דיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה (צילום: גיל כהן מגן)
דיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה (צילום: גיל כהן מגן)

רגולציה חכמה או רווחים על חשבוננו?

פורסם בתאריך: 16.12.18 06:16

בימים הקרובים תוגש החלטת ממשלה להקים ועדה מרכזית לרגולציה חכמה – הצעה שמשמעותה הכפפת בריאות הציבור ואיכות הסביבה לאינטרסים כלכליים. רק לפני כחצי שנה מצאתי את עצמי נלחמת ראש בראש עם נציגי הממשלה – ביחד עם חברי פעילי הסביבה – ביוזמת חקיקה שמטרתה היא להכפיף את הרגולציה לאינטרסים כלכליים. במסגרת הרפורמה בחוק רישוי העסקים הוחלט כי ועדה מצומצמת הכפופה למשרד ראש הממשלה תבחן תקנות רוחביות מהיבטים כלכליים.

הבעיה היא שבריאות וסביבה הן בדרך כלל לא עסק כלכלי במיוחד. מיד בפתיחת הישיבה זיהה אותנו ח"כ יואב קיש, יו”ר ועדת פנים וסביבה, וניסה לשכנע שהרפורמה לא נוגעת לתעשייה הפטרוכימית ואין לנו ממה לחשוש. פה חשדתי. לאחר חילופי דברים קשים בוועדה הצלחנו להחריג את כל המפעלים המזהמים בארץ ואת כל סקטור הדלק מידיה של אותה ועדה כלכלית.

חשבנו שבזה זה נגמר, אך השבוע גילינו שמה שהיה אז תיקון מס’ 34 לחוק רישוי העסקים מובא בימים אלו לשולחנה של ממשלת ישראל כהצעת מחליטים, שהיא רחבה יותר ואגרסיבית יותר. הצעת מחליטים היא מעין מסלול עוקף חקיקה. במקום שבו קולם של התושבים נשמע והדמוקרטיה ניצחה מתגייסת הממשלה לשרת לכאורה אינטרסים עסקיים על חשבון בריאות הציבור. כך מובא אותו רעיון הזוי לבחון תקנות סביבתיות ובריאותיות בעדשה כלכלית, ללא אותן ההחרגות שהשגנו בוועדת הפנים והסביבה, ולעומת המסגרת המצומצמת שנדונה בעבר, כאן הוא כולל כל תקנה באשר היא.

דוגמה לכך היא תקנות המחייבות מפעלים מזהמים להשקיע בהפחתת פליטות של חומרים מסוכנים. עלותן של תקנות מסוג זה עשויה להגיע בקלות לכמה עשרות מיליוני שקלים. לפי ההצעה הזו, כל תקנה שמשמעותה הכלכלית היא הוצאה של יותר מ־50 מיליון שקל תידון בוועדה מרכזית לרגולציה חכמה, ושם ידון פורום מצומצם מאוד בממשלה אם כדאי – כלכלית כמובן – להשית את אותן התקנות.

רגולציה היא לא מילה גסה. רגולציה איננה ביורוקרטיה. מטרתה של הרגולציה היא בראש ובראשונה לשמור על האינטרס הציבורי. לא ייתכן שתקנות שעלותן למשק עולה על 50 מיליון שקל יעברו ישירות לוועדה שמציבה את האינטרס הכלכלי בראש סדר העדיפויות. מהו המחיר של ילדה שמפסידה יום לימודים בבית ספר בגלל התקף אסתטמה? מהו המחיר של אדם חולה סרטן? מהו המחיר של ילד יתום?

תקנות שמטרתן היא לשמור על בריאות הציבור לא ניתן לכמת במחיר כלכלי. השר להגנת הסביבה שהצעה זו פוגעת ישירות בסמכויות משרדו ושר הבריאות צריכים לא לקבור את ראשם בחול ולא לתת לשיירת הטייקונים להשביע את רעבונה.

הכותבת היא פעילה בארגון מגמה ירוקה

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר