ג'אקי ואקים בישיבת מועצת העיר (צילום: בועז כהן)
ג'אקי ואקים בישיבת מועצת העיר (צילום: בועז כהן)

קשה שלא לחשוד

פורסם בתאריך: 20.2.20 13:44

“אני רוצה שהתקציב ינוהל על פי החוק ועל פי הסדר”, אמרה ראש העיר עינת קליש רותם בקרשצ’נדו אופייני כשהיא מנסה לגבור על חדוה אלמוג הוותיקה, שחצי רומזת-חצי אומרת במפורש: כל משבר התקציב הזה הוא מבוים.

המקום: ישיבת מועצת העיר שלא מן המניין. הזמן: יום שלישי. הרקע (למי שלא התעדכן): הטענה של הנהלת העירייה שלפיה נקלענו למשבר כתוצאה מכך שכספים הועברו שלא כדין ובניגוד להנחיות משרד הפנים מהתקציב הרגיל לתקציב הפיתוח, וכעת יש צורך בקיצוץ של עשרות מיליוני שקלים כדי לסגור את הפער. הסיבה לציניות של אלמוג: ההכרזה על המשבר משרתת, לפי השקפתה, את הנהלת העירייה בכמה אופנים אפשריים.

“אני מבקשת להזכיר שאחרי הסופה ביקשתי לתקן בורות בכבישים ואמרו לי שאין תקציב כי הוא לא מאושר וצריך להוציא מהתב”ר”, הרעימה קליש רותם לעומתה. אז לפני הכל – הערה: אי אפשר להזכיר משהו שאנחנו לא יודעים עליו. כאן, במדור זה, לפני שבועות אחדים כתבתי כי האחריות לשלום גופם של התושבים המסתכנים יום יום בכבישי העיר המשובשים מוטלת על העירייה. בתגובה לכך לא שמענו מילה על עצם ההכרה בבעיה – לא בערוצים הישירים של ראש העיר ברשת החברתית ולא בערוצים העקיפים של דוברות קלאסית. למעשה, הפעם הראשונה שבה התייחסה הנהלת העירייה לנושא כבעיה באופן פומבי היתה בישיבת המועצה האמורה.

השאלה הגדולה המרחפת מעל, הקונטקסט האמיתי של הדברים, הם: טובתו של מי עומדת כאן לדיון? האם אנחנו נמצאים בסיטואציה הפוליטית (הנדירה, יש לומר) שבה כמה צדדים רוצים בטובתה של העיר והם רק חלוקים על הדרך, או בסיטואציה נפוצה יותר שבה צדדים שונים נאבקים על אינטרסים שחלקם הם ציבוריים וחלקם הם אישיים? או אולי הרחקנו עוד קצת והגענו למצב שבו אין קשר בין טובת הציבור לבין המהלכים שמבצעים נבחריו? את החשש שאלה הם פני הדברים יש לבדוק וללבן. כך או כך, טובת הציבור בעניין הבורות בכבישים לא הסתייעה בינתיים. בנקודה הזאת זוכה ראש העיר לציון נכשל ביצועי וניהולי.

 

 

“אחר כך קיבלתי הודעה שעוד מעט אי אפשר יהיה לפנות את האשפה”, המשיכה קליש רותם. קיבלת הודעה? מניין מקבלת ראש העיר הודעות? האם זה הופיע באורח פלא על שולחנה על מגילת קלף מסתורית עם שוליים חרוכים? או שהאורות התעמעמו לרגע וקול מוזר בקע מגרונו של המדיום העירוני ומסר את ההודעה?

הכשל הניסוחי המזערי הזה מעיד על בעיה עמוקה. ראש העיר – לא בעירייתה היא יושבת. מידת הזרות בינה לבין הדרג המקצועי רק הלכה והחריפה, כך נדמה, מאז תחילת הקדנציה. המסלולים העוקפים של מינהלת, יועצים, מחזיקי תיקים וסגנים עם סמכויות מפליגות לא מחליפים את המסלול הישיר של הפקידים המקצועיים – במקרה זה הגזבר ועוזריו. תפקיד הגזבר הוא לא משרת אמון, ואמון הוא לא תחליף לעבודה מקצועית.

“לא נשאלתי אף פעם על זה, ואם היית שואלת אותי הייתי נותן לך ארבעה פתרונות בשתי דקות”, אמר וואקים לראש העיר והמשיך לסתור את הטענה שלפיה נעשו מהלכים שלא כדין בהתנהלות התקציבית. “אף פעם אף אחד לא הרים דגל כי זה מותר לפי החוק”, הוא פסק. הייתכן שמשבר התקציב האמור הוא אם כן, כפי שרמזה אלמוג, ספין? מוצא מפוקפק ממצב של ניהול כושל? או אולי משבר מגמתי שישמש תירוץ לתוכנית התייעלות שתכלול פיטורי עובדים?

אלמלא היה נוצר הניכור הזה בין הדרג המקצועי לבין קליש רותם ואנשי אמונה, החשד הזה היה נראה הרבה יותר מופרך. אבל במצב שבו הגזבר עוזב מבחירתו, המנכ”ל מתפטר אחרי פחות משנה בתפקיד, ראשי מינהלים ממודרים ומנוטרלים, אחרי כל כשל מופנית אצבע מאשימה כלפי קבוצה זו או אחרת של עובדים, ונבחרי הציבור מתחלחלים מאור השמש של הפומביות, קשה שלא לחשוד. אם זה מגעגע כמו ספין ומתנודד כמו ספין זה כנראה ספין.

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

8 תגובות
  1. אלון גרינפלד

    שי, אם אתה רוצה הסבר על המצב הפיננסי הקשה של עיריית חיפה כפי שהוא משתקף בדוחות הכספיים (וכן העירייה לא בגירעון אבל זה לא אומר כלום), אני אשמח להסביר לך מעט ואין ספק שיותר לא תשאל שאלות קיטבג.

    למשל, לפני שאתה לא מבין מי הודיע לקליש שאין תקציב, פשוט פתח את תקציב הפיתוח של כל אחת מהשנים האחרונות וגלה במו ידיך שעשרות מיליוני ש"ח הולכים על פינוי אשפה (תחת פרק תברואה). אז כמו שקליש אמרה בישיבה היא רצתה לההשתמש בתקציב הרגיל – אחד חלקי 12 כפי שמאפשר החוק. אבל בגלל שהניקיון מתוקצב מתקציב הפיתוח – זה לא אפשרי.

    אני בטוח שאתה רוצה בטובת העיר. ראשת העיר מחרימה את התקשורת, זה גורר בעיות, זה לא לטובת הציבור ויש לתקוף אותה על כך. אבל בתור עיתונאי, אתה חייב להבין, אך ורק לטובת העיר, שהמצב הכלכלי של העירייה שלנו הוא איום ונורא.

  2. אחת שיודעת

    אלון גרינפלד, מעניין שמה שאתה והקומנדו מבינים רק אתם מבינים, כאילו יש לכם איזה דלת סתרים למידע שאף אחד לא נחשף אליו ורק אתם אוחזים במידע הזה. הקשקוש הזה שהעירייה מצויה באיזה קטסטרופה כלכלית, ששוב ברורה רק לקלישצוק ולקומנדו, נראית לי תמוהה לאור העובדה העובדתית שאינה משתמעת לשתי פנים והיא אות האיתנות הכלכלית, ומה שאתה וקליש חברתך מחרטטים מחזיק רק את הנייר שעליו הוא כתוב.

  3. מצביע קליש מאוכזב

    אם יש מחסור/גרעון או כל שטות אחרת מדוע לא יבוטלו לאלתר כל המנהלות החדשות אשר הוקמו ???? הרי זה חסכון עצום של כס]ים למשכורת אשר יכולים לשמש למשהו אחר ? האם באמת את חושבת שזה יעזור? אולי יעזור למקורבים לצלחת להקים את העסק הבא ? אולי באמת העיר תחזור להיות העיר בה הילדים ירצו להיות ולא לעבור לאזור חיוג 04 אבל לא תחום שיפוט חיפה ,

  4. חיפאית טריה

    רק לציין שמצב הכבישים היה דפוק גם בקדנציה של יונה יהב. בתור תושבת חיפה כמעט 4 שנים, כשעברתי לכאן, נדהמתי ממצב הכבישים הגרוע. החלפתי 8 צמיגים במשך השנתיים הראשונות בגלל בורות בכביש. עכשיו המצב לא יותר טוב.

  5. צילי

    קוף שלא יודע לרקוד אומר שהרצפה עקומה.
    ראש עיר שלא יודעת להתנהל נובחת על עמיתיה.
    מחכים לישועה בעיר הזאת.

  6. אייל

    יהב גרר חוב של מיליארד שקל משך המון שנים.
    עכשיו ברור איך ניהל תקציב תוך גירעון כזה.
    עינת מנסה לסדר יותר מדי בבת אחת. אם תקציב התברואה יורד מהפיתוח ואין לה מקורות תקציביים חלופיים אז שתשמור אותו ככה, עד שיהיה לה מקור חלופי והיא תוכל להקדיש את תקציב הפיתוח עבור פיתוח.
    וברור שהגיע הזמן להעביר את האשפה למיקור חוץ. בלי להיות כבולה לעובדים.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר