חנות המשרטט (צילום מתוך דף הפייסבוק של העסק)
חנות המשרטט (צילום מתוך דף הפייסבוק של העסק)

עולם הולך ונעלם

פורסם בתאריך: 23.7.23 10:55

כמו עץ עתיק שנופל ביער ריק מאדם וספק אם מייצר רעש כלשהו, כך נסגרה בשבוע שעבר חנות המשרטט ברחוב הרצל. לאחר 72 שנים, כמעט מימי קום המדינה, סיימה החנות הוותיקה את פעילותה, וההד שהותיר רעש נעילת המנעולים על הדלתות מהדהד בקול ענות חלושה את סיפור גוויעתה של שכונת הדר.

קוראינו הצעירים יתקשו להאמין, אבל פעם השם הדר אכן תיאר נאמנה את השכונה החיפאית. החנויות היו עמוסות בקונים, בתי הקולנוע היו מפוצצים תמיד, דוכני האוכל חילקו את מרכולתם לכל דורש ומשלם, ועל המדרכות היה קשה ללכת בקו ישר בגלל ההמון. אתם יודעים, סימני חיים.

הדעיכה של הדר היא לא עניין חדש. היא החלה כבר באמצע שנות ה-90, כשהשכונה החלה את תהליך ההפיכה לגטו רוסי-ערבי-חרדי. מקומות הבילוי נעלמו, ימי שישי במדרחוב נורדאו הפכו ממלאי חיים ועליזים לשקטים ומסוכנים, הפשיעה, האלימות והסמים הרסו כל חלקה טובה. אבל אפילו תהליך הריקבון הזה לא הרג את הדר סופית, ועדיין נותרו בה איי חיים, שמורות טבע זעירות פה ושם, תודות להיותה נקודת קישור לתחבורה הציבורית. הסמיכות הזו לצירי החיים שירתה כפולסים קטנים של חשמל ללב ההולך ונחלש של השכונה.

 

 

המטרונית והשינויים (המבורכים כשלעצמם) בתחבורה הציבורית היו אלו שנתנו להדר את מה שנראה כמכת המוות הסופית שלה – אין היום לאיש שום צורך לעבור או לעצור בהדר בדרך ליעדו, שברוב המקרים אינו הדר עצמה. הסגירה של המשרטט היא עוד סימפטום לתהליך המעציב הזה.

רחוב מסדה זכה לעדנה מחודשת, בעיר התחתית זזים דברים, השוק הטורקי הוא אטרקציה תיירותית, ובין הכיסאות נזנחה ונותרו באפילה הפינה של רחוב הרצל והחלוץ. כך נראית השכונה הוותיקה שהיתה פעם פנינת העיר.

אין שום סיבה בעולם ששכונה במיקום ובפרופיל כאלה תסבול מהזנחה ומעזובה כאלה, בטח בשוק הנדל"ן של היום. אחת מהמשימות המרכזיות של ראש העיר הבא צריכה להיות שיקומה של הדר, הבאתה לסף דלתן של שנות ה-2000, עצירה של סגירת העסקים בה והחזרת עטרה ליושנה.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אנרכיפאי

    כתבה של גזען, שמבחינתו – רוסים, ערבים וחרדים הם לא באמת אנשים, אז לא סופרים אותם.

    נכון, הדר נמצאת במצוקה – אך לא משום שלא חיים ולא עוברים בה אנשים. הקורונה מאוד פגעה, האוכלוסיה בשכונה אכן יותר ענייה מאשר בתקופות הזוהר שלה, העיריה מאוד מזניחה, מסיבות פוליטיות ומבניות כאחד… יש על מה לכתוב; לא רק להתנשא ולהתנכר לתושבים.

  2. עופר "המפנה" חיפה

    איזה כייף זה לכתוב ולכתוב מבלי לדבר אמת ומציאות ?!
    הדר מתה ?
    יש בה פעילות כפולה ומשולשת ממרכז הכרמל ואם תורידו את תחנות האוטובוס על קו השופרסל ושווארמה בילי היא תמות כאילו אין מרכז בכרמל .
    הדר לא מתה ולא תמות , כן יש המון מה לשפר אבל גם אם יחליטו לשפר , לאן יסלקו את פורעי/ות החוק נרקומנים/ות קבצנים/יות וכייסים/יות?! לכרמל ?! חחחח
    אז יש הדר בהדר אבל טוב נו מה לעשות ,,,, גם בר רפאלי נכנסת לשירותים מידי פעם .

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר