עינת קליש רותם (ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
עינת קליש רותם (ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)

אחחח, השבת…

פורסם בתאריך: 18.12.22 13:35

בצעד אמיץ ומפתיע החליטה ראש העיר עינת קליש רותם לא להיענות לדרישת הסיעות החרדיות במועצת העיר ולהמשיך להפעיל את מערך השאטלים למושבה הגרמנית במסגרת פסטיבל ה"חג של החגים" בשבת. לאחר שבוע של סערה מקומית שרטטה קליש רותם קו ברור מאוד בחול של מרקם היחסים החרדי-חילוני החיפאי, במה שסביר מאוד שיגבה ממנה מחיר פוליטי אישי כבד.

מבחינתי, הסיפור המרכזי כאן אינו ההחלטה, הגם שאני אישית מברך על העמידה הנחושה הזו. עצם העלאתה, וגרוע מכך – הנימוקים להעלאתה, הם אלו שמטרידים אותי ממש. מקום המדינה התפארה חיפה בסטטוס קוו מאפשר ומתחשב עם הקהילה החרדית. זוהי העיר היחידה בישראל שבה מתקיימת תחבורה ציבורית בשבת, להוציא כמובן את התחבורה שעוברת בשכונות החרדיות. כולם מרוויחים, וכל אחד חי את חייו באופן מכבד ומצמצם את ההפרעה לאחר למינימום.

והנה פתאום מגיעה לה הדרישה הזו, לבטל שאטלים שלא עוברים בשום צורה ודרך בשכונות החרדיות, כמובן בנימוק הפנטסטי והבלתי ייאמן של – שימו לב – "קדושת השבת".

אה, סליחה רגע, מה???

האם קו 37 עבר גיור כהלכה? האם הדלקים שנשרפים בקרבה של המטרונית הוכשרו על ידי בד"צ בית יוסף לעשות זאת בשבת קודש? במה, אם יורשה לי, שונה תפעול שאטלים, הרחק מכל מוקד מגורים חרדי, מתפעול תחבורה ציבורית שפועלת עשרות בשנים בשבת?

אני מנסה למצוא היגיון כלשהו, נקודת אחיזה שממנה אוכל לספק הסבר מניח את הדעת לדרישה הזו, ובאמת שלא מצליח. אם נחשוב על העניין לעומק, ביטול השאטלים רק יכול, פוטנציאלית, ליצור הרבה יותר חיכוכים והפרעות למהלך השבת התקין של האוכלוסייה החרדית בעיר. הרי הפסטיבל מתקיים כך או כך, וההמון יזרום לשם בכל מקרה, ובהיעדר שאטלים ייאלץ אותו ההמון להחנות את רכביו בקרבת מקום, במקום באזור מרוחק ומבודד, והרבה יותר כלי תחבורה יעשו את דרכם לרחובות הסמוכים למושבה, קרוב יותר ויותר לשכונות החרדיות.

 

 

ככל שאני חושב על העניין הזה יותר ויותר, ברור לי שהשאטלים הם לא ממש האישו כאן. הם בחזקת "לא מעלה ולא מוריד" מהמצב הקיים, וזו התנהלות כל כך לא אופיינית לאנשי הקהילה החרדית החיפאית, התנהגות ירושלמית מאוד. לי, אישית, זה מרגיש יותר כמו בלון ניסוי, ניסיון לנצל ואקום פוליטי מקומי (וכזה ששואב השראה מההתפתחויות הפוליטיות הארציות, ללא ספק) ואת התלות של קליש רותם בקהילה החרדית כדי להזיז טיפה את הקו בחול לכיוון השמרני-דתי בעיר.

חלילה לי מלהטיל דופי בקהילה החרדית בחיפה, אנשים טובים ויקרים, בשר מבשרנו. שנים רבות אנחנו חיים ביחד, באופן שהוא דוגמה ומופת לכבוד הדדי, לקבלה ולהתחשבות. הוכחה לאפשרות של נורמליות במדינה לא שפויה בעליל.

הדרישה הקטנונית וחסרת ההיגיון הזו היא הרבה יותר שוברת לב מאשר מכעיסה, עבורי. ואני מתפלל, גם אם אינני אדם מאמין, שנדע לבודד את הרעשים ואת הסערה המתחוללת באזורי חיוג אחרים בארץ, ונשמור את האריג המופלא, והעדין מכפי שחשבנו, של החיים המשותפים בעיר הזו בשלמותו, בלי לקרוע אותו על באמת כלום ושום דבר.

יש המון דברים שכדאי שנלמד ליישם מערים אחרות. מלחמת תרבות ודת היא בהחלט לא אחד מהם.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יורם

    מקומה של הכרמלית חסר בתקופת החג של החגים. גם אותה היו צריכים להפעיל כדי לאפשר תנועה קלה ונוחה בין טיילת לואי לעיר התחתית ובכך היו חוסכים תנועת כלי רכב ומאפשרים נגישות רבה יותר לכלל האירועים.

  2. יוסי

    נראה לי שיש להבדיל בין תחבורה ציבורית שהמדינה מממנת, לבין תחבורה ציבורית שהעיר מוסיפה, שזה דבר שעוד לא קרה וזה פוגע בסטטוס קוו, אחר כך אנו נתפלא שגם הם נוגעים בסטטוס קוו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר