תהליך למידה, מודל לחיקוי הוא דבר חשוב ביותר. ילדינו מסתכלים עלינו ולומדים מעצם ההתנהגות שלנו, ולכן, על מנת שהורים יוכלו לסייע לילדיהם לפתח את היכולות החשובות להצלחה, עליהם להכיר את המפה החדשה להצלחה ולפתח בעצמם את סט היכולות החשובות להצלחה (מי שעדיין לא קרא את שני המאמרים הקודמים מוזמן למצוא אותם באתר “כלבו – חיפה והצפון”). רק הורים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה יכולים להוות מודל לחיקוי עבור ילדיהם בניהול מערכות יחסים חיוביות, ביכולתם ליזום שינויים ולהסתגל אליהם ובכושר הנחישות שלהם.

פתחו אצלם דפוס חשיבה מתפתח

פתיחות ללמידה לאורך החיים היא תנאי הכרחי להצלחה בעולם העבודה החדש

דפוס חשיבה מתפתח הוא הבסיס המיטבי שכל הורה יכול לסייע לילדיו לרכוש. חשוב שנגרום לילדים להאמין שניתן לפתח יכולות וכישורים שהם פחות חזקים בהם בשלב זה. הם צריכים לדעת שעם השקעה, עם התמדה ועם מאמץ הם יכולים לפתח יותר יכולות וכישורים. בניגוד למה שחשבנו בעבר על המוח, מחקרים שנעשו בשנים האחרונות מצביעים על כך שהמוח שלנו הוא איבר גמיש שמשתנה בעקבות למידה, עמידה באתגרים והשקעת מאמץ, כך שכל תהליך למידה משמעותי שבו אנו מאותגרים תורם לכך שנהפוך בסופו של דבר לטובים יותר. ילדים בעלי דפוס חשיבה מתפתח יעזו להתנסות, לחשוב באופן יצירתי, ללמוד דברים חדשים ולצאת מאזור הנוחות שלהם. לעומתם, ילדים שאוחזים בתפישות הפוכות של מיינדסט מקובע מאמינים שאין להם שום אפשרות לפתח יכולות, להשתפר ולהיות טובים יותר בתחום מסוים כי הם נולדו כך וכי זו התורשה שלהם (“או שיש לו או שאין לו את זה”). המסר החשוב ביותר להורים בתחום המיינדסט הוא שהמחקר מצביע על כך שהורים שאוחזים בתפישות של מיינדסט מקובע או מתפתח מחנכים את ילדיהם לדפוס חשיבה זהה עוד מהגיל הרך.

כדי לגדל ילדים עם מיינדסט מתפתח הדגישו בפניהם את העובדה שהמוח הוא איבר גמיש שמתפתח ומשתנה עם למידה ומאמץ; חזקו אותם בהדגשה על התמדה ועל מאמץ שהם השקיעו ולא על הכישרון או על החוכמה שלהם; עודדו אותם להתנסות בדברים חדשים ותמכו בהם בדרך; דברו איתם על הדרך שאתם עברתם כדי לפתח את סט היכולות החשוב להצלחה שלכם; הסבירו להם שכישלון הוא לא ההיפך מהצלחה (כפי שלימדו אותנו בעבר) אלא חלק ממנה, כלומר רק מי ש”נכשל” יצליח; שכנעו אותם לוותר על המשפטים “אני לא טוב בזה” או “הציון שלי לא טוב” ולאמץ את המשפט “אני עדיין לא טוב כמו שאני רוצה אבל אני בדרך”.

 

 

עזרו להם לפתח מערכות יחסים חיוביות ומשמעותיות

אחת מהדרישות ברוב הארגונים כיום, גם בתהליך הגיוס וגם בקידום, היא יכולת בין אישית גבוהה

יכולת בין אישית גבוהה, המורכבת מהיכולת לבנות מערכות יחסים משמעותיות עם אחרים ומאמפתיה, הפכה ליכולת שכמעט לא ניתן להצליח בעבודה בלעדיה. כשאני שואלת מנהלי משאבי אנוש על היכולות שבלעדיהן הם לא יעסיקו מועמד מסוים, תמיד עולה היכולת הבין אישית שכן כיום רוב העובדים נדרשים לעבוד בצוותים או עם לקוחות. נוסף על כך, במחקר ארוך (שנמשך 70 שנה), שהוא אחד מהחשובים ביותר בנושא הצלחה ואושר ושבוצע על ידי אוניברסיטת הרווארד, נמצא שהדברים המשמעותיים ביותר שגורמים לנו לשמחה ולבריאות טובה הם האנשים המשמעותיים בחיינו ומערכות היחסים שלנו, וזאת בניגוד גמור לתפישה הרווחת בקרב רבים שגורסת שהדברים שמביאים שמחה לחיינו הם כסף, פרסום וסטטוס או תפקיד בכיר בארגון.

מחקר זה ליווה אנשים מצעירותם ועד לזקנה, והמשתתפים בו שעדיין בחיים הם בני 90 ויותר. יש שתי מסקנות שחשוב לציין מבין מסקנות המחקר. ראשית, המחקר מצביע על כך שאיכות היחסים היא חשובה יותר מממספר החברים, כלומר לא אלה שהיו להם הכי הרבה חברים היו שמחים יותר אלא אלה שמערכות היחסים שלהם היו חיוביות ומשמעותיות. שנית, מערכות יחסים חיוביות מגינות לא רק על הגוף אלא גם על תפקוד המוח בגיל מבוגר.

כדי לעזור לילדיכם ליצור מערכות יחסים חיוביות דברו איתם על הרגשות שלהם ושל אחרים – דבר שיסייע להם להבין את עצמם ואת האחרים טוב יותר; הפגינו כישורי הקשבה ונסו להיכנס לנעליהם כאשר הם משוחחים איתכם; ערבו אותם במערכות היחסים של המבוגרים יותר במשפחה; בקשו מהם לסייע לילדים אחרים שזקוקים לעזרה; שאלו אותם שאלות פתוחות ותנו להם זמן ומקום להתבטא; סייעו להם ליזום מפגשים קבוצתיים עם ילדים אחרים; למדו אותם לכבד את הרצונות ואת הצרכים של אחרים; עודדו אותם לאסרטיביות – שאלו מה הם מרגישים, רוצים או צריכים והדגישו בפניהם שחשוב שהם יבטאו זאת.

למדו אותם להתמקד בחיובי

בעולם משתנה ודינמי נפגוש הרבה אתגרים וקשיים בדרך

למרות שרבים מאיתנו כבר מודעים לתרומה הרבה של חשיבה חיובית לחיים בריאים ושמחים, עדיין לא קל לנו לאמץ את הגישה. בעולם העבודה, ובעיקר בתפקידי ניהול, הפכו אופטימיות וחיוביות למרכיב חיוני מאוד שכן צוותים, מחלקות וארגונים מתמודדים עם אתגרים מורכבים ברמה היומיומית. התקווה שעם השקעה ועם מאמץ הדברים בסוף יסתדרו מסייעת למנהלים עצמם ולצוותים שלהם להתנהל באופן אפקטיבי. כולנו מבינים שכדי לגדל ילדים שיהפכו למבוגרים מאושרים יש ללמוד וללמד להתמקד בחיובי, אך לרובנו יש נטייה טבעית לבקר, לשפוט ולהדגיש יותר את הדברים השליליים או את הדברים שאינם נמצאים בדיוק במקום שרצינו. בכל יום נתון קורים לכולנו דברים טובים ופחות טובים, אך חשוב לזכור שבכל יום נתון קורים לרובנו יותר דברים ניטרליים וחיוביים מאשר שליליים.

לצערנו, רובנו נוטים להיתקע בשלילי או במה שנקרא בספרות “הטיית השליליות”, כלומר אנחנו נתקעים על הדבר האחד שלא הלך בדיוק כמו שרצינו, מעצימים אותו ושמים אותו במרכז. הראייה המוגבלת הזו משפיעה על הרגשות ועל ההתנהגות שלנו. חשוב שגם אנו כהורים נתאמן ונתרגל לראות את כל הדברים הטובים שקרו לנו בדיוק כמו שרצינו, וכשנחזור הביתה נשתף את הילדים בדברים החיוביים שקרו לנו היום ולא נתמקד בקיטורים או בתלונות. כולנו כהורים צריכים לזכור שרגשות הם דבר מדבק ושהילדים שלנו נדבקים ברגשות שלנו, וכך הורים עם חשיבה חיובית ידביקו את ילדיהם ברגשות חיוביים ולהיפך.

כדי לפתח אצל ילדיכם חשיבה וגישה חיובית שתפו אותם בדברים הטובים שקרו לכם היום בעבודה; בקשו מהם לספר לכם על הדברים הטובים שקרו להם בבית הספר; ודאו שהם מוסיפים “אבל” למשפטים שליליים (“לא הלכתי לגן שעשועים אבל פגשתי את רון, החבר הכי טוב שלי, אצלו בבית”); עודדו אותם לעשות פעולות שהם חזקים בהן; חגגו “ניצחונות” ועמידה ביעדים שהיו חשובים לילדיכם; הודו על הדברים שיש לכם בחיים ולמדו את ילדיכם לעשות זאת; הראו להם שהדברים שהם דאגו בגללם לא קרו (מה שקורה רוב הזמן כשאנו דואגים). התפעלו בקול רם – איזה כיף ש…, נהדר ש… או מצוין ש…

 

* הכותבת היא מומחית לעולם העבודה החדש, מחברת הספר "הצלחה בעולם העבודה החדש — מסע בחמש יבשות" ומובילת תהליכי שינוי ארגוניים ואישיים

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר