פרויקט הפינוי-בינוי במתחם המלך אמציהו בנוה דוד (הדמיה: מקס לויט)
פרויקט הפינוי-בינוי במתחם המלך אמציהו בנוה דוד (הדמיה: מקס לויט)

מהפכת שכונות החוף

פורסם בתאריך: 24.2.18 20:35

כיכובה של חיפה בדוח ההתחדשות העירונית של משרד השיכון הוא בשורה של ממש לאורבניות החיפאית. כ־16,000 דירות חדשות יוקמו בשנים הקרובות בעיר על חורבותיהם של מבני שיכון ומבני רכבת ישנים. הדוח אמנם לא מציין מפורשות באלו שכונות יוקמו המבנים החדשים, אבל המתווים העירוניים שהציגו עיריית חיפה ומשרד הבינוי והשיכון בשנים האחרונות דיברו על שכונות החוף — קרית אליעזר וקרית אליהו הסמוכה לה, עין הים, שער העלייה, נוה דוד וקרית שפרינצק.

משמעותן של כל התוכניות הללו איננה רק בכך שאחרי עשרות שנות קיפאון עולה גם היא על מפת אתרי הבנייה; המשמעות היא אפילו לא בכך שהעיר גילתה פתאום כי עתידה טמון במיזמי התחדשות עירונית ולאו דווקא בהקצאת שטחים לשכונות חדשות; המשמעות האמיתית של כל התוכניות הללו היא המהפכה הדרמטית בתפישה האורבנית העירונית. לא פחות.

אחרי כ־100 שנות התיישבות יהודית שהתאפיינו בטיפוס אינטנסיבי במעלה ההר תוך הזנחת שכונות החוף והמישור, שהפכו למרבה הצער סימן היכר לעוני, סוף סוף התהפכה המגמה. הכרמל השבע והצפוף התעייף, אוכלוסייתו הזדקנה והתקבעה במקומה, והצעירים, שאינם מסוגלים בדרך כלל אפילו לחלום על דירה במרומי ההר, גילו מחדש את נפלאות המורדות.

 

צעירים אלה שבים אל השכונות הוותיקות והמישוריות. הם מבינים את מה שהוריהם אולי לא הפנימו בשעתם — שהחוף הוא נכס נדל”ני שאין שני לו. וכך, חיפה — שהחלה כעיר נמל והתרחקה אל ההר — שבה כעת אל החוף ואל הים. את המגמה הזאת מחזקת גם הפיכתה של העיר התחתית המחודשת למתחם הלילה המוביל של התושבים. אל יתרונותיה הארכיטקטוניים, האסתטיים וההיסטוריים השל העיר התחתית מצטרף יתרון נוסף שפועל לטובתה — היותה שכונת מישור הסמוכה לנמל. פתיחת חזית הים העירונית, כאשר זו סוף סוף תקרה, תשיב אותה גם אל הנמל.

מהפכה אורבנית זו תחולל תוך עשור לקיומה שינוי דרמטי במרקם העירוני ובשכונות העיר. יותר ויותר משפחות וילדים ימלאו את שכונות החוף. הן יזדקקו לפארקים, לגני משחקים, לשבילי אופניים, לתחבורה ציבורית זמינה, לגני ילדים, לבתי ספר, לבתי קפה, למסעדות ולשטחי מסחר וקניות. בשל מיקומן סמוך לכביש החוף ולכניסה לעיר הן גם יהפכו לשערי הכניסה לחיפה — דבר שיחייב גם אסתטיקה ייחודית ואווירה מסבירת פנים. התחדשות עירונית היא עתידה של כל עיר ותיקה וצפופה בעולם. בחיפה היא עשויה להיות המפתח להצלתה של העיר מפני שקיעה.

הכותב הוא עיתונאי חיפאי, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    הכל זה הדמיות בעתיד ונראה …דיבורים ללא סוף ואפס מעשים. את חזית הים פתחו כבר 20 פעם ועדיין הנמל סגור כמו יעד מבוצר.

  2. ענת פרנקל

    רק עינת קליש רותם ראשת העיר הבאה של חיפה
    תחבר את חוף הים אל העיר יש לה תכניות רציניות מאוד גם בנושא הזה

  3. משה קליין

    ראש העיר הנוכחי ישן בעמידה. עינת קליש רותם היא התקווה של תושבי העיר לניעור העיר המנומנת והמזוהמת הזו שצעיריה עוזבים אותה ברבבות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר