מלון ביי ויו (צילום: אסף פינצ'וק)
מלון ביי ויו (צילום: אסף פינצ'וק)

הסוד הוא במיתוג

פורסם בתאריך: 3.3.18 20:48

מצב התיירות בחיפה הוא קטסטרופלי. מדוח סיכום חודש ינואר בתיירות של התאחדות המלונות שפורסם בשבוע שעבר עולה תמונה מדאיגה: לא רק שהעיר ממוקמת בתחתית רשימת המקומות שבהם לנים התיירים (15,300 לינות תיירים בלבד נרשמו במהלך ינואר במלונות העיר — מקום 11 מתוך 12 ברשימה), ולא רק שהיא ממוקמת בתחתית רשימת המקומות שבהם לנים מבקרים בכלל (כלומר תיירים מהארץ ומחו”ל, עם פחות מ־25,000 לינות במלונות העיר במהלך החודש הקודם — שוב מקום 11 מתוך 12 ארצי), ולא רק שנתונים אלה אינם מגלים מגמת שיפור, אלא שההיפך הוא הנכון — בינואר 2018 ספגו מלונות חיפה ירידה של 32 אחוז במספר לינות התיירים וירידה כללית של 19 אחוז במספר הלינות בבתי המלון לעומת חודש ינואר 2017.

באילת נרשמה בינואר השנה עלייה של 31 אחוז בלינות תיירים לעומת ינואר 2017; בירושלים — עלייה של 14 אחוז; בתל אביב — 15 אחוז; בטבריה ובסובב כנרת — בין 30 ל־35 אחוז; וגם נצרת ידעה עלייה יפה של 24 אחוז במספר לינות התיירים. ברמה הארצית רשמו מלונות ישראל עלייה של 14 אחוז בלינות תיירים לעומת ינואר 2017, ועלייה של 41 אחוז לעומת ינואר 2016.

על רקע נתונים אלה מצבה של חיפה מכפיר ומדאיג עוד יותר. למעשה חיפה היא היחידה ברשימת 12 אזורי התיירות בישראל שבה נרשמה ירידה במספר הלינות בבתי המלון — גם בתיירים מחו"ל וגם בישראלים. אפילו לעומת ינואר 2016 — שנה שהיתה אחת מהקשות שידעה התיירות הנכנסת לישראל (בשל השלכות מבצע צוק איתן בקיץ 2014) — ינואר 2018 היה גרוע יותר למלונות בחיפה.

תיירים אינם עולים צפונה, תאמרו? אין בטענה זו כדי להסביר כיצד בנצרת ובטבריה ובסובב כנרת המצב הוא טוב בהרבה מאשר בחיפה. בנצרת למשל יש כ־200 חדרי מלון פחות מאשר בחיפה, ותפוסת החדרים בה היתה נמוכה מאשר בחיפה (33 אחוז בלבד בינואר לעומת כ־50 אחוז בחיפה), ובכל זאת במלונות נצרת התארחו כ־3,000 תיירים יותר מאשר במלונות חיפה. בטבריה ובסובב כנרת התארחו לא פחות מ־76,000 תיירים בחודש ינואר בלבד. האם הכנרת היתה כה שופעת מים ומלבבת בינואר השחון השנה?

את ירושלים ואת תל אביב אני אפילו לא מזכיר. הן נהנות ממספר כה גדול של לינות תיירים שאפשר רק לקנא בהן. גם אילת ידעה עדנה ונחת מתיירות נכנסת בינואר השנה.

 

האם חיפה פחות אטרקטיבית לתייר מאשר נתניה? בנתניה יש כמעט אותו מספר חדרי מלון כבחיפה, ובכל זאת הגיעו אליה כ־7,000 תיירים יותר מאשר לחיפה בינואר השנה. מדוע? התשובה טמונה לדעתי במילה אחת: שיווק. לחיפה אין די יחסי ציבור והיא לא פועלת מספיק בכלים שיווקיים ידועים כדי ליחצן את עצמה. וכשמדובר בשיווק, כל הסוד הוא לשים את האצבע על תכונה בולטת אחת או שתיים המייחדות את המוצר (קרי חיפה) ולנצלן כדי להפוך אותן לסימן היכר ולמותג.
אמנם לירושלים יש ייחוד בלעדי ואין כמותה בעולם, וגם האתרים המקודשים לנצרות יקרצו לעולם לתייר הנוצרי. אבל תל אביב לא תמיד היתה עיר בלי הפסקה. מיתגו אותה ככזאת, והמיתוג תפס. גם אילת איננה בדיוק עיר הנופש האטרקטיבית בעולם ובכל זאת מיתוגה מצליח.

את התכונות של חיפה אנחנו מכירים היטב: חיי שותפות שלווים בין כל העמים, נוף מפרץ שאין שני לו, דאון טאון אמיתי ומתעורר, המושבה הגרמנית, ואדי ניסנאס, הדר הצבעונית, נופי הכרמל והכפרים הדרוזיים, חוף הים הנפלא ועוד ועוד. מיתוג מוצלח ושיווק נכון הם הדרך למקם גם את חיפה גבוה גבוה במפת אתרי התיירות של ישראל. הגיע הזמן שזה יקרה.

הכותב הוא עיתונאי חיפאי, מרצה, מבקר, סופר ומטייל

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. Nina Levi

    מחסור חמור בחניונים, כבישים גמורים כמו אחרי הפצצות, יוליה אחת שכנראה לא יודעת לעבוד…
    כל זה בעיר עם פוטנציאל הכי גדול לתיירות.

    30.10 עינת קליש תתחיל
    לשקם את חיפה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר