קשישה מחפשת אוכל (צילום: אליהו הרשקוביץ)
קשישה מחפשת אוכל (צילום: אליהו הרשקוביץ)

שכחנו את הגמלאים

פורסם בתאריך: 30.9.18 01:39

מערכת הבחירות של שנת 2018 צוברת תאוצה, ונראה שהנושא החם ביותר הוא הצעירים. ראש העיר יונה יהב מסתובב בעיר התחתית, המועמד הצעיר דוד עציוני מציג עצמו כקנצלר אוסטריה בגרסה חיפאית, המועמד ישראל סביון מרים לחיים ברודיאו פאב בהדר, והמועמדת עינת קליש רותם מעלה סרטונים של צעירים שמתלוננים על חיפה.

כולם רוצים להיות צעירים, מציגים תוכניות לצעירים ורוצים להתחבב על הקהל הצעיר בכוח, אבל רגע, האם שכחנו בריצת האמוק הזו אחרי הקול הצעיר דווקא את האזרחים הוותיקים? חיפה היא עיר מזדקנת. אולי זה רע, אולי זה טוב – אבל זוהי העובדה.

יש לנו אוכלוסייה משכילה מאוד ואמידה שמניעה את הכלכלה החיפאית – אזרחים ותיקים איכותיים ביותר – ומגיע להם יחס מיוחד מהעירייה שמוקיר את פעילותם. האזרחים הוותיקים הם יקירי חיפה, אנשים שהיו כאן לאורך כל השנים ושמרו על נאמנות לעיר. ולמרות שילדיהם ונכדיהם עזבו את חיפה (מסיבות שזה לא המקום לפרטן), הם ממשיכים לנסוע על כביש החוף מחיפה לגוש דן ובחזרה.

עיריית חיפה צריכה להקצות לאזרחים הוותיקים תשומת לב מיוחדת – להאזין לתלונותיהם, להקשיב למצוקותיהם ולפתור את בעיותיהם – בין אם מדובר בבעיות של אנשים בעלי אמצעים ובין אם מדובר בניצול שואה חסר כל. בכל מקרה, לאחר הבחירות צריכה העירייה לחשב מסלול מחדש (גם) בעניין הזה.

במקומות רבים בעולם הרחב כבר הפכו למשל את בתי ההורים לאתרים היברידיים – עירוב שימושים שמכניס תחת קורת גג אחת גם פעוטון, גם גן ילדים, גם מרכז קהילתי וגם בית הורים. המקום הופך להיות חגיגה של חיים שוקקים בזכות השילוב הזה, ואיכות החיים עולה.

כמו כן יש להעניק תשומת לב לדברים שנראים לנו פעוטים אבל חשובים מאוד לאזרחים הוותיקים, ובהם מקומות ישיבה ומנוחה ברחובות ומעקות להיאחז בהם – דבר חשוב מאוד בעיר הררית כמו חיפה. יש מקום גם להקים צוות מתנדבים שידאג לשיפור עמדת המיקוח של גמלאים מול חברות וספקים כמו חברות הגז והטלפון, שנהנות לחייב את הגמלאים בחיובים שונים ומשונים. כל שקל שיחסכו האזרחים הוותיקים בחשבונות שלהם יישאר בחיפה – רווח נקי עבורנו.

אני מציע לקחת כדוגמה את ח”כ איציק שמולי ממפלגת העבודה שעושה לילות כימים למען האוכלוסייה הוותיקה – בין אם זו הצעת חוק למתן חנייה חינם לוותיקים ולסבסוד טיפולי שיניים לאזרחים ותיקים שידם אינה משגת ובין אם זו הקמת סיירת גמלאים שעוזרת להם למצות את זכויותיהם.

המשפט “אל תשליכיני לעת זקנה” הוא צו השעה לאחר הבחירות, אבל הוא תקף גם עכשיו. המועמדים לראשות העיר ולמועצת העיר צריכים להתחייב שהאזרחים הוותיקים יקבלו מקום של כבוד – בלי שיצטרכו להיאבק על כך.

הכותב הוא פעיל פוליטי במפלגת העבודה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דני דין

    בקרוב מאד יהב יהפוך לגימלאי ואזרח ותיק ואז מבחן התוצאה יגיע האם פעל למען ציבור זה מספיק ימים יגידו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר