יש לקח חשוב שראוי שיילמד מפרשות ראש הממשלה ויועצי התקשורת שלו (צילום: עופר וקנין)
יש לקח חשוב שראוי שיילמד מפרשות ראש הממשלה ויועצי התקשורת שלו (צילום: עופר וקנין)

פוליטיקה, תקשורת ויועצי תקשורת

פורסם בתאריך: 10.3.18 19:42

בהנחה שאתם אנשים סבירים, מה חשוב לכם יותר – שיהיה שלום עולמי או שיגידו שהבאתם שלום עולמי, אף שזה לא בא? אם עניתם אל”ף משמע שאתם אכן אנשים סבירים. אם עניתם בי”ת סביר להניח שאתם פוליטיקאים, לפחות בטבעכם. ומכיוון שפוליטיקאים הם יצרני החדשות המשמעותיים ביותר, הרי לכם המרכיב הבסיסי במה שהפך למטבע הלשון המשמעותי ביותר וגם המתעתע ביותר של השנים האחרונות – פייק ניוז. כדי שייווצר מצג השווא שאופף את התודעה שלנו מכל עבר צריך קודם כל שיהיה שם נרקיסיסט שלא משנה לו המהות וההתממשות של הדברים, אלא הפידבק המעריץ.

המגמה המאפשרת את הפיכת רוב הפעולות הממשיות של פוליטיקאים לבלתי ניתנת לבחינה בגלל תרבות הפייק ניוז הפכה לנורמה. לשם כך הם זקוקים לעזר כנגדם. נרקיסיסטים טובים זקוקים לראי, ולא סתם ראי אלא ראי מעריץ. הציבור נחשף השבוע לא רק למשקלו של יועץ התקשורת אלא גם לתכונה הטרומית החשובה ביותר שלו – חנופה. “אין דבר קשה מן היושר ואין קל מהחנופה”, כתב פיודור דוסטויבסקי ב”החטא ועונשו”. כשדברים נאמרים ביושר ניתן להרגיש בהם גם זיוף קל מן הקל, ואילו במקרה של חנופה, גם אם הכל מזויף, זה מורגש כעונג ולכן “החנופה, ככל שתהיה גסה, לפחות מחציתה נתפשת כאמת”. אומרים שלפוליטיקאים יש עור של פיל. אין דבר רחוק מזה מן האמת. למעשה, העור שלהם דק מאוד ונטייתם להיעלב בקלות בולטת.

אנחנו חשופים, אם כן, למצב שבו נבחרי הציבור שלנו בוגדים בשליחותם, שהיא לפעול מטעמנו ולטובתנו, אבל אומרים שהם עושים אפילו מעבר, והמסר הזה מתווך על ידי דוברים, יועצים ויחצנים שתפקידם הוא כפול – לשכנע את הציבור שזה נכון ולשכנע את הפוליטיקאי שגם אם זה לא נכון הוא אהוב ומוצלח וראוי. נסו להיזכר בפעמים שבהם נתפס פוליטיקאי בלי התיווך הזה בעימות ישיר מול ציבור שלא קונה את הסחורה. הם מאבדים עשתונות ונתפסים מיד בקלקלתם. אור השמש גורם להם להתכסות בשלפוחיות.

אל מול המערך הזה עומד הציבור כולו, שלפעמים רוצה לדעת איפה הוא עומד ולפעמים מעדיף את הפייק המתוק, ולפניו עוד קרום דקיק – התקשורת. היא זו שבסופו של דבר מניחה את המוצר המוגמר בפני הציבור. לפעמים אין ברירה והפייק ניוז הם החומר היחיד שמזין את העיתונאים. אין לך היום בנמצא נבחר ציבור שיודה בטעות, שיעשה חשבון נפש, שייתן מיוזמתו דין וחשבון על מהלך קלוקל. יתרה מזאת – מי שמקבלים חלק גדול מחומרי הגלם שלהם מידי אנשי יחסי ציבור ומנהלי קמפיינים רגילים לכך שעיקר עבודתם הוא למנוע עיתונאים מלשאול שאלות ולהקשות. שאלות מפורטות המועברות לדוברים לעולם אינן זוכות לתשובות מפורטות. במקום תשובה אתה מקבל גרסה.

אנחנו נמצאים עמוק בתוך שנת הבחירות המוניציפלית. עד כה שמענו לא מעט, ועוד נשמע הרבה, על הישגי עבר ועל תהליכי הווה ועל פרויקטים אדירים ומשני מציאות לעתיד. בתוך כל אלה נשמע מעט מאוד חשבון נפש, אם בכלל, של הנושאים בתפקידים השונים לכל אורך השדרה הפוליטית. באופוזיציה העירונית ובקואליציה העירונית, בתפקידים הבכירים והזוטרים, כולם יהיו עסוקים בלכסות הכל באקרשטיין דקורטיבי, כל אחד עם חדר המראות היחצני שלו.

אבל אם נחזור לשאלה שפתחה את הדברים, יש לקח חשוב שראוי שיילמד מפרשות ראש הממשלה ויועצי התקשורת שלו: כאשר העיסוק הוא בתדמית ולא בתוצאות הממשיות, יש סכנה שגם מה שהושג בעמל רב יימחק בסופו של דבר כאשר תתברר הפרופורציה של האוויר החם. היה יכול להיות מרענן מאוד למצוא במערכת הבחירות הקרובה פוליטיקאי אחד שמינה לעצמו דובר שייעץ לו לזנוח את התדמית ולנטוש את הפייק.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר