כנס חיפה-סין (צילום: דוברות עיריית חיפה)
כנס חיפה-סין (צילום: דוברות עיריית חיפה)

איך להצמיח תעסוקה בחיפה

פורסם בתאריך: 24.2.18 20:38

קל לקנות את הציבור בהבטחות גדולות, ומי שמבין את המערכת הפוליטית לא הולך שולל אחרי כל תוכנית גרנדיוזית שנראית כמו פנטזיה. אבל לפעמים עולים רעיונות שכדאי להקשיב להם, אפילו בתקופת בחירות.

אחד מהדברים שמעסיקים את הציבור החיפאי יותר מכל הוא ההגירה השלילית. בעוד שיש ויכוח בין גורמים פוליטיים שונים על היקף התופעה, מדי פעם עולים רעיונות לגבי הדרך למגר אותה. חלק מההצעות הן חסרות היגיון וחלקן עשויות לקלוע ישירות לשורש הבעיה. כולם למשל מסכימים שזיהום האוויר, מלבד הנזק לבריאות התושבים, הוא גם בגדר פגיעה תדמיתית ומעורר חשש בקרב משפחות צעירות ששוקלות להגר לחיפה.

עניין נוסף הוא הבעיה התעסוקתית בעיר. תעסוקה היא אחד מהמרכיבים שמייצרים ביקוש על ידי תושבים פוטנציאליים חדשים. הצעה שעוררה את תשומת לבי במובן זה העלה לאחרונה חבר המועצה ישראל סביון — אדם עתיר ניסיון בניהול. הרעיון שלו הוא לנצל את הקשרים שיצר ראש העיר יונה יהב עם ראש העיר שנחאי ולשכנע אותו להביא להקמת מרכז עסקים סיני בחיפה. מאחורי הצעה עומד הרעיון שמרכז כזה יוכל לאפשר לעסקים מסין שמעוניינים לחדור לשוק הישראלי לפעול מחיפה. המעורבות הסינית בכלכלה הישראלית הולכת וגדלה בשנים האחרונות, וגם בחיפה ניתן לראות כמה דוגמאות לכך, למשל מנהרות הכרמל שנכרו על ידי חברה סינית או נמל המפרץ החדש שנבנה על ידי חברה סינית ויופעל בעתיד על ידי חברה סינית שמתמחה בתחום הנמלים.

מרכז כזה, אומר סביון, יוכל לייצר אלפי מקומות עבודה באופן ישיר ועקיף. אלה הם מקומות התעסוקה שהעיר משוועת להם כמוקד משיכה לצעירים. מרכז כזה, שיכלול חברות בין לאומיות, ייצור כאן גם אפיק של תיירות עסקית שכבר עתה נעשית רווחת יותר ויותר בחיפה.

זו הצעה שראוי לאמץ בשתי ידיים, מה גם שהיא מגיעה מחבר מועצה שהוא חלק מהקואליציה העירונית. יש כמה כיוונים מבטיחים להצמחת מקומות תעסוקה בחיפה – מדברים כעת על אקוסיסטם ועל הפיכה של העיר התחתית למרכז של טכנולוגיה רפואית שיעודד סטארט אפים להגיע לעיר. בית המשפט הכלכלי המובטח עשוי להביא לכאן אנליסטים ועורכי דין שעוסקים בתחומים כלכליים. פתיחת חזית הנמל אמורה, לכשתתממש, להביא ליצירת מקומות עבודה בתחום ההסעדה והתיירות. כל אלה הם בגדר חזון עתידי, ובהחלט אפשר להוסיף לו את הרעיון של מרכז הסחר הסיני שיביא לתוספת מקומות עבודה בתחומי המסחר השונים.

הכותב הוא מנכ”ל החברה לנדל”ן ומחבר הספר “איך להרוויח בנדל”ן”

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר