חיפאים ממעטים לנסוע גם כדי לא לאבד את החניה
חיפאים ממעטים לנסוע גם כדי לא לאבד את החניה

כאשר המשל הופך למציאות

פורסם בתאריך: 1.2.20 22:55

זוכרים את סיזיפוס – המלך היווני שנענש על ידי האלים בכך שהוטל עליו לגלגל אבן ענקית במעלה הר בשאול, וברגע שהוא כמעט מגיע לפסגה היא מתגלגלת בחזרה למטה והוא צריך לשוב על עקבותיו, וכך לנצח? נכון שתמיד מציגים את זה כמשל למצב האנושי?

אז זהו, שבשבוע שעבר נוכחתי שלא משל ולא שנינה, אלא מצב שקורה הלכה למעשה יום יום למאות אנשים. מאות סיזיפוסים שמגיעים עם רכבם בשעות הבוקר לרחוב מוריה מתחילים לגלגל את האבן במורד שדרות מאפו, ממשיכים ברחוב תל מאנה, מקיפים את המרכז הרפואי כרמל, ואז, בדיוק כשמגיעים לפתח בית החולים, נשמטת מהם האבן הבלתי נראית והם מידרדרים שוב מטה, ואז בחזרה למעלה, וכך כמה פעמים, כאילו בלי תכלית ובלי תוחלת.

נסיבות משפחתיות הביאו אותי בשבוע שעבר להצטרף לעדת הסיזיפוסים הזאת. כבר חוויתי על בשרי את הטירוף שבניסיון למצוא חניה בסביבת בית החולים כרמל, אבל אף פעם לא הגעתי לשם בשעת השיא, בסביבות שמונה בבוקר, במקביל לשעה שבה בעלי החניות הפרטיות באזור יוצאים לעבודתם ומוסיפים על העומס של המבקרים המקדימים לראשית שעת הביקור. אין טעם למתוח ביקורת על המגיעים לשם ברכב פרטי – הרבה פעמים מדובר במקרי חירום או באנשים שמגיעים מרחוק, חלקם מביאים איתם ציוד, בגדים ומזון, והתחבורה הציבורית לשם אינה משובחת.

המצב נעשה אבסורדי עוד יותר לאחר שכעבור כמה סיבובים מסביב לבית החולים, שהניבו בעיקר היכרות הולכת ומעמיקה עם כל הפינות שרכב לא יכול להידחק אליהן, הפכה התנועה המעגלית לפקק. מכוניות שביקשו להיכנס לחניון העולה על גדותיו סתמו את המעבר בכיכר, ונוצרה שיירה בשני הכיוונים. הצלחנו להימלט, אשתי ואני, בעור שינינו דרך רחוב סמולנסקין לעבר מרכז חורב. “בוא נחנה כאן. זה לא כל כך רחוק”, העירה זוגתי, “ואתה ממילא אומר שאתה צריך ללכת יותר ברגל”. “יש גבול לסיזיפיות”, נהמתי בתשובה, וחזרתי שוב לגלגל את האבן במעלה ההר.

הסיטואציה הזו היא באמת אבסורדית. היא יכולה להיווצר רק על בסיס חוסר האמונה של אנשים שייתכן שהם ייקלעו למצב שבו המסגרת שהם מצויים בה – הרשות המוניציפלית במקרה זה – לא הכינה להם שום אמצעי התמודדות ולא מציעה שום פתרון לבעיה שהיא עצמה יוצרת. בדומה לבעיית הבורות בכביש, שאותה העלינו בשבוע שעבר, גם כאן הגורם האחראי כביכול מושך ידיו מאחריותו וסומך על כך שאנחנו מתוכנתים להאמין שמישהו דואג לנו, גם אם זה לא ככה. ואכן, כמו אצל אלבר קאמי, ברגע שמוותרים על התקווה למצוא חניה אפשר לראות את סיזיפוס כמאושר. אחרי הכל הנוף יפה, מורדות הכרמל מוריקים, ולחובבי השמחה לאיד – גם זה שמאחורי לא מצא עדיין חניה, ואני רואה אותו כבר 20 דקות במראה.

אבל אנחנו לא חיים במשל. הזמן דוחק, הדלק אוזל, בפנים מחכים שנביא את המסמך/הציוד/ארוחת הבוקר שהבטחנו. גישה יעילה לבית חולים היא לא מותרות – היא אמורה להיות מובטחת עקרונית. פה היה/תה נחוץ/ה לנו אולי דוקטור/ית לתכנון ערים שתביא לנו מזור. הרי הפתרונות אמורים להיות פשוטים יחסית – הקמת חניון עירוני תת קרקעי גדול באזור רחוב מוריה, עם שאטלים תדירים לבית החולים – וסיזיפוס יכול היה לנוח ביחד עם כל חבריו למיתולוגיה היוונית.

הרפואה העירונית דומה ככל הנראה יותר לרפואה הפורמלית במאות הקודמות – תיאורטית יותר, עניין לפלפולי חוכמה ולא לפרקטיקה. את זו אנחנו משאירים לבעלי התושייה העממית שיודעים להידחק עם האוטו בין מדרכות לקירות בזוויות שטרם נודעו בספרי הנדסת המישור. ואולי זה רק עניין של תבונה פשוטה, ולא צריך להיות חכם גדול כדי לדעת מה צריך לעשות. דבר נוסף שלא דורש חוכמה גדולה הוא להבחין בכך שזה לא קורה ושמוקדי הפתולוגיה העירונית האלה ממשיכים להתנהל בדרכם החולנית, בלי שיש אפילו רמז לכוונה למצוא לזה פתרון.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מזלךשהצלחת להימלט דרך רחוב סמולמנסקי. אני גרה ברחוב הרופא ופעמים רבות איני יכולה להגיע לביתי ברחוב הרופא כי מישהו מחנה בסמולנסקי קצת בשיפןע. ואז אוטבוס נתקע. זה קורה מססר פעמים ביום. ואין מושיע. מעבר לכך רחוב הרופא "חסום" במכןניות של עובדי בית החולים עד אחה"צ.

  2. למה השאירו שם את בית החולים??

    ומי האדיוטים שתכננו בית חולים באמצע שכונת מגורים?
    ומי האדיוטים שבאים ברכב פרטי במקום באוטובוסים?
    אה הם מביאים ציוד לקרובי המשפחה – נניח כמה בגדים בתיק, אי אפשר לעלות עם תיק לאוטובוס?
    מה השטויות האלו שכולם צריכים להגיע ברכב הפרטי שלהם.
    לבעיה יש פתרון פשוט להפוך את בית החולים לבית אבות ולבנות את בית חולים כרמל ליד בניין אינטל ליד תחנת חוף הכרמל

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צודק . התפקיד המרכזי של העירייה הוא לדאוג שיהיו לנו תנאי חיים נורמליים. ובכלל זה גישה נוחה ויעילה לבית חולים ובמיקום מרכזי ונוח. נדרש להקים חניוני ענק באזור חורב + באזור מוריה + באזור בית חולים כרמל + באזור בית חולים בני ציון ו רמבם. אבל את העירייה זה לא מעניין. הם שוחים את הכסף על יחצנות, על העיר התחתית ועל המושבה הגרמנית.

  4. קלישה עינבית

    לדעתי כולכם טועים!!!! התחבורה הציבורית בחיפה הינה בין הטובות בעולם- ראו ערך שר התחבורה היפני הגיע לראות כיצד כולם עומדים שעה בפקק עם צפירות, איחור בחוחות הזמנים של הקרטנועית, מטרו מהמשבוחים בעולם , רכבל עליון , אבל היי לפחות נשאר להתנחם בעובדה כי יש לנו עוד כמה שנים לקבל את כל הטוב שיש בחי פה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר