המפעלים במפרץ חיפה (צילום: chupi/depositphotos.com)
המפעלים במפרץ חיפה (צילום: chupi/depositphotos.com)

המהפכה התעשייתית

פורסם בתאריך: 17.12.23 15:09

כשצריך לפרגן, מפרגנים. אלוהים עדי, באמת שאין יותר מדי סיבות להחמיא לתפקודה של הממשלה האיומה הזו. דעותיי עליה ועל חבריה הובהרו בכל מדיה אפשרית. מנגד, ההחלטה שהתקבלה השבוע, לאחר שנות דור, על פינוי המפעלים המזהמים במפרץ חיפה היא בהחלט מבורכת, היסטורית במובנים רבים ומשמעותית מאוד עבור עתיד האזור כולו.

לא זו בלבד שאיכות האוויר של כולנו צפויה להשתפר דרסטית, אלא שגם פינוי שטחים בהיקף אדיר כל כך יוכל לייצר גם פתרון למצוקת הדיור וגם רצף מגורים בין הקריות לחיפה, במקום שבו עמדו פעם הלבניות לפני שאחת מהן קרסה.

למי שתוהה, אני לא באמת עד כדי כך תמים כדי להאמין שהדחפורים יעלו על השטח מחר בבוקר, גם לא בעוד שנתיים ואפילו לא בעוד חמש שנים. מהלך מסוג זה, גם אם תחילת מועד הביצוע שלו היא מיידית, דורש שנים של הכנה מראש, ומדובר בפרויקט שאפתני בקנה מידה לאומי שיידרשו עשורים, לא פחות, כדי להשלים אותו.

זה, כאמור, בהנחה שאנחנו מאמינים שהנה זה קורה מחר בבוקר. מכיוון שאנחנו חיים במדינה שהיתה עושה פודיום קל בכל אולימפיאדה אם דחיינות וקומבינות היו ענפי ספורט תחרותי, די ברור שתזוזה בכיוון יישום ההחלטה לא נראה בזמן הקרוב.

אבל ההחלטה הזו התקבלה, ויש לברך על כך. מסע של אלף מילין מתחיל בצעד אחד, והצעד הזה נעשה לטובת ולרווחת כולנו.

 

 

יש, כמובן, גם את ההשלכה השלילית הברורה: המפעלים האלו, מזהמים ככל שיהיו, מעסיקים עשרות אלפי תושבים מקומיים, והעתקת התעשייה לאזור מרוחק תפגע בביטחון התעסוקתי שלהם. מי כמוני, בן לגמלאית בתי זיקוק, מבין את המצוקה הזו.

אבל במדרג הצרכים, הצורך האקוטי באוויר נקי ובשמירה הדוקה יותר על הסביבה ועל בריאות התושבים, בוודאי שבאזור מוכה סרטן כמו שלנו, גובר על הרצון לשמירת מקומות עבודה במפעלים מזהמים. אם ביטחון תעסוקתי היה הדבר החשוב ביותר, ככל הנראה עדיין היו מאות אלפי כורי פחם בכל עיר באנגליה.

כמובן שצריך למצוא פתרונות עבור אלו ולשקלל פנימה את המנגנונים ליצירת מקומות והזדמנויות עבודה חדשות באזור אל תוך המנגנון התקציבי והתפעולי של הפרויקט הזה, אבל וואו – כמה שאנחנו רותמים את העגלה לפני הסוסים. זה לא רק שהעולם טס קדימה טכנולוגית ונוצרות משרות והזדמנויות חדשות, אנחנו לא יודעים איך תיראה ישראל עוד חודש, אז נראה לי שלתכנן לעוד עשור קדימה ויותר זה ממש גדול עלינו כרגע.

כך או כך, טוב לדעת שאולי מתישהו, בעתיד, ילדינו, נכדינו או כנראה נינינו יוכלו ליהנות מאזור נקי ומטופח יותר במהלך שיחזק את המטרופולין ואת הצפון כולו. לו יהי.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר