הבחירות המוניציפליות הקודמות בחיפה (צילום: רמי שלוש)
הבחירות המוניציפליות הקודמות בחיפה (צילום: רמי שלוש)

החיפאים לא נוהרים לקלפיות

פורסם בתאריך: 6.10.18 20:52

עוד פחות מחודש יתקיימו הבחירות לרשויות המקומיות, וידוע שמי שמצביע משפיע. אבל מי מצביע? בחיפה מדובר במעט מדי אנשים. אחוז ההצבעה בחיפה בבחירות 2013 לראשות העיר ולמועצת העיר היה נמוך במיוחד – 36 אחוז. בקרית חיים, שזוכה למרבה הצער ליחס של בת חורגת של חיפה, נרשמו 31 אחוזי הצבעה בלבד. כלומר רק אחד מכל שלושה בעלי זכות הצבעה בעיר מימש את זכותו הדמוקרטית להצביע.

החיפאים מצביעים הרבה פחות מהממוצע הארצי שעמד בבחירות המוניציפאליות הקודמות על 51 אחוז. בבחירות לכנסת החיפאים דווקא הגיעו לקלפיות, ושיעור ההצבעה בחיפה הגיע ל־63 אחוז.

אתם, שקוראים את השורות הללו ויצאתם להצביע בבחירות הארציות אבל לא בבחירות המקומיות, דעו לכם שזהות ראש העיר והרכב מועצת העיר משפיעים על חייכם לא פחות מראש הממשלה, השרים וחברי הכנסת. הנעשה בעיריית חיפה הוא אולי פחות אטרקטיבי מההתרחשויות בממשלה, אך מועצת העיר היא שאחראית על הארנונה ועל מצב התחבורה הציבורית. יונה יהב לא יחלק את ירושלים, אבל הוא מחליט על החיים עצמם – איכות החינוך, האוויר והתעסוקה.

נוסף על כך, בבחירות המקומיות הקול שלכם שווה יותר מאשר בבחירות הארציות. מנדט בבחירות הארציות שווה עשרות אלפי קולות, ואילו בבחירות המקומיות בחיפה מנדט שווה כ־2,600 קולות בלבד. בכל מערכת בחירות יש רשימות שנותרות מחוץ למועצה על חודם של קולות ספורים.

להבדיל מהבחירות לכנסת שיכולות להתרגש עלינו במפתיע, הבחירות המקומיות נערכות אחת לחמש שנים, תמיד במועדן, וזאת מכיוון שבכל הארץ נהנים ראשי הרשויות מיציבות שלטונית או מכוח בלתי מוגבל – תלוי את מי שואלים.

על פי החוק, על מנת להדיח ראש עיר יש להשיג את אישור מועצת העיר ברוב של 75 אחוז מחבריה, וכן את אישורו של שר הפנים. הלכה למעשה לא ניתן להחליף ראשי ערים במהלך כהונה. ראשי רשויות נהנים משירותי דוברות, מצוות של יועצים ומנהג אישי, ובעיקר מקיימים קשרים עם בעלי עניין בעיר. לכן קשה מאוד לנצח ראש עיר מכהן בקלפי.

מלבד מקרים בודדים כמו זה של רוביק דנילוביץ’ שניצח את יעקב טרנר בבאר שבע לאחר שכיהן במשך עשור כסגן ראש העיר, שאר ראשי הערים בישראל מוחלפים כשהם משדרגים עצמם לכנסת (עמרם מצנע בחיפה, יעל גרמן בהרצליה) או נתפסים על עבירות שונות (שלמה לחיאני בבת ים, יהודה בן חמו מכפר סבא). רבים מהם ממשיכים בתפקידם במשך עשרות שנים (שלמה בוחבוט ממעלות תרשיחא מכהן בתפקידו כבר יותר מ־40 שנה).

השנה יוכרז בכל הארץ ה־30 באוקטובר כיום שבתון לכבוד הבחירות לרשויות המקומיות בניסיון לגרום לכמה שיותר אזרחים לצאת להצביע ולהשפיע. יום החופש הזה עולה למשק לא מעט, והדעות הן חלוקות בשאלה אם הוא באמת יעלה את אחוז ההצבעה או שמא משפחות ינצלו את היום לנופש, ואנו נישאר עם ראש עיר ועם מועצת עיר שנבחרים על ידי מיעוט מקרב התושבים.

מי שבוחר שלא לבחור נותן את זכות ההצבעה לאחרים. אז במקום לקטר מה צריך לעשות אחרת בעיר, בחרו מבין המועמדים לראשות העיר ולמועצה את מי שהכי קרוב ללבכם, ותנו גם לילדים שיעור באזרחות.
חג דמוקרטיה שמח, חיפה.

הכותבת מתמודדת במקום השני ברשימת הירוקים למועצת העיר

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. דני דין

    מי שמפגין חוסר ענין ולא הולך להצביע יורה לעצמו ברגל .השרותים שיקבל מהעיריה תלויים במה שיצביע .עיריה מפולגת ומסוכסכת או לחילופין יס מנית לא תספק שירותים נאותים לאזרח.קחו זאת בחשבון ולכו להצביע.ראו הוזהרתם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר